Skogsröjning

Röjning stora alvaret

15 inlägg 618 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Stihl
Användarvisningsbild

Röjning stora alvaret

Emelie93  
#913637Hej!
Det här inlägget passar nog egentligen inte här under skogsröjning, men jag gör ett försök ändå.
Jag ska på möte, om att röja på stora alvaret på Öland, imorgon.
Det ja undrar är om det är någon här som röjt där innan? Hur upplevde ni de? Vad fick ni för ersättning som egenföretagare? Mm?
För info så har jag ca 14 mil enkel resa och får stå för eventuellt boende själv (eller de ska ingå i timmpriset) vad är rimligt att begära i ersättning?
Tack på förhand för svar!

TS
Stihl

Re: Röjning stora alvaret

alias  
Emelie93 skrev:Hej!
Det här inlägget passar nog egentligen inte här under skogsröjning, men jag gör ett försök ändå.
Jag ska på möte, om att röja på stora alvaret på Öland, imorgon.
Det ja undrar är om det är någon här som röjt där innan? Hur upplevde ni de? Vad fick ni för ersättning som egenföretagare? Mm?
För info så har jag ca 14 mil enkel resa och får stå för eventuellt boende själv (eller de ska ingå i timmpriset) vad är rimligt att begära i ersättning?
Tack på förhand för svar!

Har aldrig röjt något på Öland, men kan väl bidra med några generella tankar.

Om det är jobb som upphandlas av Länsstyrelse/Naturvårdsverk så lär det ju finnas anbud från föregående upphandlkngsomgång att begära ut för att få en hint om prisläget.

Angående resor så gissar jag att du tänker veckopendling.
Vill man t.ex. ha 50 kr/mil så behöver man lägga på 35 kr/h (2 × 14 mil × 50 kr/mil / 40/vecka) om man kan fakturera 40 h/vecka och att milkostnader ska ingå i timpriset istället för att faktureras separat.

Kostnader för boende (typ vandrarhem) på Öland gissar jag varierar mycket beroende på om arbetet ska utföras under hög- eller lågsäsong för turismen.

Gissningsvis så blir även de allmänna levnadsomkostnaderna högre vid arbete på annan ort, varför det kanske kan vara relevant att kika på nivåer för traktamenten (tolkar de skattefria traktamentena som 300 kr/heldag + 150 kr/natt, är dock dåligt påläst kring detta regelverk). Det skulle motsvara 55-60 kr/h utslaget på en 8 h arbetsdag.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#913655Jag är en av relativt få som har röjt ganska mycket på Öland.
För att börja med det viktigaste: Du SKA ha betalt per timme. Acceptera INTE någon form av ackord.

I övrigt är Öland ett rent helvete att röja på, vi brukar på halvt allvar säga "spräng bron och släpp ett par tusen getter lösa på ön".

På alvaret kommer det inte finnas någon skugga att gömma sig i, så jag skulle rekommendera att förlägga arbetet till den svalare delen av året. Då slipper man dessutom alla turister, så det är mycket lättare att ta sig runt på ön.

Hör av dig om du har några fler frågor, så ska jag svara bäst jag kan. Om du känner att du vill ha några Ölandsspecifika råd på plats så kan jag nog även vara behjälplig med det. Den ön är speciell.

Av ren nyfikenhet: var på alvaret ligger objektet och hur stort är det? Är det enskild markägare eller länsstyrelssen som är uppdragsgivare?

alias  
Järnoxen skrev:Jag är en av relativt få som har röjt ganska mycket på Öland.
För att börja med det viktigaste: Du SKA ha betalt per timme. Acceptera INTE någon form av ackord.

I övrigt är Öland ett rent helvete att röja på, vi brukar på halvt allvar säga "spräng bron och släpp ett par tusen getter lösa på ön".

På alvaret kommer det inte finnas någon skugga att gömma sig i, så jag skulle rekommendera att förlägga arbetet till den svalare delen av året. Då slipper man dessutom alla turister, så det är mycket lättare att ta sig runt på ön.

Hör av dig om du har några fler frågor, så ska jag svara bäst jag kan. Om du känner att du vill ha några Ölandsspecifika råd på plats så kan jag nog även vara behjälplig med det. Den ön är speciell.

Av ren nyfikenhet: var på alvaret ligger objektet och hur stort är det? Är det enskild markägare eller länsstyrelssen som är uppdragsgivare?

Måste fråga av ren nyfikenhet; vad är det för växtlighet som man i regel röjer bort på Alvaret och av vilken orsak?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Järnoxen  
alias skrev:

Måste fråga av ren nyfikenhet; vad är det för växtlighet som man i regel röjer bort på Alvaret och av vilken orsak?

MVH
Alias

En och slån. Det är ungefär det enda som växer där och på vissa delar av alvaret kan det komma i den mängd att djuren inte hinner hålla det betat och betesmarkerna växer igen.

alias  
Järnoxen skrev:
alias skrev:

MVH
Alias

En och slån. Det är ungefär det enda som växer där och på vissa delar av alvaret kan det komma i den mängd att djuren inte hinner hålla det betat och betesmarkerna växer igen.

OK. Låter taggigt och eländigt. Att kapa slån är ju inte helt enkelt - det står ju i regel kvar då allt häktar tag i vartannat.

Kör man bort det nedröjda för flisning efteråt så att det inte är ivägen (tänker att betesdjuren inte lär nå in i ett större kvarliggande slånsnår och att då nya skott växer upp i skydd av det nedröjda)?

