Skogsröjning

Asp som djurfoder ??

6 inlägg 6470 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Asp som djurfoder ??

Torparn79  
#50815 jag har en liten fårbesättning och nu i lammningstider så är det ju bra att utfodra dom med aspris.
då det finns gott om kunskap här på forumet har jag en liten fundering.
vet att månen har inverkan på smakligheten för djuren.
harar och rådjur äter ju inte om man har huggit vid fel tidpunkt.

när ska man fälla aspen för att djuren ska äta barken?

det borde ju jakt- och viltfolk ha koll på?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Asp som djurfoder ??

orre  
#50824 Kommer ihåg att en gammal granne gjorde så för "100" år sedan.
Det enda jag kommer ihåg var att det var färska löv på grenarna.

Avatar Fallback

Re: Asp som djurfoder ??

Elfving  
#51091 Kan aldrig tänka mig att det skulle ha betydelse i vilken månfas du fäller träden. Det låter helt orimligt att månen skulle påverka ett träd mitt i vintern?
Att harar och rådjur inte äter asp vid vissa tillfällen måste bero på annat. Annan mat tillgänglig på annat håll, rovdjursnärvaro etc.

Jag skulle fällt vid godtycklig tidpunkt.

Avatar Fallback

Re: Asp som djurfoder ??

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52876 Jodå månfaser är ganska säkert av betydelse för träd även mitt i vintern, vet ej om det finns några forsknings resultat eller äns
någon forskning på ämnet.I alpländerna tas det stor hänsyn till månfas när man fäller träd, virket torkar bättre och slår sig mindre. Kan månen fylla och tömma en hel havsvik så kan den säkert påverka en trädstam på något vis.

Det jag vet om aspens smaklighet för djur har bara med temperaturen att göra. En äldre jaktkamrat sa att älgar gärna åt asp som var fälld under dagar med blidväder. Vid ihållande köld var älgarna mindre intresserade. Svårt att tugga får man anta.
Lät våran bagge barka ett par tallstockar för en par år sedan. Han gjorde ett kompetent jobb men blev arg när jag tog stockarna
för honom.

Avatar Fallback

Re: Asp som djurfoder ??

Kent A  
#54946 Jag och grannen har fällt asp med jämna mellanrum hela vintern och stadigt haft älg, rådjur och hare som ätit av både bark och skotten på kvistarna trots tidvis kyla (-15-20 grader). Håller med om att de vilda djuren måste ha haft annan anledning till att inte äta enligt ditt påstående.
Mina får åt allt man gav dem .T o m brännässlor gick åt när betet tröt. Jag är övertygad om att friska kvistar av asp är mumsen för dem oberoende när man fäller.

Kent

Användarvisningsbild

Re: Asp som djurfoder ??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54951 Man kanske ska ha lite koll på mineral, salt och kalk -läget i djurens foderstat.
Det kan ju hända att de äter mer ibland för att kompensera nån brist.
Smaklighet är trots allt bara en av flera faktorer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).