Skogsröjning

Starta eget

43 inlägg 10285 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Starta eget

alias  
#776848 Utöver lön och egenavgifter så känns det som att man rätt snabbt kommer upp i ytterligare 10 000 kr/månad för bilkostnader och förbrukningsartiklar såsom sågbränsle, kedjor/klingor och filar m.m.

Kan du få ut 400 kr/h +moms så behöver du 25 h eller strax över 3 hela arbetsdagar per månad bara för dina fasta kostnader.

Hur många timmar per månad eller år som är rimligt att debitera i denna bransch finns det nog andra här på forumet som är bättre att svara på.

MVH
Alias

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#776857 Det gör man säkert - timpriset får ju baseras på förbrukningsmaterial och sin egna lön. Detta är bara en idé jag har haft därav min tråd för att få lite tips och funderingar från andra med kanske mer erfarenhet i ämnet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#777422 Finns det regler för ensamarbete i skogen? Eller är det bara att skaffa de behörigheter som krävs och sedan tanka och köra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget

hpskog  
#777463 Välkommen till röjskogen. Röjning finns det hur mycket som helst av. Problemet är nog att hitta ett sätt att komma sig in på marknaden. Det bästa för dig är nog att försöka få kontakt med några privata skogsägare till en början. Det är svårt för att inte säga omöjligt att få röja åt dom stora bolagen om man inte har ett gäng anställda.

Själv röjer jag åt ett fåtal privata som förser mig med mer röjning än jag hinner med. Problemet är att hitta något vettigt att göra på vinterhalvåret.

Känner du att du vill prova så behöver det inte vara så krångligt. Starta bolaget, skaffa ett par sågar, försäkring och röjsågskort om det krävs. Sedan hoppas jag du hittar några objekt där du gör ett fint arbete så markägaren är nöjd.
Då har säkert röjning så det räcker och blir över.
Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#777474 Jag har en idé angående min hyresvärd som förfogar över 800ha skog sant 400ha ängsmark plus ett 15-20 tal fastigheter. Funderar på att ställa frågan till honom om det kan vara intressant att jag röjer åt honom och kanske fixar med lite annat. Kan ju inte få mer än ett nej.

Har läst lite om det här med "grönt kort". Är det ett krav? Röjsågskort tar jag nog i vilket fall för att det känns bra. Angående vinterhalvåret så bör det väl gå att röja i söder tänker jag, inte mycket till vinter här nere...

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777480 Om din hyresvärd är certifeirad så är det grönt kort, röjkort och säkert något mer som gäller för att få köra.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#777481 Hur tar jag reda på detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#777782 Någon som kan förklara lite för en nybörjare vad "grönt jort" innebär? Och var man kan gå den kursen? Hittar inte så mycket info angående detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777789 http://www.gronintegration.se/?p=21853

Se länk?

Såhär säger en av dina konkurrenter:

"Utbildningar
Röjare och arbetsledare går inför varje säsong SYN:s utbildning "Skötselskolan" för röjare. Denna utbildning görs över nätet och avslutas med ett prov. Alla röjare och arbetsledare har även utbildning i röjsågskörkort RA+RB och har grönt kort i natur och kulturmiljövård. När ny personal tas in så försöker vi så snart det är möjligt se till att de får denna utbildning om de inte har den sedan tidigare.Vi har även personal som har specialutbildningar för att jobba vid järnväg och kraftledning.
"

https://www.magnusthorab.se/hur-vi-rojer/

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#777790 Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#777844 För att hålla igång tråden lite - vilken röjsåg/sågar är att rekommendera?? Stihl eller Husqvarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Rytter  
#777851
Vargtazz skrev:För att hålla igång tråden lite - vilken röjsåg/sågar är att rekommendera?? Stihl eller Husqvarna?


Jag har en Sthil 490 och en Husqvarna 545 FXT Autotune.

Gillar 545 FXT och den kör jag mest med när det är klenare. Byter till 490:n om det är ganska grovt och man vill ha mer kraft eller kör förrensning. Kör 200 klinga på 545 och 225 på 490:n.

Men tycker jag röjer bäst och är mer produktiv med 545 FXT:n. Känner mig mindre slut i kroppen när jag kört 545:an om det sedan är skillnaden i vikt eller inbillning vet jag inte 🤣

Sedan gillar jag husqvarnas sele bättre, den sitter bättre på mig. Och gillar tumgasen mer än pekfingergas. Så just nu är husqvarna min favorit.

Vad man väljer är en smaksak, men jag tycker du borde ha två, en för klenare röjning och en för eftersatt röjning där det är grovare eller för förrensning. Sedan om du väljer stil eller husqvarna är skitsamma, bägge markerna är bra.

Köp två så du har en reservsåg, du vill ju inte sluta producera för att en såg jävlas. Så har du en större och en mindre kan du variera beroende på typ av röjning samt ha en i reserv så du kan fortsätta jobba ifall en strular.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

svampbob  
#777852
Vargtazz skrev:För att hålla igång tråden lite - vilken röjsåg/sågar är att rekommendera?? Stihl eller Husqvarna?


Dum fråga svaret är alltid Stihl 😎 batteri maskiner är bara till för trädklättrare och dom som jobbar på timdebitering.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#777855 Har rätt mycket erfarenhet av husqvarnas batterisortiment och är inte särskilt imponerad om man ska hålla det effektivt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget

hfab  
#777871
Vargtazz skrev:För att hålla igång tråden lite - vilken röjsåg/sågar är att rekommendera?? Stihl eller Husqvarna?

Med min måttliga erfarenhet av röjning skulle jag säga kör på Stihl 460. Så länge det inte är grövre än 12-13cm i stubbskäret så räcker den gått och väl.
Med pekfinger gasen har du tre fingrar tillgängliga för att gasa med.
Husqvarnas tumgas kan bara manövreras med tummen. 😉
De få gånger jag röjer grövre bestånd hänger jag på mig min husqvarna 535fbx.
Köp Strandklingor och lär dig fila på riktigt.

Ska du röja på heltid så köper du flera olika selar, och provar ut vilken som passar dig.

Ta nu inte mina råd för någon sorts sanning. Jag har inte mer än 1200ha erfarenhet av röjning. (än så länge)
😇

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).