tor 26 mar 2026, 15:37#908133Vilka krav skall man ha med i ett uppdrag för röjning på ca 50 ha (ngt sent)?
Kan man fastställa ett pris på förhand? - I vilket härad kan man hamna i?
Skogsröjning
Röjningskontrakt
TS

tor 26 mar 2026, 16:17#908135Antal huvudstammar efter röjning och önskvärd trädslagsfördelning. När det är så stort som 50 ha är det väl fler avdelningar och då är det bäst att utgå från varje av delning för sig. Antal röjstammar och deras medelhöjd är det som styr kostnaden.
BM 868, MF 265 & Grålle, Häst, Stihl 362, Hva 242xp & 246, Partner R22 & R14.
tor 26 mar 2026, 21:08#908150
Jag hade nog valt att beställa röjning på kanske 5-10 ha i ett första steg och sedan utvärdera pris och kvalitet. Det är ju inte helt ovanligt i andra branscher att man skriver ett kontrakt på ett visst arbetsmoment eller jobbmängd med en option om att göra ytterligare arbeten om båda parter är nöjda med utfallet av det först utförda jobbet.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
jojo72 skrev:Vilka krav skall man ha med i ett uppdrag för röjning på ca 50 ha (ngt sent)?
Kan man fastställa ett pris på förhand? - I vilket härad kan man hamna i?
Jag hade nog valt att beställa röjning på kanske 5-10 ha i ett första steg och sedan utvärdera pris och kvalitet. Det är ju inte helt ovanligt i andra branscher att man skriver ett kontrakt på ett visst arbetsmoment eller jobbmängd med en option om att göra ytterligare arbeten om båda parter är nöjda med utfallet av det först utförda jobbet.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tis 31 mar 2026, 13:31#908388Det kan vara bra att tydligt definiera arbetsomfånget i kontraktet, som trädens täthet, terrängens svårighetsgrad och hur rent resultatet ska vara. När det gäller pris kan ett fast pris fungera om området är väl känt, men annars kan ett pris per hektar med justering för förhållanden vara säkrare. Detta hjälper till att undvika missförstånd för båda parter.
:}

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar