#813416Har några hektar privat som jag tänkte börja med inom ett par veckor
Tidigare kört stihls vanliga mejselklinga, bachos å nån till
Av erfarenhet vet jag att det brukar kunna bli några stenkörningar å nån klinga burkar gå åt skogen varje gång
Så söker tips på om nån provat nåt billigt slit å släng som funkar bra å e lätt filat
Kör med en Stihl Fs 550 om det har nån betydelse
Kör gärna stora klingor om det finns så jag gärna tar lite större stammar oxå
Skogsröjning
Prisvärda klingor i stenig terräng
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

#813428EIA/Bahco var hyfsat billiga i 10-pack på Nima-tiden. Är nu uppköpt av Swedol.
Å sedan kan det vara vettigt att justera balansen 2-3 gånger per tank (i takt med att bensintanken töms). Går ju smidigt när det är skena på sågen.
/Niklas
Å sedan kan det vara vettigt att justera balansen 2-3 gånger per tank (i takt med att bensintanken töms). Går ju smidigt när det är skena på sågen.
/Niklas
/Niklas
#813448Är det så stenigt så ta höga stubbar om det är vanlig röjning med länge kvar till gallring. Stubbar ruttnar på 3-6 år.
Bahco-klingan (Gamla EIA) är inte uppköpt av Swedol. Tillverkas likt tidigare i Edsbyn, Hälsingland.
Niking skrev:EIA/Bahco var hyfsat billiga i 10-pack på Nima-tiden. Är nu uppköpt av Swedol.
/Niklas
Bahco-klingan (Gamla EIA) är inte uppköpt av Swedol. Tillverkas likt tidigare i Edsbyn, Hälsingland.
#896243Gillar oregons klingor till sådan körning. Vettigt pris och lätta att fila.
Hugger som jag skrivit tidigare en hel del betesmarker och då vill jag ha låga stubbar för att inte sabba däck eller gå illa åt klövar på djuren.
Hugger som jag skrivit tidigare en hel del betesmarker och då vill jag ha låga stubbar för att inte sabba däck eller gå illa åt klövar på djuren.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
Höga stubbar är ett aber för de med jakthund och framför allt om någon fällt med riktade fällning och inte kortat ned stubben efter det. Många hundar som blir spetsade av dessa spjut, så ni röjare där ute tänk på och göra ett extra kap för att få låg stubbe efter den riktade fällningen!!
bengt.a skrev:Är det så stenigt så ta höga stubbar om det är vanlig röjning med länge kvar till gallring. Stubbar ruttnar på 3-6 år.
Höga stubbar är ett aber för de med jakthund och framför allt om någon fällt med riktade fällning och inte kortat ned stubben efter det. Många hundar som blir spetsade av dessa spjut, så ni röjare där ute tänk på och göra ett extra kap för att få låg stubbe efter den riktade fällningen!!
#896766Har inte hört att någon jakthund i mina trakter blivit spetsade av höga röjstubbar......
#896772Jag har själv jakthundar och röjer höga stubbar (40 cm och uppåt).
Jag har fått hundar skadade i tassar när de trampat på låga stubbar men upplever att högre stubbar ger färre skador och att de ser var de har framkomlig väg lättare.
Jag har fått hundar skadade i tassar när de trampat på låga stubbar men upplever att högre stubbar ger färre skador och att de ser var de har framkomlig väg lättare.
#896858Har aldrig heller hört talas om skador på hund med höga stubbar.
Risken för skador på hundar måste vara betydligt högre vld älgjakt (sparkar) torvbrytning (flera hundar rär som drunknat i dom smala dikena) vargattacker, vildsvinattacker trafik mm
Risken för skador på hundar måste vara betydligt högre vld älgjakt (sparkar) torvbrytning (flera hundar rär som drunknat i dom smala dikena) vargattacker, vildsvinattacker trafik mm
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
#896885Strand lever på premiumprodukter för ett premiumpris.
Ska man tillverka billiga klingor så behövs en bra stansmaskin som hålls igång av billig arbetskraft och matas med billigt stål. Två av de tre sakerna hittar man inte hos svenska tillverkare.
Ska man tillverka billiga klingor så behövs en bra stansmaskin som hålls igång av billig arbetskraft och matas med billigt stål. Två av de tre sakerna hittar man inte hos svenska tillverkare.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).