Skogsröjning

Vilken röjsåg

16 inlägg 6624 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Vilken röjsåg

Riga  
#814209 Nybliven gårdsägare 35 ha. Finns en del att röja kommande åren. Hade en fin Huskvarna som jag köpte när jag hade egen liten skogsfirma för 30 år sedan. Hur som så letade jag efter den på min fars sommarställe men hittade den inte. Frågade min gamle far var den kunde vara.
-den oranga
-ja
-den slängde jag, den startade ju inte ifjol.

Hmm.

Så behöver ny såg och försöker läsa här på forumet men blir bara lite klokare. Verkar som selarna har blivit väsentligt bättre, min var i stort sett bara ett ok över axlarna. Men sågarna verkar det vara krångel med, kopplingsfjädrar som går sönder och autotune som spökar. Eller blir det missvisande på ett sånt här forum, hälsan kanske tiger still.

Nån som har nåt tips eller erfarenhet på vad som funkar eller bör undvikas?
Är jag fel ute om jag tror att en Husqvarna 545 eller Stihl 460 är vettiga val?
Det som ska röjas närmsta 5 åren är ca 10 ha sistaröjning, 10 ha underväxtröjning och ca 10 ha förstaröjning eller vad det kallas.
Funkar det vore det även fint om sågen gick att förse med gräshuvud för att hålla efter kanterna på 5 Ha inäga.
Är snart 60 och inte särskilt vältränad, möjligen lite envis.

TS
Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg

anersimyra  
Riga skrev:Nybliven gårdsägare 35 ha. Finns en del att röja kommande åren. Hade en fin Huskvarna som jag köpte när jag hade egen liten skogsfirma för 30 år sedan. Hur som så letade jag efter den på min fars sommarställe men hittade den inte. Frågade min gamle far var den kunde vara.
-den oranga
-ja
-den slängde jag, den startade ju inte ifjol.

Hmm.

Så behöver ny såg och försöker läsa här på forumet men blir bara lite klokare. Verkar som selarna har blivit väsentligt bättre, min var i stort sett bara ett ok över axlarna. Men sågarna verkar det vara krångel med, kopplingsfjädrar som går sönder och autotune som spökar. Eller blir det missvisande på ett sånt här forum, hälsan kanske tiger still.

Nån som har nåt tips eller erfarenhet på vad som funkar eller bör undvikas?
Är jag fel ute om jag tror att en Husqvarna 545 eller Stihl 460 är vettiga val?
Det som ska röjas närmsta 5 åren är ca 10 ha sistaröjning, 10 ha underväxtröjning och ca 10 ha förstaröjning eller vad det kallas.
Funkar det vore det även fint om sågen gick att förse med gräshuvud för att hålla efter kanterna på 5 Ha inäga.
Är snart 60 och inte särskilt vältränad, möjligen lite envis.

En 545 är ett utmärkt val, däremot så skulle jag köpa till en mindre såg för grästrimmning. Det går förvisso att montera ett gräshuvud på 545:an men de mindre sågarna är förstås väsentligt lättare med en motorkraft som räcker till..🙂👍

Användarvisningsbild

Stöttingfjället  
#814262 Hej! Har haft min Stihl 460 i 13 år o röjt ett antal hektar genom åren. Brukar lämna in den på service med jämna mellanrum o är helnöjd med den. Den fungerar även bra vid "slåttanna" istället för lien. Se till att köp nya selen, den verkar klart bra.

Användarvisningsbild

JeStenberg  
#814266 Jag kör stihl 450, sjukt nöjd

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814297 Har Stihl 460 funkar bra och är lättstartad.
Gillar inte nya selen, kör med en enklare sele från Stihl.

Riga  
#814879 Blev en 545 F.
Ingen autotuning.
Enklare selen (Balance X)

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Riga skrev:Blev en 545 F.
Ingen autotuning.
Enklare selen (Balance X)

Hoppas du blir nöjd. Jag har båda, Balance X till en 36 cc gräsröjare och Balance XT till röjsågen (545FXT), men skulle inte kunna tänka mig att byta.

Riga  
#818234 Kört sågen lite nu. Känns gedigen. Går ganska bra, som flera skrivit tidigare känns den lite trög att varva upp, trots 200 mm strandklinga.
En skillnad mot autotunesågarna verkar vara att det inte finns något vred för att snabbt vika in handtagen vid transport. På F-modellen är det en liten mutter så man får ha med sig 10áns nyckel. Lite snålt tycker jag.
Inte helt kompis med tumgas - ska se om det går att vrida den lite moturs, nu måste jag vika upp tummen mer än som känns naturligt.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#818250 F som i ”ingen fucking” värme i handtagen..🥶

jannee  
#818330 Byt ut muttern mot en stor vingmutter (i hårdplast), återförsäljaren har sådana.
Tycker du sågen axar lite dåligt är den nog inte riktigt rätt inställd - du måste ge den lite mer bränsle.
Den ska LÄTT dra en 225 Strandklinga.

Riga  
#818345 Ok, tack för tips.
Angående handtagsvärme var jag lite fundersam men det har gått bra hittills i 0-gradigt o lite lätt blötsnö.
Har nog så dålig teknik så hela jag blir varm inklusive händerna .

TS

jannee  
#818402 Just när det gäller teknik att röja bör de flesta om inte alla gå en kurs i effektiv röjning.
De flest tycker nog själva att de efter en vis tid fått rätt bra snits på detta med röjning.
Studerar man sedan ett verkligt proffs, en som verkligen kan, ser man snabbt att man gör många fel, många ggr. jobbar man hårt med fel muskler o.s.v.
Själv tyckte jag i början att det var ganska arbetsamt att röja, efter "några" år eller något 100 tal ha började man få lite bättre snits på det hela och man blev inte trött över huvud taget, dessutom hann man betydligt mer/timme.
När man sedan ser hur en riktig proffsröjare jobbar inser man att man fortfarande har mycket att lära.

hfab  
#818412 Jag skulle vilja gå kurs hos @jannee.
Efter 1500+ hektar blir jag fortfarande trött av att röja.

jannee  
#818417 Det är nog inte för att du inte kan röja utan i stället åldern och med åldern kommer tröttheten.
Så det bara är till att bita i det sura äpplet för äldre blir vi alla.
Något som många ej heller reflekterar över är selen. Enormt viktigt att ha en bra sele som dessutom måste vara RÄTT inställd.
Man ska i princip inte känna någon belastning på kroppen av sågen.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818427 Måste vara något fel på min kropp!
Jag blir då genomsvett efter någon timme med röjsågen.
Bästa kondionsredskapet 😀

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).