Skogsröjning

Sjukt bitter smak efter Södras röjning

111 inlägg 37483 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Sjögården  
#787481 Vi vet nog egentligen ingenting i detta fall utan bilder före/efter.
Får väl hoppas på lite mer fakta innan det blir mytbildning av det hela.. 😉

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

HannuRöj  
#787485 Arealen kan vara fel.
Han kanske har inte koll vilka figuren ingår fakturan. 🤔

Avatar Fallback

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

hfab  
#787499
HannuRöj skrev:Arealen kan vara fel.
Han kanske har inte koll vilka figuren ingår fakturan. 🤔

Kolla trådstarten.
Det är fakturerat timmar.

Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

HannuRöj  
#787504 Jo, men arealen står inte på fakturan. Vi kan inte veta har han läggt alla kartor på bordet på nästa bild. 🤔

Avatar Fallback

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

hfab  
#787523 Måste rätta mig själv här!
Nu har jag matat in uppgifterna från Martin Växjö i min bortsättningsmall.
Med 55000 stam
4m höjd
Ingen försvårande terräng eller annat hindrande
Hamnar vi på ungefär 15,6h/ha
Och det får väl anses mera rimligt.

Fast jag röjer det givetvis på max 10h/ha 😎

Avatar Fallback

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

isteskog  
#787539
hfab skrev:Måste rätta mig själv här!
Nu har jag matat in uppgifterna från Martin Växjö i min bortsättningsmall.
Med 55000 stam
4m höjd
Ingen försvårande terräng eller annat hindrande
Hamnar vi på ungefär 15,6h/ha
Och det får väl anses mera rimligt.

Fast jag röjer det givetvis på max 10h/ha 😎

Låter rimligare ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Martin Växjö  
#787845
hfab skrev:Måste rätta mig själv här!
Nu har jag matat in uppgifterna från Martin Växjö i min bortsättningsmall.
Med 55000 stam
4m höjd
Ingen försvårande terräng eller annat hindrande
Hamnar vi på ungefär 15,6h/ha
Och det får väl anses mera rimligt.

Fast jag röjer det givetvis på max 10h/ha 😎


Lite intressant ju. Tack! Då ska du ju kunna tjäna bra på röjning. Men du får slita för pengarna. En bonde sa att ingen människa borde förtjäna mer än en dubbel huggarlön ( Sades bla när en gammal södra-vd tillträdde och lönen offentliggjordes). Kan nog ligga lite i det.

Avatar Fallback

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

hfab  
#787906 Inte för att skryta, hade jag haft möjlighet att röja på heltid så skulle jag tjäna pengar.
Men nu är verkligen sådan att det är bara några få procent av års arbetstiden som jag inte sitter i en maskin.

Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Overkligheten  
#788530 Tack för alla synpunkter! Nu har ärendet gått vidare, jag pratat några gånger med Södra och även setts på plats. Får se var det hamnar.

Jo förresten, ni som funderar kring areal och om det stämmer kan jag säga att det gör det. Har också varit på plats igen och inspekterat mer i detalj och det är tråkigt att se att min målbild på hur fastigheten ska förvaltas inte stämmer med Södras.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Torbjörn Johnsen  
#788535
Overkligheten skrev:Jo förresten, ni som funderar kring areal och om det stämmer kan jag säga att det gör det. Har också varit på plats igen och inspekterat mer i detalj och det är tråkigt att se att min målbild på hur fastigheten ska förvaltas inte stämmer med Södras.


OK, men hur stämmer det med din mammas målbild? Vilken överenskommelse har ni haft (eller har) om hur kommunikationen ska ske? Om din mamma står som ägare så måste ju Södra ha hennes godkännande och du kan delta i planering/möten, alternativt att du har en fullmakt och sköter kontakten själv.

Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Overkligheten  
#788539 Jag har varit och haft kontakten med Södra de senaste fem åren, Södra har kontaktat mig när det gällt något. Vi har haft en kontinuerlig kontakt. Jag, eller mamma, har heller inte bett om någon förändring av detta förhållande. Mamma kan inget om skog och har heller inget intresse av skogskötsel. Inget kontrakt finns. Men det är märkligt för mig då jag haft hand om skogen ända sedan min far blev sjuk. Bollen ligger hos Södra nu och jag avvaktar svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Rohdin  
#788555 Fast det viktiga i "funderingarna" är ju snarare om du har fullmakt / juridisk mandatet att förvalta fastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Mattias_E  
#788556
Overkligheten skrev:Jag har varit och haft kontakten med Södra de senaste fem åren, Södra har kontaktat mig när det gällt något.
....
Mamma kan inget om skog och har heller inget intresse av skogskötsel.


Men hur motiverar din mor sitt beslut, för det har hon ju tagit utan att diskutera det med dig att skriva under kontraktet.

Man kan ju tänka att din mor annars skulle kontakta dig och säga att hon blivit kontaktad eller att nu har det kommit en kontrakt för mig att signera, vill du kolla så att allt ser rätt ut, jag kan ju inget om detta... ?

Det är ju inte bara Södra som har gått dig förbi, eller du menar att Södra har betett sig bedrägligt mot din mor och sagt att du är med på detta, så det är bara hennes signatur som fattas?
Senast redigerad av Mattias_E lör 14 jan 2023, 10:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Badger  
#788565
Mattias_E skrev:
Overkligheten skrev:Jag har varit och haft kontakten med Södra de senaste fem åren, Södra har kontaktat mig när det gällt något.
....
Mamma kan inget om skog och har heller inget intresse av skogskötsel.


Men hur motiverar din mor sitt beslut, för det har hon ju tagit utan att diskutera det med dig att skriva under kontraktet.

Man kan ju tänka att din mor annars skulle kontakta dig och säga att hon blivit kontaktad eller att nu har det kommit en kontrakt för mig att signera, vill du kolla så att allt ser rätt ut, jag kan ju inget om detta... ?

Det är ju inte bara Södra som har gött dig förbi, eller du menar att Södra har betett sig bedrägligt mot din mor och sagt att du är med på detta, så det är bara hennes signatur som fattas?


Håller med MattiasE, ägarförhållandena är centrala i detta. Jag undrar också om du är enda barnet och ensam arvinge till skogsfastigheten. Eller finns det fler intressenter med annan målbild av skogsskötseln? Det verkar onekligen konstigt att Södra och din mor skulle runda dig om du är den kommande ägaren till fastigheten för rimligtvis kommer du att göra många fler skogsaffärer i framtiden och välja ett företag som du har förtroende då.

Avatar Fallback

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

grankarlsson  
#788975 Kan inte dun mor skriva en fullmakt att föra talan i skogliga frågor ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).