Skogsröjning

Viltskador asp..

21 inlägg 7745 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Stihl

Viltskador asp..

T16  
#866303Vi har 4 hektar skog som blivit rätt så eftersatt. Efter att vi letade julgran blev jag sugen att ta tag i eländet.

Vi lämnade fröbjörkar och hade väl hoppats på lite mer björk efter markberedning.
Nu har det ju kommit upp fruktansvärda mängder med asp på större delen.

Det mesta har dessutom vilt varit på.
Är det bara leta fram de sällsyna asparna som klarat sig och röja ner resten..?

Blir ju skapligt glest mellan träden efter röjning då.

TS
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Viltskador asp..

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#866307Tja, du får väl spara en och annan viltskadad asp i denna röjning, för att det inte ska bli alltför stora luckor. Sedan får du väl ta bort dem i nästa röjning om 3-4 år.

Å aspen ska ju helst inte röjas förrän beståndet når 5 meters höjd, just p.g.a. den stora risken för älgbetningsskador.

I övrigt rekommenderas bly och eller varg, för att hålla nere viltet...
/Niklas

Användarvisningsbild

Knagge  
#866312Är det över 5 m i medelhöjd.
Isåfall gör en försiktig förstaröjning ta bort de fulaste träden och det undertryckta lämna ca 1m förband. Kom tillbaka efter 3-5 år och sköt det som ett björk bestånd.
Tråden Björken äntligen en vinnare här på forumet av [Jessica80] ger dig goda råd.

T16  
#866319Men kommer asparna någonsin återhämta sig..?
Kanske inte de på bilderna men om det är mindre skador. Vilket det i stort sätt är på de flesta.
Tycker det känns konstigt att släppa upp skadade träd ända upp till 5m.

Vissa områden har asparna dragit iväg över 5m så jag får väl börja där. Tyvärr mycket hassel där

TS
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#866320Virkeskvaliteten i bottenstocken är ju tyvärr redan satt, men många av de skadade asparna borde väl kunna fortsätta växa, tycker jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Hood  
#866498Hormoslyr vad var det för något? Punkta och låt resterande självgallra.

bikupan1  
#887407En fråga om asp, när man har tagit ner en asp så blir det ofta en matta av aspar. För att förhindra att det blir fler så undrar jag om det finns någon årstid/månad som det är bättre att röja aspen för att slippa denna matta av aspuppslag?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#887410Området var nu markberedd. Rotskottet blir tyvärr röta, av skadade rötter.

Jag skulle göra presis som Knagge.
Som övrigt tycker jag asp skiktar sig även kraftigare än björk.

👍 Blir inte fel bara man håller stamantalet så hög som möjligt.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
bikupan1 skrev:En fråga om asp, när man har tagit ner en asp så blir det ofta en matta av aspar. För att förhindra att det blir fler så undrar jag om det finns någon årstid/månad som det är bättre att röja aspen för att slippa denna matta av aspuppslag?

Nej..
Stubbarna ska glyfosatbehandlas vid fällning, före markbereddning.

bikupan1  
#887414Var får man tag på det medlet?

jannee  
#887433Roundup är lösningen, vintertid blandar du även in lite glykol.
Viktigt att notera att omgående efter du fällt aspen måste behandla stubben, inte vänta en vecka då är det förgjort.
Tag kontakt med någon bonde som har sprutlicens och av honom inhandla någon liter glyfosat.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
HannuRöj skrev:
bikupan1 skrev:En fråga om asp, när man har tagit ner en asp så blir det ofta en matta av aspar. För att förhindra att det blir fler så undrar jag om det finns någon årstid/månad som det är bättre att röja aspen för att slippa denna matta av aspuppslag?

Nej..
Stubbarna ska glyfosatbehandlas vid fällning, före markbereddning.

Har huggit asp utan att få rotuppslag. Har då huggit tidig vårvinter, februari kanske. Om det har betydelse.Sen bryr jag mig inte om det sprutar upp ny asp, är trots allt något som växer.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#887536Asp är underskattat som bra trädslag
Mvh

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#887538Sett bild på 100-årig omålad fodring på vägg, lika frisk.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#887603😀 Jag gillar också asp, och har även över 100år gamla brädor av asp på ladan boda på väggen och under takpanor (+plåt).
Jag har nu en hygge, som sparades jätteaspar som evighetsträn. Får se nu om det blir en liten aspföryngring brevid dom.
Men bara om rotskottet har inte röta.

Trådstartaren skrev ju området har markberedd. Vilket tyvärr orsakar röta.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).