Skogsröjning

Bästa viltbetesskyddet för tall?

15 inlägg 4678 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa viltbetesskyddet för tall?

Magnus Brogren  
#794379 Var nyss ute och inventerade betesskador. Tyvärr en fläckvis en hel del, men främst i partier jag missat.
Jag har provat olika metoder i år och förra året.
Jag tycker det är tydligt att vilken som helst av behandlingarna funkar om de sitter kvar. Det syns tydligt genom att skott på samma tall är betade men det behandlade toppskottet är obetat.
Vad är era erfarenheter? Vad funkar bäst? Kluriga DIY-metoder?

Och: när kan man sluta behandla, är det först vid lövsprickning?

Här är mina erfarenheter:

Frystejp: tejpas om toppskottet med en liten vimpel. Funkar bra men har märkt att det på nåt parti blåste av. Oklart varför.

Markeringfärg: gul trädmarkeringsfärg som sprayas på toppakott och barr för att simulera vissen tall. Funkar utmärkt så länge jag sprayar rätt rikligt. Toppen blir knallgul.

Snitsel: gult elelr vitt nedbrytningsbart snitselband som knyts runt toppen med rosett så det ser snyggt ut 😎 skapar en vimpel/lite fladder som älgen inte verkar gilla. Har gjort det en del i kombo med sprayfärg. Det går så klart inte att hålla på så här med tusentals tallar..

Trico: funkar ju bra. Senaste metoden är stickad fingervante som jag har på mig och doppar ner i trico och kladdar på tallen. Blir mindre spill då jmfr med spruta men man når ju inte så högt.

Badmintonbollar..Ecotall: ni vet de där gula bioplastgrejorna. Jag är onöjd! De blåser av, är dyra och sitter de kvar så växer de nya skotten igenom de i stället för att de följer med upp. Nu ser jag att de dels förändrat dem genom att göra de lättare och också så att skotten inte ska växa igenom. Det står också att man ska göra årlig tillsyn och tillsyn efter storm. Hallå.. inte speciellt underhållsfritt va som affärsidén var.. nä, onöjd! Trist med produkter som uppenbarligen inte är färdigdesignade!

En bonusfråga:
Är ute efter en lätt såg för klen gallring, kvistning osv. Vad är erfarenhetena av
Hva135 och echo cs2511?

Tack!
//Magnus i Kilsbergen


Senast redigerad av Magnus Brogren tor 02 mar 2023, 18:45, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Bästa viltbetesskyddet för tall?

80-90  
#794383 Fråga 1 trico fråga 2 pass

Avatar Fallback

Re: Bästa viltbetesskyddet för tall?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794403 När köpte du ecotall? Pratade med innovatören på Skogselmia ifjol, då sa han att det var ett nytt utförande på dem både material och designmässigt så att de skulle sitta bättre.

Avatar Fallback

Re: Bästa viltbetesskyddet för tall?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794464 Trico och ryggspruta, brukar klara mig med 3ml per planta så jag letar inte alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Bästa viltbetesskyddet för tall?

Magnus Brogren  
#794480
bengt.a skrev:När köpte du ecotall? Pratade med innovatören på Skogselmia ifjol, då sa han att det var ett nytt utförande på dem både material och designmässigt så att de skulle sitta bättre.


Vi har första generationen. Satte ut dem i fjol så det var säkert förfjols produktion. Det är just det jag menar att produkten inte fungerade fullt ut innan man lanserade den. Självklart vidareutvecklas de flesta produkter över tid men denna var för tung (så den blåste av) och fledesignade hål så att den ibland/ofta inte flyttades uppåt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa viltbetesskyddet för tall?

alias  
#794483 Själv behandlar jag med Trico och HaTe2, applicerat med handspruta.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bästa viltbetesskyddet för tall?

Magnus Brogren  
#794485
alias skrev:Själv behandlar jag med Trico och HaTe2, applicerat med handspruta.

MVH
Alias


HaTe2 hade jag inte koll på. Hittar inget om verksamma ämnen på deras hemsida. Bara att det är ”optiskt/mekaniskt” vad det nu betyder. Nåt som är otrevligt att se på och tugga på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa viltbetesskyddet för tall?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794486 Det var det de hade upptäckt med ecotall, hade kameror uppsatt, och fick då se att de tidiga brättade ut sig vid regn. Nu är de annat material och ett lättare utförande. Kör med Trico några år, sen är jag tänkt att prova ecotall.

Avatar Fallback

Re: Bästa viltbetesskyddet för tall?

alias  
#794488
Magnus Brogren skrev:
alias skrev:Själv behandlar jag med Trico och HaTe2, applicerat med handspruta.

MVH
Alias


HaTe2 hade jag inte koll på. Hittar inget om verksamma ämnen på deras hemsida. Bara att det är ”optiskt/mekaniskt” vad det nu betyder. Nåt som är otrevligt att se på och tugga på?


Gott är det INTE (jag har råkat smaka oavsiktligt när jag behandlat lite högre plantor och man råkat ha lite otur med växlande vindriktningar)!

Preparatet är svart och kletigt:

1677836108_20210328_174301.jpg


MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bästa viltbetesskyddet för tall?

m31k3r  
#794616 Har bara testat trico så vet inte om det är bästa men iaf bra nog att jag inte letat alternativ

Avatar Fallback

Re: Bästa viltbetesskyddet för tall?

nissebrun  
#805616 Jag har testat trico, tallskydd samt ecotall.

Trico samt tallskydd i plåt fungerar ju riktigt bra tycker jag men ecotall skulle jag inte använda igen om jag så fick dom gratis.

Har några tusen tallar som jag behandlar varje år. Cirka 1000st av dom har tallskydd monterade 4000-5000st behandlar jag än så länge med trico och så testade jag ecotall på cirka 500st förra året. Utav de 500 som jag satt ecotall på toppen så har jag runt 20-talet plantor som hade ecotall kvar på toppen efter vintern. Dessa plantor är runt 60-80cm höga och står i ett läge som inte är speciellt utsatt för vind. Jag tycker att det är under all kritik att som företagare sälja sådant här skit och "skylla" på att de inte är färdigutvecklade än när man får kritik.

Går man sedan in på ecotalls hemsida och läser så jämför han sin produkt med övriga tillverkare och vill få det till att ecotall är bäst.
Men de skriver samtidig att man behöver gå ut och kontrollera så att de sitter kvar efter "kraftig" blåst.
Det är ju bra mycket enklare att flytta upp tallskydden en gång varje år alternativt att spruta med trico en gång varje höst än att behöva gå ut och leta efter ecotall-skydd som ligger i gräset runt plantorna varje gång det blåst ute.

// Nisse

Användarvisningsbild

Re: Bästa viltbetesskyddet för tall?

guttamåla  
#805750 Lite fårull i toppskottet fungerar utmärkt

Användarvisningsbild

Re: Bästa viltbetesskyddet för tall?

Rookien  
#812033 Har kört trico några år och det har funkat bra och är lättarbetat. I år har jag testat två nya fabrikat också. Dels gyllebo plantskydd. Aningen billigare än trico och också lättarbetad. Sen Devita/cervaroll vilket var lita krabbigare att jobba med. Dels att man ska ha med vatten o betongvisp och framförallt att det täpper i sprutorna. Det var jag rädd för redan innan. Det är ju sand i smeten. Dock är devita avsevärt billigare än trico. Men mer krabb. Sen får jag ju se i vår om det funkat mot viltet. Har kört trico 2 hyggen, gyllebo på 1 och Devita på 1.

Avatar Fallback

Re: Bästa viltbetesskyddet för tall?

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812086 Har sprutat mina 18 000 plantor med Devita nu i september utan ett enda krångel i solosprutan. Ser man bara tIll att blanda hinken ordentligt verkar det inte vara några problem med stopp.

Användarvisningsbild

Re: Bästa viltbetesskyddet för tall?

Rookien  
#812095 Jag körde med en hardi och en genzo. Tyckte ändå jag vispade bra länge. Upplevde att problemet var när det var lite kvar i sprutan. Precis som viss sand samlat sig på bottnen. Prisskillnaden gör ju helt klart att jag är beredd att köra det igen. Ska utvärdera till våren så det funkat som det ska. Men jag tycker Gyllebo och Trico är mer lättjobbat så att säga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).