ons 15 nov 2023, 15:55#818533Har ett område ca 4ha beläget på en tallås i Hälsingland som röjdes för ca 7 år sedan. Undrar om det är dags att glesa ut ordentligt nu när beståndet som är självföryngrat är ca 18 år. Det står väldigt tätt enlig mig ca 1.3- 1.7. höjden är 6-7m ungefär. Ägaren är väldigt tveksam men jag tycker det borde göras nu. Vad anser ni i forumet? Tyvärr inga bilder nu. Ps. Ren tall inga betesskador inget löv.
Skogsröjning
Andraröjning

ons 15 nov 2023, 21:13#818585Min tanke också men möter hårdnackat motstånd av ägaren. Ska på han igen och visa svaren här kanske det hjälper. Tack isteskog
TS
tor 16 nov 2023, 09:01#818606
Bästa för affärerna brukar annars vara att låta kunden fatta egna beslut.
Kom gärna med förslag och goda råd, men ska du försöka tvinga till dig jobb tror jag snart du är arbetslös.
cb gävle skrev:Min tanke också men möter hårdnackat motstånd av ägaren. Ska på han igen och visa svaren här kanske det hjälper. Tack isteskog
Bästa för affärerna brukar annars vara att låta kunden fatta egna beslut.
Kom gärna med förslag och goda råd, men ska du försöka tvinga till dig jobb tror jag snart du är arbetslös.
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
tor 16 nov 2023, 11:22#818615Nog finns det en stor vinst att röja den ungskogen och resultatet blir bara sämre och dyrare av att vänta.Men lägg gärna ut bild.
Men hur övertyga någon om sitt eget bästa, det vet jag faktiskt inte och bryts en enda tall ner av snöbrott efter röjningen glöms det aldrig bort.
Finns mycket kunskap och filmer på youtube som är sansade och ger goda råd utan att tvinga sig på.
I slutänden är det ju upp till var och en att göra hur tokigt man vill😉
Men hur övertyga någon om sitt eget bästa, det vet jag faktiskt inte och bryts en enda tall ner av snöbrott efter röjningen glöms det aldrig bort.
Finns mycket kunskap och filmer på youtube som är sansade och ger goda råd utan att tvinga sig på.
I slutänden är det ju upp till var och en att göra hur tokigt man vill😉
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).