Skogsröjning

Röjning tätt björkbestånd

14 inlägg 3462 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning tätt björkbestånd

Sommar  
#806116 Ska nu ta itu med röjning på ett björkbestånd där det finns både 2-3 meters björkar och små områden med ca 1-1,5 metersbjörkar. Sistnämnda är supertunna och står så tätt att det känns konstigt att jobba med röjsåg. Överhuvudtaget är alla björkar på platsen många men klena (området beläget vid älv). Stod inget i Skogsstyrelsens röjråd om det här. Så jag undrar hur ni gör när ni röjer i täta björkpinnar, tar rubbet eller sparar en på varje meter? Och hur tar ni bort dem, röjsågen är så stor att svårt välja ut en björk i massan av pinnar? Jag har heller inte sett att det står någonstans om krokiga små björkar kan räta upp sig och bli fina eller om jag ska ta bort dem direkt. Kanske vet någon på forumet hur man hanterar ett sådan björkröjning. Bra bonitet så kan nog bli fina björkar med tiden, om jag gör rätt.



   TS
Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Röjning tätt björkbestånd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806118 Bara att köra på utan att tänka så mycket. När riset lagt sig efter nåt år är det bara att köra på igen. Det går lättare på vintern utan löv.

Avatar Fallback

Re: Röjning tätt björkbestånd

isteskog  
#806120 Röj i det som är 2-3m och spar det klena tills björkarna börjat bli vita på stammen. 🌳

Användarvisningsbild

Re: Röjning tätt björkbestånd

jessica80  
#807884 Som vanligt - och i missriktad vällovlig ambition - vill många in och röja i ett tätt, självföryngrat björkbestånd för tidigt!
Det vanliga - tidigt och hårt - fungerar inte i denna situation. Följden blir snöbrottskänsligt bestånd - och STUBBSKOTT!
En för tidig röjning blir här kontraproduktiv och skapar bara mer och dyrare röjning. Björken måste dimensionsskiktas före förstaröjning, d v s lämna det vass-liknande stadiet där alla stammar är klena och instabila. Sker aldrig före 3 m höjd. Så vänta tills medelhöjden är 3-4 m, eller att du ser tydliga vita, stabila huvudstammar i beståndet. Se även tidigare länkar jag skrivit i ämnet - om att inte röja sönder björken...

Avatar Fallback

Re: Röjning tätt björkbestånd

jannee  
#807892 Man kan med fördel lämna höga stubbar när man röjer i täta björkbestånd, 1/2 meter är är en bra längd att utgå från, blir inga stubbskott utan björken bildar en rosett vilken oftast är väldigt begärlig för viltet.
Finns det granplantor man vill premiera är det bara till att kvista omkringstående björkar så långt upp du räcker med röjsågen, du ger på så vis en god förutsättning för granen att växa till sig. Tall däremot kräver mer utrymme.

Användarvisningsbild

Re: Röjning tätt björkbestånd

HannuRöj  
#807982
jessica80 skrev:Som vanligt - och i missriktad vällovlig ambition - vill många in och röja i ett tätt, självföryngrat björkbestånd för tidigt!
Det vanliga - tidigt och hårt - fungerar inte i denna situation. Följden blir snöbrottskänsligt bestånd - och STUBBSKOTT!
En för tidig röjning blir här kontraproduktiv och skapar bara mer och dyrare röjning. Björken måste dimensionsskiktas före förstaröjning, d v s lämna det vass-liknande stadiet där alla stammar är klena och instabila. Sker aldrig före 3 m höjd. Så vänta tills medelhöjden är 3-4 m, eller att du ser tydliga vita, stabila huvudstammar i beståndet. Se även tidigare länkar jag skrivit i ämnet - om att inte röja sönder björken...

Presis så beter björken, och därför är enskilda björkar dömd att misslyckats som lövblandning också, om de har röjat fram redan vid första röjning av gran.

Har säkert berättat förrut, hur min granne lyckades få ett väldigt bra björkbestånd utan att röja ens enda gång, och även första gallrig gjordes ganska sent.
Tanken på början var att röja marken åkern, men marken visade sig vara för stenig, så planterades björk bland sten- och stubbhögarna. Det tog säkert några år förran han bestämde återbeskoga området, men ändå vann planterad björk konkurrensen av gräset och miljontäta naturföryngringen. Jag brukade varje vår följa färgen vid lövblåsning. Huvudstammarna blev gröna flera dagar före naturfödda djunge.
🫣 Såg hemskt ut, jo, när ungskogen gallrade sig.
Enligt denna erfarenhet, skedde kvistrensning, som är hela pointen med skötseln(!) helt optimaliskt. Kommer att bli bra björktimmer. Och mycket.

