Skogsröjning

Starta eget

43 inlägg 10290 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

PRN  
#783477
Martin Växjö skrev:
Vargtazz skrev:Ok! Röjsågskörkort kan jag nog ta på mitt nuvarande jobb.


Ska du låta din arbetsgivare betala för en utbildning som du har nytta av när du slutat till förmån för egen firma. Tänk om och börja med att göra rätt för dig från början är mitt tips för dig som egen företagare.


Så går det å göra men känns det inte lite fult att de sku utbilda en å sedan sluta på arbetsplatsen ? Bättre å köpa själv å vara nöjd med bedriften . FYI så vill Bodens kommun utbilda mig å ge som förmåner olika kort men då har de nog hullingar å krokar i en ..

Bara några tankar
PRN

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#783480 Ja så kan det ju vara!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

PRN  
#783483 Grönt kort går inte ens å finna någe om förutom i en tråd här hmm kontaktpersonen som håller i det hela verkar inte finnas i domäner längre . Men inte behövs väl grönt kort för å röjsåg arbeten ? Rt ra Rb å motorsåg a b å Esa vid linjeröjning . He är väl bara å höra med skogsägarna vad Syftet är med Arbetet vad vill Hen spara å utveckla .. Pengar är väl de flesta som vill åt, nu i höst så röjde jag åt Bodens kommun å där ville de andra arbetarna spara på sälj å annat före produktions biotoperna tall gran större lövskog som faktiskt går att Sälja .. skevt jag gjorde plats för Pengar före "biologisk mångfald" kommuner skriker alltid efter pengar så finns det arbetare som vill att det ska vara fjärilsfint ... Ja en kan undra vars de är utbildade i sagorna Tror då Jag .
Skogsbruk för Pengarsskull är jag utbildad till sedan 2004 .
Hälsningar PRN

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Vargtazz  
#796919 Försöker hitta kurs vad gäller motorsågskurs C men verkar inte finnas så mycket. Någon som har tips vart jag kan vända mig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796920 https://www.shab.se/utbildning/aktuella ... -att-boka/

Han är bra.

Avatar Fallback

Re: Starta eget

forest.  
#799145 Måste man ha röjsågskort för att röja på annans mark som det är med motorsåg?

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

anersimyra  
#799151
forest. skrev:Måste man ha röjsågskort för att röja på annans mark som det är med motorsåg?

Nej..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

anersimyra  
#799152 I övrigt så behöver du heller inte ha något motorsågskörkort om du jobbar ensam på annans mark i egenskap av egenföretagare..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Starta eget

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799160 Reglerna gäller både anställda och inhyrda egenföretagare.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

anersimyra  
#799164
Mangan skrev:Reglerna gäller både anställda och inhyrda egenföretagare.

Det gör de men då egenföretagaren ansvarar för sin egen arbetsmiljö så är regelverket inte tillämpligt om denne arbetar ensam.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799168 Enligt Säker Skog (som kanske har visst egenintresse?) https://sakerskog.se/2562-2/ angående vem som behöver motorsågskörkort:

17 Entreprenör (egenföretagare) arbetar ensam åt uppdragsgivare
Ja, troligen Det finns överenskommelse mellan branschens parter att arbetsgivare har ett arbetsmiljöansvar även för enmansföretagare. Ev. certifiering ställer krav på god arbetsmiljö.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

anersimyra  
#799191
th skrev:Enligt Säker Skog (som kanske har visst egenintresse?) https://sakerskog.se/2562-2/ angående vem som behöver motorsågskörkort:

17 Entreprenör (egenföretagare) arbetar ensam åt uppdragsgivare
Ja, troligen Det finns överenskommelse mellan branschens parter att arbetsgivare har ett arbetsmiljöansvar även för enmansföretagare. Ev. certifiering ställer krav på god arbetsmiljö.
[/quote. Arbetsmiljöverket skriver att arbetsmiljölagen strikt reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare och att egenföretagare själv ansvarar för sin arbetsmiljö. En ensamarbetande skogsägare har inget krav på sig att inneha ett motorsågskörkort och detsamma gäller för en ensamarbetande egenföretagare som arbetar på ett arbetsställe där inga avtal säger annat. Samma år som kravet infördes så hade min nuvarande uppdragsgivare många och långa samtal med både Arbetsmiljöverket och säker skog angående kravet på motorsågskörkort. Verket och säker skog hänvisade till varandra i en absurd omfattning där ingen av dem kunde ge ett rakt svar förrän efter flera månaders rent skrattretande hänvisande till varandra. