Skogsröjning

Sjukt bitter smak efter Södras röjning

111 inlägg 37485 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Overkligheten  
#785933 Sedan min pappa blev sjuk, han dog för 2,5 år sedan, så har jag skött skogsfastigheten utanför Växjö. Kontakten mellan Södra och familjen har i princip enbart gått genom mig. Vi har alltid haft samma inspektor.
Senast i våras hade jag kontakt med inspektorn och pratade bl.a låga virkespriser och att jag gick en kurs i hyggesfritt -som jag vet att han inte förespråkar. Efter det så har jag inte hört något. Sen fick jag höra från min mamma att hon fått ett åtgärdsförslag från Södra. Inspektorn hade varit ute och inspekterat efter att han kontaktat min mamma. Hursomhelst så har min mamma inget intresse av skogen trots att det är hon som står som ägare. Jag fick ta del av åtgärderna av min mor och jag bad henne avvakta eftersom jag vill ställa om det som passar... Nu när jag var där häromdagen hade tydligen Södra varit där ändå och röjt och bypassat mig. Mamma vågade inte säga nej men begränsade till 60 000:-. Nu har Södra röjt 8,5 ha så det passar dom. Barr, barr, barr t.o.m en avdelning reserverat för blandat löv nära huset har små granplantor röjts fram. Jag röjde bort gran där för fyra år sedan och röjde fram blandat löv främst björk, rönn, sälg. Dessutom känner jag mig ytterligare rövknullad av inspektorn som nu dessutom har skickat en faktura på nästan 75000:- trots att max var satt till 60000:-. Jag hoppade till av antalet timmar 162h för 8,5h där det mesta var lättröjt. En snittkostnad på nästan 9000:-/ha. Vad tänker ni? Är vi lurade av en påstridig telefonförsäljare eller är det helt vanlig praxis att Södras inspektorer beter sig såhär och är priserna/tidsåtgången vettig?


Senast redigerad av Overkligheten sön 25 dec 2022, 04:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Overkligheten  
#785934 Jag vet att en del ansvar ligger på min mamma som sa ja, MEN varför har inspektorn helt plötsligt börjat gå på min mamma? Hon har heller ingen aning om vad hon sagt ja till och hon ställer heller inga krav på röjningen och det vet inspektorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Knagge  
#785935 Allt ansvar ligger på din mamma hon är markägare och markägaren bestämmer.

Södra gör inget utan att vara överens med markägare och skrivet kontrakt.
Så länge du inte är markägare kan du bara påverka din mamma.

Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Sjögården  
#785938 Går egentligen inte att kommentera utan att ha sett före/efter men normalt brukar skogsinspektorn vara kunnig om vad som behöver göras och när.
Och åtgärdsförslag som innefattar helheten brukar vara väl avvägda för skogsgårdens långsiktiga skötsel.
Hade det varit min moder hade jag varit tacksam för att hon betat av mitt röjningsberg så jag kunnat fortsätta med andra åtgärder.Hon insåg kanhända att likt många andra tror man sig hinna mycket mer än vad som är realistiskt på helger och semestrar.
Men för egen del hade jag helst blivit informerad och haft möjligheten att påverka åtgärden.
Men det är som sagt din mammas ansvar att göra och det får ni nog prata igenom i helgerna… 😉

Avatar Fallback

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

jannee  
#785946 Skogsinspektorn borde ändå vara den som bäst begriper hur skogen ska skötas och då självklart påverkat din moder.
Å andra sidan är inget varken svart eller vitt.
Bara för att DU tycker att skogens ska skötas på ett annat sätt behöver du inte ha fel eller rätt, bara en annorlunda helhetssyn.
För övrigt tycker jag timdebiteringen var osedvanligt hög, t.o. m. för att vara Södras gubbar.
Tror nog att du behöver diskutera gårdens framtida skötselplaner med modern, framföra dina åsikter men även ta hänsyn till hennes syn på det hela.

