Skogsröjning

Starta röjföretag

14 inlägg 4660 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Stihl
Användarvisningsbild

Starta röjföretag

Torke  
#883014Hej! Vad är det som krävs för att jag ska starta röjföretag och hur får jag tag på de som har objekten? Befinner mig i Jämtland. Vad är det för försäkringar? Måste jag ha PEFC och hur får jag den? Var börjar man som 18 åring?

TS
Stihl

Re: Starta röjföretag

hpskog  
#883107Antingen skaffar du F-skattsedel och registrerar dig för moms och som arbetsgivare om du tänker ha anställda. Alternativt, vilket jag tror är vanligare nu, startar du ett AB hos Bolagsverket. Krävs väl inget ner än att du fyller i dom handlingar som behövs. Det var ganska enkelt när jag startade AB. Lär inte vara värre nu.
PEFC certifiering underlättar nog men krävs bara om du har uppdrag hos kunder som själva är certifierade. Jag var certifierad förut men är det inte längre. Jobbar endast mot privatkunder som inte kräver det.
Hur man får tag på jobben kan jag inte svara på. Tror att det är svårt för att inte säga omöjligt att få uppdrag hos dom större bolagen om du inte har en massa anställda. Du måste nog vända dig till dom privata skogsägarna, och då är det väl som det brukar vara. Om du gör fina jobb så sprider det sig snabbt. Röjning finns det hur mycket som helst av.
Lycka till.

hpskog  
#883109Glömde. Jag har en ansvarsförsäkring och en olycksfallsförsäkring. Det räcker för mig.

Användarvisningsbild

Contårta  
Torke skrev:Hej! Vad är det som krävs för att jag ska starta röjföretag och hur får jag tag på de som har objekten? Befinner mig i Jämtland. Vad är det för försäkringar? Måste jag ha PEFC och hur får jag den? Var börjar man som 18 åring?

Aktiebolag är väl bäst, speciellt nu när det inte kostar så mycket. Det var värre för ett antal år sedan när man själv som 18-åring skulle starta - då fanns inte pengar för att registrera ett AB.

Jag hade bara olycksfall och ansvarsförsäkring. Vet inte om något mer är bättre.

PEFC är inte ett krav för att få röja men åt bolag och föreningar krävs det i princip hos alla att du är certifierad. Det är inte så svårt och det finns mycket att läsa på pefc.se - de är hjälpsamma. Du behöver bland annat gå kurser för grönt kort. Jag vill minnas att certifieringen också kräver att du inte får ensamarbete som röjare. Så vill du inte registrera in någon mer i verksamheten så gör du nog bäst i att röja direkt mot skogsägarna.

Användarvisningsbild

Torke  
#883363Grymt tack för bra svar! Vad är det jag ska fakturera per timme eller per hektar? Och hur vet man vad man ska fakturera per hektar eller timme? Så jäkla svårt att veta allting när man endast har röjt som anställd innan och fått 2000kr/hektar brutto. Vad är priset för en normal ungskogs röjning som inte är eftersatt? Hur stiger priserna iochmed hur eftersatt den är och vad fakturerar man för en underväxtröjning?

TS
Användarvisningsbild

Torke  
Contårta skrev:
Torke skrev:Hej! Vad är det som krävs för att jag ska starta röjföretag och hur får jag tag på de som har objekten? Befinner mig i Jämtland. Vad är det för försäkringar? Måste jag ha PEFC och hur får jag den? Var börjar man som 18 åring?

Aktiebolag är väl bäst, speciellt nu när det inte kostar så mycket. Det var värre för ett antal år sedan när man själv som 18-åring skulle starta - då fanns inte pengar för att registrera ett AB.

Jag hade bara olycksfall och ansvarsförsäkring. Vet inte om något mer är bättre.

PEFC är inte ett krav för att få röja men åt bolag och föreningar krävs det i princip hos alla att du är certifierad. Det är inte så svårt och det finns mycket att läsa på pefc.se - de är hjälpsamma. Du behöver bland annat gå kurser för grönt kort. Jag vill minnas att certifieringen också kräver att du inte får ensamarbete som röjare. Så vill du inte registrera in någon mer i verksamheten så gör du nog bäst i att röja direkt mot skogsägarna.

Tack för grym hjälp! Skrev en ytterligare fråga om du har tid att hjälpa mig:)

TS
Användarvisningsbild

Torke  
hpskog skrev:Antingen skaffar du F-skattsedel och registrerar dig för moms och som arbetsgivare om du tänker ha anställda. Alternativt, vilket jag tror är vanligare nu, startar du ett AB hos Bolagsverket. Krävs väl inget ner än att du fyller i dom handlingar som behövs. Det var ganska enkelt när jag startade AB. Lär inte vara värre nu.
PEFC certifiering underlättar nog men krävs bara om du har uppdrag hos kunder som själva är certifierade. Jag var certifierad förut men är det inte längre. Jobbar endast mot privatkunder som inte kräver det.
Hur man får tag på jobben kan jag inte svara på. Tror att det är svårt för att inte säga omöjligt att få uppdrag hos dom större bolagen om du inte har en massa anställda. Du måste nog vända dig till dom privata skogsägarna, och då är det väl som det brukar vara. Om du gör fina jobb så sprider det sig snabbt. Röjning finns det hur mycket som helst av.
Lycka till.