Vore värt att undersöka, att så naturfrö och plantera förädlad björk samtidigt. Jämföra vanliga sköteln, brunnsröjda och oröjda. 🌳

Användarvisningsbild

Re: Röjning tätt björkbestånd

Elis76  
#808000
jessica80 skrev:Som vanligt - och i missriktad vällovlig ambition - vill många in och röja i ett tätt, självföryngrat björkbestånd för tidigt!
Det vanliga - tidigt och hårt - fungerar inte i denna situation. Följden blir snöbrottskänsligt bestånd - och STUBBSKOTT!
En för tidig röjning blir här kontraproduktiv och skapar bara mer och dyrare röjning. Björken måste dimensionsskiktas före förstaröjning, d v s lämna det vass-liknande stadiet där alla stammar är klena och instabila. Sker aldrig före 3 m höjd. Så vänta tills medelhöjden är 3-4 m, eller att du ser tydliga vita, stabila huvudstammar i beståndet. Se även tidigare länkar jag skrivit i ämnet - om att inte röja sönder björken...


Håller med, röja för tidigt är kontraproduktivt.

Avatar Fallback

Re: Röjning tätt björkbestånd

Sommar  
#808029 Tack för bra råd! Det kändes verkligen inte optimalt att gå omkring med röjsåg och kapa vasstunna björkar. Tack alla 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning tätt björkbestånd

jannee  
#808033 Har man ett björkbestånd som står lika tätt som vass borde man omgående åtgärda detta - om man vill få något vettigt av det.
Björk som står (för) tätt blir bara smala veka raftar, då betydligt bättre glesa ut dem så de i alla fall står med minst 50 cm mellanrum, komma tillbaka något år senare för att göra avstånden längre.
DU bör ha i åtanke att 2/3 delar av stammen bör vara grönkrona för att de ska växa på sig = grovna och bara inte bli en klen raft som varken tål det ena eller det andra.
Björk är som tall de kräver utrymme = luft runt sig, inte som gran som kan stå inklämd, t.o.m. i skugga och ändå växa bra.
Du ska EJ heller nyttja dig av röjsåg, finns något som heter risbit (en typ av röjkniv), till detta är den perfekt.
Dessutom får du rätt längd på stubbarna (runt 50 cm) = varken rotskott eller stubbskott.

Användarvisningsbild

Re: Röjning tätt björkbestånd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808056 Här är lite bilder från 2021 när jag var i ett bestånd med 60-100 000 stammar innan röjning.
4-8 m i höjd.
Lämnade allt som var rakt och grovt nog 6-8 000 efter röjning. Tänkte vänta något år till men det har utvecklat sig riktigt bra så det blir i år eller till båten som skogen får ett nytt besök nya bilder kommer senare när jag halkat ner så djup i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Röjning tätt björkbestånd

Elis76  
#808060
Tåndemåla skrev:Här är lite bilder från 2021 när jag var i ett bestånd med 60-100 000 stammar innan röjning.
4-8 m i höjd.
Lämnade allt som var rakt och grovt nog 6-8 000 efter röjning. Tänkte vänta något år till men det har utvecklat sig riktigt bra så det blir i år eller till båten som skogen får ett nytt besök nya bilder kommer senare när jag halkat ner så djup i skogen.


@Tåndemåla

Hur stort är området i hektar?

Användarvisningsbild

Re: Röjning tätt björkbestånd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808062 Detta beståndet är 1,6 ha men totalt nere på odlingsmossen röjde jag 4,2 ha. Ca 3 ha såg ut som på bilderna. 1,1 ha gjorde jag bedömning att det får växa på sig och här är även mer gran!
38 38,1 39 40 och halva 39,1 röjdes resten av 39,1 är kvar att åtgärda

Användarvisningsbild

Re: Röjning tätt björkbestånd

Elis76  
#808064 @Tåndemåla

Intressant. Skulle Du kunna uppskatta totala tidsåtgången mellan "tummen och pekfingret".

Min egen erfarenhet är att det tar mer tid i anspråk än man först uppskattat.

Användarvisningsbild

Re: Röjning tätt björkbestånd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808067 Jag hade ett utförligt inlägg om det i tråden röjning på egen mark. Kolla i inläggen runt mitten/ slutet av augusti 2021. Hittar du inte får jag gå tillbaka till mina anteckningar som finns jag för logg på sådant jobb

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).