Skogsröjning

Vilken klinga ska jag köpa

27 inlägg 7158 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken klinga ska jag köpa

PTLF  
#814975 Hej, vilken klinga rekommenderas till det som är lite grövre än sly eller det som är lite för grovt för den treuddiga klingan kanske jag kan säja för det är den jag använt? Var in på Husqvarna butik o där hade dom klinga maxi, scarlett o Strand men blev inte något klokare där egentligen...Strand var dyrast o kanske mer för det riktigt grova om jag förstått rätt? Det kan vara någon sten här o där som jag råkar träffa också så vilken är bäst i det fallet och är lättast fila? Det finns kanske någon som är bättre än dom jag såg där som rekommenderas istället?



   TS
Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Vilken klinga ska jag köpa

anersimyra  
#814990
PTLF skrev:Hej, vilken klinga rekommenderas till det som är lite grövre än sly eller det som är lite för grovt för den treuddiga klingan kanske jag kan säja för det är den jag använt? Var in på Husqvarna butik o där hade dom klinga maxi, scarlett o Strand men blev inte något klokare där egentligen...Strand var dyrast o kanske mer för det riktigt grova om jag förstått rätt? Det kan vara någon sten här o där som jag råkar träffa också så vilken är bäst i det fallet och är lättast fila? Det finns kanske någon som är bättre än dom jag såg där som rekommenderas istället?

Samtliga nämnda klingor är riktigt bra klingor. Strandklingan är tunnare och skär lättare än de båda andra. Strandklingan har dessutom ”två tänder i en” vilket enligt tillverkaren ska bidra till att klingan skär hyggligt även efter en stensågning. Det håller jag dock inte med om då en stensågad klinga är obrukbar oavsett om det är en strandklinga..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Vilken klinga ska jag köpa

BloM 230  
#814995 I ditt fall skulle jag nog rekommendera en vanlig klinga. I mitt tycke är de vanliga lite enklare och snabbare att fila och få fason på efter stenkörning. Strandklingan är också lite väl aggresiv som den kommer ur förpackningen. Och precis som anersimyra säger så är allt obrukbart efter stensågning.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klinga ska jag köpa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814998 Kör du Scarlet och köp en filmall + några 5,5 mm filar. Sedan är det bara att lära dig fila och skränka klingan.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilken klinga ska jag köpa

jannee  
#815183 Har under årens lopp mer eller mindre använt alla klingor som på marknaden fanns att inhandla.
Den ENDA klinga jag varit fullständigt nöjd med är Strands.
Kör man i sten får man fila men det måste man göra med ALLA klingor.
Strands är dyrast men i mitt tycke, värd pengarna.
Du kan enkelt fila Strands klinga till att vara så aggressiv som är bäst för dig.
Du kan ALDRIG få någon klinga från konkurrerande märken till att skära lika effektivt hur mycket du än filar, så enkelt är det.
Strands klinga likväl som andra är inte odugliga bara för att du kört i sten, går enkelt att fila upp dem till nyskick - bara lär dig fila - svårare är det inte.
Kanske lite off:
Man tycker att Strands klinga är stenkänslig och blir kass vid stenkörning, äter väldigt dåligt, det gör andra klingor också, men skillnaden är att Strands är helt suverän INNAN stenkänningen medans den blir lika dålig som de andra blir när de påträffat någon sten.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klinga ska jag köpa

anersimyra  
#815197 Givetvis så måste klingor oavsett märke grundfilas ner till oskadat skick efter en stensågning för att överhuvudtaget bli användbara. Men strands påstående om att en strandklinga skär effektivt även i stensågat skick på grund av dess dubbeltand är inget annat än ett skrattretande reklamtrick. En stensågad strandklinga är precis lika obrukbar som övriga märken.
PS: Köp för allt i världen INTE en relativt billig klinga tillverkad i Australien som säljs på nätet..😮

Användarvisningsbild

Re: Vilken klinga ska jag köpa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815199 Å vad gör dessa klingor undermåliga, @Anersimyra och under vilket (eller vilka) namn säljs då dessa undermåliga klingor?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilken klinga ska jag köpa

r93  
#815200 Köp ”vanlig” scarlett, (heter den så?)

Har röjt ett par dagar nu i halvgrov röjning, kört med strand, den vill ju kasta betydligt mer än en ”vanlig” så är man inte så van så är det bättre att låta bli dom, det är så tråkigt när man sätter klingan i en fin stam, och det är alltid dom finaste stammarna….

Jag körde även i en sten, ganska rejält tydligen tyckte inte det var så farligt, men i skogen fick jag ingen ordning på den trots ett evigt filande, så det var bara att åka hem och byta.

Sedan fila den i skruvstäd

Strands kräver mer jobb att få ordning på än en scarlett.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klinga ska jag köpa

anersimyra  
#815201
Niking skrev:Å vad gör dessa klingor undermåliga, @Anersimyra och under vilket (eller vilka) namn säljs då dessa undermåliga klingor?
/Niklas

Jag kollar och återkommer angående tillverkare. I övrigt så är själva materialet i klingan lite likt gjutjärn och den har tänder vars utformning är så usel att man mer eller mindre tvingas att slå av slyet även efter att man filat om skräpet.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klinga ska jag köpa

anersimyra  
#815203 Klingans produktnamn är Archer.

Avatar Fallback

Re: Vilken klinga ska jag köpa

jannee  
#815204 Håller HELT med Aners, den s.k dubbeltanden har INGEN funktion att fylla.
Spelar ingen roll om du filar den innersta böjen eller inte, den är i alla fall lika oanvänd som när den var ny när klingan är HELT slut.
Strandklingan är lättare att fila, om det beror på materialet eller tjockleken är jag oviss om.
Man bör även skränka klingan då och då annars kan den lätt nypa.
Materialet är så tunt/mjukt att skränkningen lätt försvinner.
Hugger klingan (sågen kastar) då har du för aggressivt filat - men kan vara för klen motor = för lågt varv.

Avatar Fallback

Re: Vilken klinga ska jag köpa

isteskog  
#815209 Dubbeltandens funktion har jag fått förklarat mig är att föra ut mer spån när man sågar. Jag filar alltid den undre tanden när jag filar till klingan.

Avatar Fallback

Re: Vilken klinga ska jag köpa

jannee  
#815215 Varför över huvud taget fila det undre skäret, skär inte i något och skärets effektivitet när det eventuellt gäller att kasta ut spån lär inte påverkas om det är vasst eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klinga ska jag köpa

anersimyra  
#815218 Jag märker heller ingen skillnad i avverkningskapacitet med en strandklinga om man gör sig omaket att fila de undre tänderna..🤔 vad som dock utmärker en strandklinga är att man nära nog kan köra med stötmetoden i decimetergrova stammar med batteriröjsågen..😃

Användarvisningsbild

Re: Vilken klinga ska jag köpa

anersimyra  
#815221
isteskog skrev:Dubbeltandens funktion har jag fått förklarat mig är att föra ut mer spån när man sågar. Jag filar alltid den undre tanden när jag filar till klingan.

Det låter som en rimlig förklaring att den undre tanden har just den funktionen. Att den skulle fungera effektivt efter en stensågning kan ju vara ett hittepå från någon näthandlare. Näthandelns beskrivning av kedjor lämnar i dag mycket övrigt att önska och de är troligen lika usla på att beskriva funktionen hos en klinga..🤬

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).