Skogsröjning

Ansvarig för sågning av fel träd

6 inlägg 2414 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Ansvarig för sågning av fel träd

EvaLotta  
#896349En ung man jag känner började arbeta med skogsröjning nyligen. Han hade en man som tog ansvar att lära honom. Han var med honom hela tiden. Nu i dagarna kom det fram att för stora träd fällts. Den ansvariga menar att den nya är helt ansvarig och måste betala dessa böter. Han har alltså gått bredvid honom hela tiden och även berömt honom för ett bra arbete! Så det är tydligen en hel del träd som felaktigt fällts och nu skyller de på den nya mannen. Jag söker råd vad man ska göra nu och vet någon vad som verkligen gäller? Tacksam för all hjälp

TS
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Ansvarig för sågning av fel träd

Järnoxen  
#896354För stora träd? I röjning?
Mig veterligen så är det ganska svårt att ta ner träd som är så stora att det kan bli aktuellt med böter med en röjsåg.

Jag tror att du får utveckla lite för att få ett bra svar.

Användarvisningsbild
EvaLotta  
#896360Re: Ansvarig för sågning av fel träd det är sån han berättade för mig idag. Gruppledaren fick veta att träden de tagit varit för stora och lägger ansvaret på honom. Låter konstigt för mig med men har noll kunskap. De fick i uppdrag att röja vid någon järnväg. Jag ska prata mer med honom senare idag så jag får veta mer exakt.

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#896367Är det mamma som ska curla sonen?

Användarvisningsbild

anersimyra  
#896369Är det frågan om trädsäkring på spårområde så torde träden varit markerade i förväg. Är det inte frågan om förmarkerade träd så ska det ändå finnas en skriftlig arbetsinstruktion som alla inblandade har att rätta sig efter.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#896371Du nämner böter och några sådana kan det inte bli frågan om med mindre än att polis och åklagare varit inblandade och dom har fallit. Är det frågan om skadestånd så kan detta göras upp i godo med markägaren eller avgöras i domstol. Alnarpsmodellen är en metod som ofta tillämpas i skadeståndsärenden och utfallet blir ofta att den skadeståndsskyldige åker på en rejäl ekonomisk smäll..🤑🤑🤑

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).