Skogsröjning

tidsåtgång den djäkligaste röjningen

11 inlägg 3070 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Stihl
Användarvisningsbild

tidsåtgång den djäkligaste röjningen

Camaro1969  
#893652hej!

vad kan man räkna med för tidsåtgång för en proffsröjare i den tätaste djungeln?

det är säkert 100 000 stam (10 per m2) och höjd 3-12 meter.

vad gissar ni ? :)

TS
Stihl

Re: tidsåtgång den djäkligaste röjningen

isteskog  
#8936530.2 ha/dag

Användarvisningsbild

anersimyra  
1757927251_img_2990.jpg
isteskog skrev:.2 ha/dag

På sin höjd 0,2 ha/dag..😖 den här bilden är tagen runt 1982 i ett bestånd som var så vansinnigt tät att fotografering med blixt var nödvändigt..😅 . Upplevelsen var att man i stort sett stod och stampade på samma ställe mest hela dagen. Jag behövde dessbättre inte vara med och avsluta projektet vilket jag för övrigt betvivlar någonsin blev färdigt..😆

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89366520 timmar per ha har jag noterat på jäklig röjning. Det kan vara värre än det var då så de 0,2ha per dag som nämns ovan är fullt realistiskt.

Om höjden dragit iväg så långt som 12m så röj bara i det låga och låt det högre grovna något år och ta ut det som gallring. Inte för att det går fortare men det är åtminstone inte lika slitigt att hugga massaved som att försöka tvinga ned överdrivet långa stammar med röjsåg.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#893667Gör väl stor skillnad om man bara röjer stråk i ett sådant bestånd? Att de som har överhand fortsätter med det?

Användarvisningsbild

Skogssörk  
#893709Ja med en medelhöjd på 10m så är 0,2ha bra jobbat. Frågan är hur värt det är att lägga 15-20000kr/ha jämfört med att invänta självgallring. Huvudstammarna finns redan och mår ofta förvånansvärt bra, om man accepterar löv som huvudstam det vill säga. Det blir förvisso en viss luckighet efter snöböjar men det lär inte märkas efter 20 år.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#893719tack för alla svar

jag tyckte det vart en rejäl slant på fakturan, och de ligger lite över 0,4ha per 8H

så de har nog jobbat på bra ändå låter det som på er.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#893726Drar det uppåt 12 meter så lär man behandla det som en underväxtröjning inför gallring. Såga i allt som inte är gagnvirke. Dra aldrig i en sågad stam. Den är mindre i vägen när den står upp. Gå inte dit på fem år.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#89373726 tim/ha har jag varit med om, i underröjning inför slutavverkning.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#893743jo det är som ni säger mer likt underröjning
men ändå massvis med stam på 3 meter, 5 meter och 8 meter

det är nog få stam som är 10-12meter de sågat ner, de står nog kvar till gallringen

ska se om jag kan lägga upp lite bilder om jag hittar några

TS
Användarvisningsbild

Vildmark  
#8937820.5 till 0.7 borde man hinna med om man är duktig. Jag och kollegan röjde 2.8ha idag där det mesta av underväxten bestod av en, en, en och en och dessutom lianer av kaprifol. Under de år jag jobbat med röjning har jag bara varit nere i 0.5ha per dag vid 2 tillfällen, ena gången var det i 16årigt lärkbestånd där grenarna stack ut ca 4m och höll fast allt och andra gången var det en tät ungskog med 138 stam på en provyta 25kvm och övre höjd på 8-10m

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).