Skogsröjning

Strandklinga / Bacho klinga?

6 inlägg 2725 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Strandklinga / Bacho klinga?

Ted1453  
#791806 Hej!

Kör i nuläget med Husqvarna 545FXT samt Bachos 200mm klinga i alla bestånd, från plantskogsröjning till förhandsröjning.

Läste att folk rekomenderade Strandklingan, så vad är fördelarna samt nackdelarna gentemot Bachos 200mm klinga?

Tack för alla svar!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Strandklinga / Bacho klinga?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791808 Enklast är att köpa en Strandklinga!
Jag köpte en och sedan slängde jag de utstansade plåtbitarna.

Avatar Fallback

Re: Strandklinga / Bacho klinga?

alias  
#791809
Ted1453 skrev:Hej!

Kör i nuläget med Husqvarna 545FXT samt Bachos 200mm klinga i alla bestånd, från plantskogsröjning till förhandsröjning.

Läste att folk rekomenderade Strandklingan, så vad är fördelarna samt nackdelarna gentemot Bachos 200mm klinga?

Tack för alla svar!


Strandklingan skär mjukt och effektivt och är tämligen lättfilad.

Jag tycker att den har sina förtjänster främst i grövre röjning. Vid tidiga, klena röjningar så anser jag inte att mervärdet motsvarar merkostnaden, utan där kör jag fortfarande med Bachoklinga.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Strandklinga / Bacho klinga?

Amatörhuggare 62  
#791813 Håller med helt 👍
I småbusk, lätt för stensågning. Då synd å buckla te strandtänderna. En Bacho kan man, i värsta fall slänga. Fast man testar gärna, å få vasst först

Användarvisningsbild

Re: Strandklinga / Bacho klinga?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791815 Å sen om man ska ställa ut i stammarna i förstaröjning och dom står nära varandra. Så är det lätt att en vass strandklinga skär lite väl snabbt. Så det skadar det man vill spara.

Avatar Fallback

Re: Strandklinga / Bacho klinga?

jannee  
#791823 I småbusk kör jag med treudden, är inte hela världen om man rafsar lite i sten den huger ändå rätt hyfsat :grin:
I röjning före 1:a gallring är dock Strandklinga optimal, man kör "lätt" ned enbitsträd, blir annars lätt att man är lite för sparsam.
Man, eller i alla fall jag, kör så pass höga stubbar att det är ytterst sällan man i onåd med någon sten
Har även kommit underfund med att det s.k. klingskyddet passar bäst hemma på väggen i verkstaden :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).