Skogsröjning

Husqvarna 545FXT

5 inlägg 2331 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 545FXT

Henriik  
#792944 Hej!

Har hört att man kan få mera effekt ur 545an, någon som vet hur?
Nackdelar?

Vill inte köpa 555an pga den större bränsleförbrukningen samt vikten.
Tack i förväg.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FXT

valtra mega  
#792958 Köp 555 för att den vibrera så mycket minde än 545 då

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FXT

jannee  
#792963 555 har ca 10 % högre bränsleförbrukning än 545, men å andra sidan är (det viktigaste) vridmomentet ca 30 % högre.
Röjer du gräs men även s.k. enbitsträd tar INTE 555 mer bränsle men röjer du smått eller mindre, självklart 545.
Eventuella vibrationer kan du förbise, inget som du ändå kommer att märka av.
Är du bränslefixerad är det viktigare att du nyttjar rätt klinga men även har välfilat - det är där du verkligen sparar bränsle.
Viktskillnaden är inte oväsentlig, men än viktigare är att du har rätt sele RÄTT justerad.
Med rätt sele rätt inställd märks viktskillnaden knappast - 5 hg vad är det?.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FXT

Henriik  
#792965 Håller med dig om vikten, dock är jag en person som mest hela tiden håller gasen i bottnen.
Är väldigt nöjd med effekten av 545an eftersom jag sällan går med en spillt klinga (Det drar livslusten ur en), tycker det vore intressant att testa på min reserv såg och jämföra för rolighetens skull :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FXT

Williamm  
#792967
Henriik skrev:Hej!

Har hört att man kan få mera effekt ur 545an, någon som vet hur?
Nackdelar?

Vill inte köpa 555an pga den större bränsleförbrukningen samt vikten.
Tack i förväg.

Öppna dämparen är lättast, men ter du ut mer effekt så drar den mer bränsle om du är orolig för det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).