Skogsröjning

Ersättning per hektar vid röjning – vad är normalt?

18 inlägg 6511 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Stihl
Användarvisningsbild

Ersättning per hektar vid röjning – vad är normalt?

Ignar  
#890487Hej! Jag är ny inom skogsbruket och jobbar som anställd med röjning, där jag röjer skog med bensintrimmer. Jag skulle vilja veta om någon kan tipsa om vad som är en vanlig ersättning per hektar för den här typen av arbete.

Till exempel har jag tidigare röjt lätt skog, ung tallskog med träd på 1,5–4 meter, och då fick jag 1200 kr per hektar. Då hann jag röja ungefär 1,5–2 hektar per dag under 7–8 timmar.

Nu har jag fått ett område där första röjningen redan är gjord. Skogen består mestadels av björk och gran, träden är av olika tjocklek och står mycket tätt. För det här området får jag 1700 kr per hektar, men jag hinner bara röja 0,3–0,4 hektar per dag.

Är sådana ersättningar rimliga, och är det normalt i branschen?

TS
Stihl

Re: Ersättning per hektar vid röjning – vad är normalt?

Reymond  
#8904941700 är alldeles för lågt om allt ser ut som på fotot. Någonstans mellan 5000-8000 kr/hektar verkar rimligt.
Var i Sverige ungefär är du och jobbar?

Reymond  
#890497Ursäkta jag tänkte fel då jag tänkte dej som entreprenör med sociala avgifter bränsle etc.
Om vi räknar att du har 180 kr/timme så bör du ha mellan 3500-4000 kr/hektar.

Användarvisningsbild

Ignar  
#890499Jag är anställd arbetare och jobbar i Västernorrland.

TS

Reymond  
#890503Av fotot ser det ut som du höll på i en misskött Gudrunföryngring här nere i Småland. Finns säkert någon i dina jobbtrakter som kan ge bättre råd.

jannee  
#890508Du bör ersättas med 450 kr/tim, får du inte detta kan kunden röja själv 😀
Rena idiotin detta med att betala röjning/ha.
Jag tycker man ska ha ersättning - lön - eller betalning efter det arbete man utfört.

Reymond