Skogsröjning

Röja fram lönn

4 inlägg 2082 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja fram lönn

strumpa  
#789140 Hej! Jag har ett litet område ganska inpå gården som avverkades för några år sedan där det börjar bli dags att röja. En liten konstgjord ravin där ett dike grävts fram en gång i tiden.

Det som har trivts allra bäst är till min förvåning lönn. Men även al, rönn och lite annat finns. Tänkte att det kunde vara roligt och fint att röja fram ett bestånd av mestadels lönn.

Någon som har erfarenhet eller tips på vad man bör tänka på?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röja fram lönn

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789152 Håll det tätt i början. Finns det mycket med lönn 4-6 000 stam upp till 5-7 m höjd. Röj sedan bort allt som börjat dela sig tidigare än 5 m klockor och dubbeltoppar mm
Fyll ut med andra trädslag för att behålla tätheten.
Efter det kommit upp till 5-7 m så satsa på de som har bäst krona och som är rakast. Behåll tätheten till ca 10 meter sedan kan man börja öppna upp.
Risk finns för vattenskott men den risken får man ta för bra kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Röja fram lönn

strumpa  
#789232 Tack för bra svar!

Det är som sagt ett litet område, max 0,2ha och i närheten av gården. Så mitt syfte är nog mest att få till en vacker skogsplätt. Men å andra sidan skadar det väl inte att försöka dana möjligt sågvirke för framtiden.

Tror du risken för vattskott minskar om man öpnnar upp tidigare i utbyte mot minskad kvalitet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja fram lönn

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789237 Ja det kommer minska för att den sätter vattenskott är att den vill kompensera för liten krona. Några lövträd klarar av det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).