Avatar Fallback

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785952 Södra förespråkar lövandel på fastigheter.
I själva verket så brukar de enbart för produktion av barr.
Gjorde en andragallring där björk höggs bort konsekvent.

Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Sjögården  
#785953 Är du certifierad klarar inte det gallringslaget en revision eller vad säger Tåndemåla?
Här sköttes det perfekt, men fick frågan om det var ok att hugga gran för att gynna björken enligt reglerna.
Föredömligt skött av gallringslaget.. 😉
Senast redigerad av Sjögården sön 25 dec 2022, 11:25, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

hfab  
#785956
jannee skrev:Skogsinspektorn borde ändå vara den som bäst begriper hur skogen ska skötas och då självklart påverkat din moder.

Skogsinspektorns uppgift är väl ändå att planera ett jämt virkesflöde nu och i framtiden?
Det är inte alls självklart att detta stämmer med hur markägaren vill sköta skogen.
jannee skrev:Å andra sidan är inget varken svart eller vitt.
Bara för att DU tycker att skogens ska skötas på ett annat sätt behöver du inte ha fel eller rätt, bara en annorlunda helhetssyn.

Om DU, dvs markägaren har önskemål om hur skogen ska skötas så ska den skötas enligt din önskan. Inspektorer/rådgivare och virkesköpare som tror sig kunna göra "på ditt eget sätt" utan att ha förankrat det med markägaren borde bannlysas.
jannee skrev:För övrigt tycker jag timdebiteringen var osedvanligt hög, t.o. m. för att vara Södras gubbar.
Tycker man att den timdebiteringen är oskälig har man nog inte råd att vara skogsägare. Debiterade timmar däremot får då åtminstone mig att höjs på ögonbrynen.
jannee skrev:Tror nog att du behöver diskutera gårdens framtida skötselplaner med modern, framföra dina åsikter men även ta hänsyn till hennes syn på det hela.

Mycket bra förslag!
Glöm aldrig bort att det faktiskt är ägaren till marken som bestämmer vad som ska och inte ska göras.
Det finns inget som säger att ni måste ha maxad tillväxt eller optimal skötsel.

Avatar Fallback

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Tralsmo  
#785958 Ja håller helt med föregående talare å inte mycke mer behöver väl egentligen sägas.

Utom
att det där med lövandelen nära gården där man prioriterat granen verkar lustigt.
Ä de verkligen så att dom gjort de? Å ä de gjort så. Då dyker ju frågan opp om entreprenören följt instruktionerna.
Det borde väl finnas en plan å va de gäller södra så har ja svårt att tro att dom avviker från den utan en grundlig diskussion med markägaren.
Det man ska ha i bakhuvet är att det ä inte lätt med en markägare som varken har kunskap eller intresse.


Nu vet Ja inte om ni är certifierade. Är ni de så är de ju nya å rätt korkade regler runt lövet ( tycker ja). Men dom ny reglerna prioriterar ju ett högre stammantal av löv i bestånden.

Angående röjningskostnad så verkar de horribelt högt om det nu är som du säger lättröjt.

Själv har ja lejt ut ca 10ha röjning som blev klart nu innan snön kom.
Om de blev 10ha eller mer har ja inte redan ut än.
Men instruktionen var att chit i kartan, fortsätt så länge det finns röjningsbehov.
Det här va ingen lätt röjning kan sägas.
Sist ja pratade (nåt ha kvar) me röjarn så låg han på 168 timmar.
Gissar att det landar på 180timmar.

Avatar Fallback

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Tralsmo  
#785959
Sjögården skrev:Är du certifierad klarar inte det gallringslaget en revision eller vad säger Tåndemåla?
Här sköttes det perfekt, men fick frågan om det var ok att hugga gran för att gynna björken enligt reglerna.
Föredömligt skött av gallringslaget.. 😉


Näpp dom klarar inte en revision.
Har varit mycke rabalder om det.

Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785968
Sjögården skrev:Är du certifierad klarar inte det gallringslaget en revision eller vad säger Tåndemåla?
Här sköttes det perfekt, men fick frågan om det var ok att hugga gran för att gynna björken enligt reglerna.
Föredömligt skött av gallringslaget.. 😉

I år ändå länge har inte lövet varit ett problem 10% av stammarna är ett jäkla lågt krav. På dunbolster ser det mycket bra ut

Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Overkligheten  
#785978 Tack för synpunkterna,
Skogen är dubbelcertifierad. Jag vet inte om jag var tillräckligt tydlig. Det är jag som skött skogen de senaste åren, ingen annan har varit inblandad. Jag har haft all kontakt fram tills nyligen då inspektorn -på eget initiativ- började prata med min mamma.

Om jag vill ha skötseln på ett visst sätt -och skött det på ett visst sätt- med en vision vill jag inte bli överkörd av Södras inspektor som sätter produktion enligt sina metoder främst. Jag är kund. När jag jobbar som arborist dagligdags kan jag inte bestämma över vad kunden ska göra, däremot kan jag ge råd och hoppas att de ska lyssna. Vill Södra göra allt efter sitt eget huvud är jag inte med. Att då välja att prata med min mamma som har noll koll för att få "fria händer" tycker jag är förkastligt.

Skriver mer sen. 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

isteskog  
#785983 Märkligt agerande enligt mig av Södra! Har man en ställföreträdande kontakt som man jobbat med under åren, så vänder man väl sig till denne först innan åtgärderna ska utföras. Iallafall i min värld....

Avatar Fallback

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Tralsmo  
#785987
Tåndemåla skrev:
Sjögården skrev:Är du certifierad klarar inte det gallringslaget en revision eller vad säger Tåndemåla?
Här sköttes det perfekt, men fick frågan om det var ok att hugga gran för att gynna björken enligt reglerna.
Föredömligt skött av gallringslaget.. 😉

I år ändå länge har inte lövet varit ett problem 10% av stammarna är ett jäkla lågt krav. På dunbolster ser det mycket bra ut



Ja håller me om att lövet inte varit några problem förut.
Men enligt certifieringen som råder nu så får det vara minimum 10% stammar i varje avdelning.
Är det 10% eller mindre så får inte en enda stamm tas bort utom i stickväg.
Varken i beståndet eller i öarna me löv.
Dom som står i beståndet kan väl kvitta. Ä dom små kommer dom ju å tyna bort är dom grövre å vitala kan dom ju bli naturvärdesträd. Det sistnämnda är bra.
Värre är me dom som är i öar å inte får gallras ut så dom har en chans att överleva.
Död ved är ju bra men klen död ved finns det väl så de räcker.
Oftast är det här inga problem om röjningarna är rätt utförda å tillräckligt me löv är sparat ifrån början men så är inte alltid fallet.

Hur som helst följer man inte detta så klarar man inte en revision.
Vi var ju på en genomgång i södra me de här.

Användarvisningsbild

Re: Sjukt bitter smak efter Södras röjning

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786000 Jo jag har haft många utbildningar i detta både för markägare förtroenderåd entreprenörer och tjänstemännen detta året. Och då är det just denna frågan som är svårast att förklara.
Men som lövet var innan var det en orimlig tolkning då 10% av volymen i det eller kringliggande beståndet skulle vara löv.
Nu är det mycket lättare då lövet inte behöver gynnas utan bara lämnas om det är för lite.
Men finns det en kanton i avd klarar man allt lövet där då allt löv räknas Som sagt iår har jag inte haft en enda avvikelse på lövet varken i revision eller gröna bokslut.
Hade en plantering där markägaren hade planterat utan att ge lövet en chans. Men det var det haft sett ska göra et 15 tal till nu i januari som jag inte hunnit med iår

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).