Skogsröjning

Hur mäter man hur tätvuxen en skog är?

5 inlägg 3296 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Hur mäter man hur tätvuxen en skog är?

mikael.haggman  
#858711Jag håller på att författa ett ustsiktsservitut som skall biläggas i en fastighetsbildning. I detta servitut vill jag beskriva hur skogen framför huset skall hanteras/hållas. Jag skulle vilja ange hur väl man ser igenom skogen ner mot sjön i olika vinklar från huset. T ex 50% genomsiktlighet mellan nord-nordväst. 90% genomsiktlighet nordväst - syd och så vidare. Är detta kanske ett lämpligt sätt att formulera sig på eller finns det någon annan "standard" som är vedertagen eller allmänt använd?

TS
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Hur mäter man hur tätvuxen en skog är?

Camaro1969  
#858800intressant, aldrig hört talas om något liknande.

är det inte bättre att du köper marken istället så du själv kan bestämma hur utsikten ska vara?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858801Låter minst sagt krångligt. Får väl innerligt hoppas att ingen förrättningslantmätare godkänner något dylikt.

Svendufva  
#858839Det låter krångligt att mäta och göra uppföljning på. Du kanske skulle hitta en exempelskog och mäta grundytan på den. Då har du ett lättare begrepp att utgå från och mäta.

Det du inte kontrollerar på det sättet är skyl pga sly, grenar och löv- och barrmassa. Du kanske skulle skulle förbehålla dig rätten att få ta bort fly och grenar?

Svendufva  
#858840Förr var det vanligare med utsiktsservitut. T.ex. i villaområden med slänter ner mot vatten. Numera brukar det hanteras i detaljplaner.

Gör man ett avtalsservitut och registrerar det hos inskrivningsmyndigheten så behöver det inte hanteras av en förrättningslantmätare.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).