Skogsröjning

undervegetationsröj

5 inlägg 2589 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

undervegetationsröj

Sommar  
#785374 Håller på att gå igenom ev beställning av det som behöver röjas nästa år. Har väldigt mycket undervegetationsröjning inför gallring men börjar tveka. Avdelningarna är långt från väg, så kanske fungerar bara att åtgärda de avdelningar där riktig röjning behövs. Kommer inte att gallra om det skulle bli för dåligt betalt för virke, så det kan ta ett tag innan det sker och då kan undervegetationsröjning vara lite bortkastad. Hur brukar ni tänka?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: undervegetationsröj

jannee  
#785376 Gjort är gjort och blir betydligt mindre betungande nästa gång.
Nu har jag har ingen aning hur beståndet ser ut, men röjning hur litet det är befrämjar grönmassan och tillväxten på det kvarlämnade.

Avatar Fallback

Re: undervegetationsröj

isteskog  
#785378 Underväxtröj! Gör inget om det ligger tills sig några år, blir bara bättre för den som ska gallra.

Avatar Fallback

Re: undervegetationsröj

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785380 Jag ser det tvärtom. Där det aldrig kommer att gallras är det viktigt att göra en (hårdhänt) underväxtröjning.

Användarvisningsbild

Re: undervegetationsröj

Hodal  
#785666 Det är svårt att säga vad som är rätt när man inte vet något om beståndet, men om det aldrig ska gallras är det generellt klart befogat att röja rätt sent för att kunna lämna ett bestånd med färre stammar än efter normal röjning. Undantaget är kanske planterad contorta, som tycks få vettig diameterutveckling även i rätt täta bestånd.

Det viktigaste om du röjer ett därefter gallringsfritt bestånd är inte att varenda liten underväxt försvinner, utan att de klenaste och kortaste stammarna försvinner som vid en låggallring. Röjning istället för gallring går i normalt stamtäta bestånd inte att göra som en underväxtröjning, utan stamantalet måste minska vid röjningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).