MVH
Alias

jannee  
#913677Öland är 14 mil långt, växtligheten varierar enormt.
Södra eller norra delen av ön skiljer sig markant från mitten och mittlandskogen.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
alias skrev:
Järnoxen skrev:
alias skrev:

MVH
Alias

OK. Låter taggigt och eländigt. Att kapa slån är ju inte helt enkelt - det står ju i regel kvar då allt häktar tag i vartannat.

Kör man bort det nedröjda för flisning efteråt så att det inte är ivägen (tänker att betesdjuren inte lär nå in i ett större kvarliggande slånsnår och att då nya skott växer upp i skydd av det nedröjda)?

MVH
Alias

Ja, taggigt och eländigt är det. Om det är tillräcklig mängd så är det oftast mer lönsamt att ta det med energiklipp och flisa det. Annars har man två alternativ: samla ihop det manuellt och elda eller köra över det med en ordentlig slaghack för att slå sönder det i småbitar.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
jannee skrev:Öland är 14 mil långt, växtligheten varierar enormt.
Södra eller norra delen av ön skiljer sig markant från mitten och mittlandskogen.

Ja, men nu gällde det ju stora Alvaret. Alvaret skiljer sig en del från de öländska skogarna men i övrigt så är röjningen ganska lika på hela ön: olika grad av taggigt och trassligt helvete med stort inslag av hassel.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#913680Fy för den lede för slån..😖 vi röjde, eller rättare sagt påbörjade röjning av högt grovt slån på en yta av många ha för tre år sedan. Redan efter första arbetsdagen rekvirerade vi slaghack monterad på en mellanstor banddriven grävmaskin vilket fungerade såpass bra att det var svårt att se att det överhuvudtaget vuxit slån på platsen..🙂

Användarvisningsbild

Järnoxen  
anersimyra skrev:Fy för den lede för slån..😖 vi röjde, eller rättare sagt påbörjade röjning av högt grovt slån på en yta av många ha för tre år sedan. Redan efter första arbetsdagen rekvirerade vi slaghack monterad på en mellanstor banddriven grävmaskin vilket fungerade såpass bra att det var svårt att se att det överhuvudtaget vuxit slån på platsen..🙂

Vårt rekord på Öland är 26 tim/ha i underröjning inför slutavverkning...

Användarvisningsbild

anersimyra  
Järnoxen skrev:
anersimyra skrev:Fy för den lede för slån..😖 vi röjde, eller rättare sagt påbörjade röjning av högt grovt slån på en yta av många ha för tre år sedan. Redan efter första arbetsdagen rekvirerade vi slaghack monterad på en mellanstor banddriven grävmaskin vilket fungerade såpass bra att det var svårt att se att det överhuvudtaget vuxit slån på platsen..🙂

Fy fan..😖 hoppas inte det var LS som stod för ”fiolerna”..🤑😳

jannee  
#913686På stora alvaret växer väl ingen skog - är väl mest kalmark, inte ens enbuskar trivs.
På många ställen finns det inte ens någon jord över berghällarna.
Varför inte nyttja en maskin om normalt klipper vägslänter.?

Användarvisningsbild

Järnoxen  
anersimyra skrev:
Järnoxen skrev:

Fy fan..😖 hoppas inte det var LS som stod för ”fiolerna”..🤑😳

Just det jobbet var en av "stamkunderna" genom södra. Chefen lägger inga anbud hos LST längre, det blev för mycket Öland. Dock händer det att vi anlitas som underentreprenör på de jobben.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
jannee skrev:På stora alvaret växer väl ingen skog - är väl mest kalmark, inte ens enbuskar trivs.
På många ställen finns det inte ens någon jord över berghällarna.
Varför inte nyttja en maskin om normalt klipper vägslänter.?

Det stämmer någorlunda för vissa delar av alvaret där flisan går i dagen, framförallt det man ser från vägarna kan ge det intrycket. Ganska stora delar av alvaret har dock ett tunt jordlager (upp till en dm) där det växer framförallt en men bitvis även slån. Om betestrycket inte är tillräckligt, vilket det sällan är numera, så kan dess buskage breda ut sig på ganska stora ytor. Bitvis finns det dessutom mindre skogsdungar där jorddjupet är tillräckligt, ofta i anslutning till det många källorna på alvaret.

Bilden visar ett exempel på hur det kan se ut på en välröjd del av alvaret (Dröstorps naturreservat).
1784578207_20200613_204326_(1).jpg

Det finns nog de som gör jobbet med den typen av maskiner som normal klipper vägkanter. De maskinerna har dock även andra arbetsuppgifter och behövs på annat håll. Ibland använder man som jag sa tidigare energiklipp, ibland kan man köra med slaghack direkt och ibland röjer man manuellt. Som allt annat beror det på vilka maskiner man har tillgång till, vilka kontakter man har, hur mycket som behöver röjas bort och hur grovt det är.

Stora delar av alvaret är ju dessutom naturreservat och då sker åtgärder när LST har pengar och hur det utförs beror på vem som vinner upphandlingen. LST Kalmar är dessutom ganska glada i att köra med häst om de kan. Det som inte är naturreservat får ofta pengar för restaurering av betesmark och då blir det ju andra krav som ska uppfyllas. Sen ska vi ju inte heller glömma världsarvsstatus och natura 2000 med mera. Det är speciellt att jobba på den ön...

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).