tis 10 okt 2023, 12:26#814191Skal ha meg en bunke ryddesagblader, og lurer på om noen har erfaringer med Bacho / Eia?
De koster svært lite, og Bacho er jo ikke nødvendigvis de som selger mest skrot i verden...
Jeg har brukt Strands også, men prisøkningen derfra er ulikt alt annet. I 2019 betalte jeg 220 pr stk, nå er prisen 313 og 330 i to nettsjapper jeg sjekka. Det syns jeg var en frisk prisstigning på fire år... Har også brukt endel Stihl blader, men også de har steget voldsomt i pris.
Jeg kjører kun ryddesag i helger og litt på kvelder, og er en glad amatør, uten spesielt peiling på hva jeg holder på med. Men jeg syns det er gøy, og nå og da er man uheldig med et blad...
Skogsröjning
Ryddesagblader
TS

tis 10 okt 2023, 12:50#814196Lite osäker på norskan, ifall du menar treudd för segt gräs och småpinnar, eller röjsågsklinga för riktig skogsröjning.
Jag har dock kört bägge varianterna och tycker att de fungerar bra. Har dock ej kört Strands modeller, så jag kan inte uttala mig om dessa.
Vad gäller röjsågsklingan, så är det givetvis viktigt att hålla vasst. Alltså filning vid varje tank!
Vid stensågning gäller givetvis antingen ett omedelbart klingbyte eller minst 15-30 filtag per tand!
Obs! EIA/Bahcos röjsågsklingor ska filas med 20 graders filvinkel, mot 15 graders filvinkel för Husqvarnas röjsågsklingor! EIA/Bahco har här vid även en särskild filmall, även om Husqvarnas filmall funkar bra. Å givetvis med 5,5 mm fil!
Normal skränkning (1,0 mm) av röjsågsklingan vid behov.
/Niklas
Jag har dock kört bägge varianterna och tycker att de fungerar bra. Har dock ej kört Strands modeller, så jag kan inte uttala mig om dessa.
Vad gäller röjsågsklingan, så är det givetvis viktigt att hålla vasst. Alltså filning vid varje tank!
Vid stensågning gäller givetvis antingen ett omedelbart klingbyte eller minst 15-30 filtag per tand!
Obs! EIA/Bahcos röjsågsklingor ska filas med 20 graders filvinkel, mot 15 graders filvinkel för Husqvarnas röjsågsklingor! EIA/Bahco har här vid även en särskild filmall, även om Husqvarnas filmall funkar bra. Å givetvis med 5,5 mm fil!
Normal skränkning (1,0 mm) av röjsågsklingan vid behov.
/Niklas
/Niklas
tis 10 okt 2023, 13:23#814200Till ALLT under 3 cm i dia nyttjar jag Strands treudd, lite påkänning av sten då och då är inte hela världen.
Grövre endast Strands sågklinga, lite dyr 290 kr/st men dessa pengar "tjänar" du in på hur mycket effektivare du blir.
Detta gäller FRAMFÖRALLT vid grövre röjning, dia på 10 cm och mer.
Grövre endast Strands sågklinga, lite dyr 290 kr/st men dessa pengar "tjänar" du in på hur mycket effektivare du blir.
Detta gäller FRAMFÖRALLT vid grövre röjning, dia på 10 cm och mer.
tis 10 okt 2023, 17:17#814232Alt over 10cm blir normalt tatt ut til ved. Jeg har ikke mer skog enn at det funker greit...
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).