Tack för en bra och hjäkpsamt svar! Ställde en till fråga om du har tid!:)

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
Torke skrev:Grymt tack för bra svar! Vad är det jag ska fakturera per timme eller per hektar? Och hur vet man vad man ska fakturera per hektar eller timme? Så jäkla svårt att veta allting när man endast har röjt som anställd innan och fått 2000kr/hektar brutto. Vad är priset för en normal ungskogs röjning som inte är eftersatt? Hur stiger priserna iochmed hur eftersatt den är och vad fakturerar man för en underväxtröjning?

Generellt väldigt svårt att sätta ett pris rakt över, alla objekt ser olika ut oavsett om röjningen görs i tid. Terrängen,stamtätheten osv...
Men det e klart att priset stiger ju mer eftersatt det är.

Själv så går vi för det mesta på timme o röjer

Användarvisningsbild

Torke  
Lindveden skrev:
Torke skrev:Grymt tack för bra svar! Vad är det jag ska fakturera per timme eller per hektar? Och hur vet man vad man ska fakturera per hektar eller timme? Så jäkla svårt att veta allting när man endast har röjt som anställd innan och fått 2000kr/hektar brutto. Vad är priset för en normal ungskogs röjning som inte är eftersatt? Hur stiger priserna iochmed hur eftersatt den är och vad fakturerar man för en underväxtröjning?

Generellt väldigt svårt att sätta ett pris rakt över, alla objekt ser olika ut oavsett om röjningen görs i tid. Terrängen,stamtätheten osv...
Men det e klart att priset stiger ju mer eftersatt det är.

Själv så går vi för det mesta på timme o röjer

Ja okej! Vad brukar ni fakturera per timme? Som en grund? Har gört att norra ger 4500 ungefär i normala bestånd per hektar men Persson invest cirka 3500!

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
#883413Vi brukar ligga på ca 500 kr/tim +moms mot både privata markägare o även bolag.

Användarvisningsbild

Torke  
Lindveden skrev:Vi brukar ligga på ca 500 kr/tim +moms mot både privata markägare o även bolag.

Jaha okej! Kul! Vart befinner du dig?

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
#883415Några mil norr om Göteborg

hpskog  
#883422Kan inte komma ihåg när jag var på en ungskogsröjning som inte var eftersatt. Det måste vara 15 år sedan. Jag röjer bara på timme mot privata skogsägare. Fakturerar 600 kr/timme. Jag är också jämte men har mina röjningar i västernorrland. Om du själv röjer som anställd och får 2000 så har du väl koll på din prestation och därmed dagpenning. Fråga din chef vad hen fakturerar. Brukar väl vara det dubbla mot vad dom anställda får.
Mitt råd är att röja på timme och då är det väl enklast att prova sig fram. Både hur mycket du själv behöver och vad kunderna är villiga att betala.
Själv går jag som sagt på timme men fakturerar kunden vad priset blir per hektar. Då ser dom att det kan variera betydligt. Oftast mellan 4500-5500.
Nästan aldrig under 4000. Sällan men ibland upp mot 6500.
Jag tycker själv att det drar iväg men röjning längs Ljungan är tuffare än en tallbacke i jämtland. Har en sk "på helgen röjning" på hemmaplan som ser ut att hamna strax under 4000.

Användarvisningsbild

Torke  
hpskog skrev:Kan inte komma ihåg när jag var på en ungskogsröjning som inte var eftersatt. Det måste vara 15 år sedan. Jag röjer bara på timme mot privata skogsägare. Fakturerar 600 kr/timme. Jag är också jämte men har mina röjningar i västernorrland. Om du själv röjer som anställd och får 2000 så har du väl koll på din prestation och därmed dagpenning. Fråga din chef vad hen fakturerar. Brukar väl vara det dubbla mot vad dom anställda får.
Mitt råd är att röja på timme och då är det väl enklast att prova sig fram. Både hur mycket du själv behöver och vad kunderna är villiga att betala.
Själv går jag som sagt på timme men fakturerar kunden vad priset blir per hektar. Då ser dom att det kan variera betydligt. Oftast mellan 4500-5500.
Nästan aldrig under 4000. Sällan men ibland upp mot 6500.
Jag tycker själv att det drar iväg men röjning längs Ljungan är tuffare än en tallbacke i jämtland. Har en sk "på helgen röjning" på hemmaplan som ser ut att hamna strax under 4000.

Jajjemän! Har röjt 4 år nu, ensamarbete där lönen gick från 1600 hektaren första året och nu ligger på 215/h+semesterersättning. Röjer bra tempo och det blir fina resultat, vill pröva mina egna vingar då arbetsgivaren ska stängs ner företaget av hälsoskäl så måste jag börja se efter hur jag ska börja med allt! :) Funderar där med faktureringen på 450/500kr timmen men som tidigare skrivet i tråden är detta en yrkesbransch!

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).