Skogsröjning

Ersättning per hektar vid röjning – vad är normalt?

18 inlägg 6511 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Stihl
Användarvisningsbild

Ersättning per hektar vid röjning – vad är normalt?

Ignar  
#890487Hej! Jag är ny inom skogsbruket och jobbar som anställd med röjning, där jag röjer skog med bensintrimmer. Jag skulle vilja veta om någon kan tipsa om vad som är en vanlig ersättning per hektar för den här typen av arbete.

Till exempel har jag tidigare röjt lätt skog, ung tallskog med träd på 1,5–4 meter, och då fick jag 1200 kr per hektar. Då hann jag röja ungefär 1,5–2 hektar per dag under 7–8 timmar.

Nu har jag fått ett område där första röjningen redan är gjord. Skogen består mestadels av björk och gran, träden är av olika tjocklek och står mycket tätt. För det här området får jag 1700 kr per hektar, men jag hinner bara röja 0,3–0,4 hektar per dag.

Är sådana ersättningar rimliga, och är det normalt i branschen?

TS
Stihl

Re: Ersättning per hektar vid röjning – vad är normalt?

Reymond  
#8904941700 är alldeles för lågt om allt ser ut som på fotot. Någonstans mellan 5000-8000 kr/hektar verkar rimligt.
Var i Sverige ungefär är du och jobbar?

Reymond  
#890497Ursäkta jag tänkte fel då jag tänkte dej som entreprenör med sociala avgifter bränsle etc.
Om vi räknar att du har 180 kr/timme så bör du ha mellan 3500-4000 kr/hektar.

Användarvisningsbild

Ignar  
#890499Jag är anställd arbetare och jobbar i Västernorrland.

TS

Reymond  
#890503Av fotot ser det ut som du höll på i en misskött Gudrunföryngring här nere i Småland. Finns säkert någon i dina jobbtrakter som kan ge bättre råd.

jannee  
#890508Du bör ersättas med 450 kr/tim, får du inte detta kan kunden röja själv 😀
Rena idiotin detta med att betala röjning/ha.
Jag tycker man ska ha ersättning - lön - eller betalning efter det arbete man utfört.

Reymond  
#890512Jannee Nu har du nog räknat fel som jag gjorde. Ignar är ju anställd och inte entreprenör.

Reymond  
#890514Men jag håller helt med dej om att fast pris per hektar skulle ingen gå med på.

jannee  
#890520Är man anställd och får lön som anställd borde den i rimlighetens namn vara timbaserad.
Två objekt är aldrig lika och den som lagt anbud på projekten måste i rimlighetens namn besiktat dessa innan anbudet lades - ELLER ?
Är sedan arbetsgivaren så sniken och inte vill eller kan betala vad som rimligt är kan han själv utföra uppdraget - så enkelt är det.
Som anställd bör lönen ligga runt 180 kr/arbetad timme.

Användarvisningsbild

JörgenO  
#890532Säkert en dum fråga men...
Har du inte en grundlön på kr/timme eller kr/månad? Har du kollektivavtal.
Om du bara jobbar prestationsbaserat skulle jag föreslå att du "cut out the middle man" för som det verkar på din beskrivning kan din arbetsgivare ta på sig jobb till underpriser och det är du som får betala med lägre timersättning?

Användarvisningsbild

Ignar  
JörgenO skrev:Säkert en dum fråga men...
Har du inte en grundlön på kr/timme eller kr/månad? Har du kollektivavtal.
Om du bara jobbar prestationsbaserat skulle jag föreslå att du "cut out the middle man" för som det verkar på din beskrivning kan din arbetsgivare ta på sig jobb till underpriser och det är du som får betala med lägre timersättning?

Som jag har förstått är arbetet just nu endast prestationsbaserat. Jag tänker prata med arbetsgivaren för att höra om det finns möjlighet till timlön. Om det inte är möjligt får jag överväga att söka arbete på annat håll.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#890703Timlön eller månadslön som anställd. Slaveriet är ju sedan länge avskaffat.

hfab  
bengt.a skrev:Timlön eller månadslön som anställd. Slaveriet är ju sedan länge avskaffat.

Som entreprenör, skogsägare och fd arbetsgivare tycker jag nog att lön ska vara prestationsbaserad.
Det är enorm skillnad på vad anställda presterar.

Är det rimligt att den som röjer 70 hektar på en säsong ska ha samma lön som den som röjer 110 hektar under samma tid?

Givetvis bör det finnas en grundlön. Men den ska vara baserad på lägsta godtagbara prestation.

Lika självklart är att det alltid måste finnas en korrekt prestations beräkning baserad på givna förutsättningar.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
hfab skrev:
bengt.a skrev:Timlön eller månadslön som anställd. Slaveriet är ju sedan länge avskaffat.

Som entreprenör, skogsägare och fd arbetsgivare tycker jag nog att lön ska vara prestationsbaserad.
Det är enorm skillnad på vad anställda presterar.

Är det rimligt att den som röjer 70 hektar på en säsong ska ha samma lön som den som röjer 110 hektar under samma tid?

Givetvis bör det finnas en grundlön. Men den ska vara baserad på lägsta godtagbara prestation.

Lika självklart är att det alltid måste finnas en korrekt prestations beräkning baserad på givna förutsättningar.

Jobbar inom industri sedan 40 år. Månadslön sedan 30 år, vi gör inte mindre än med ackord, större fokus på riktiga detaljer än mängd. Vid ackorden så jobbades det i 5 timmar av 8. Större slitage på kroppen och mer slarv. Men visst, det finns olika grader i helvetet också.

jannee  
#890733Det är ett stort dilemma detta med timlön/månadslön kontra ackordslön.
Vissa personer gör ett utmärkt arbete även om de endast har timlön eller månadslön, medans andra måste arbeta på ackord för att över huvud taget prestera något.
Å andra sidan brukar allt lösa sig automatiskt, de personer som inte gör skäl för sin fasta lön blir med tiden utan arbete, medans de som är duktiga få vara kvar.
Den stora nackdelen med ackordsarbete är att det nästan alltid uppkommer slarv eller fusk.
En skogsarbetare som är duktig på att röja bör utan några som helst problem kunna få en rättmätig ersättning för utfört arbete.
Arbetsgivaren eller uppdragsgivaren borde snabbt kunna se om skogsarbetaren är värd sin lön eller inte.
Men eftersom alla uppdrag är olika = svårt för att inte säga omöjligt att avgöra hur stor arbetsinsats som behövs är det logiska att man timbaserar uppdragen.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).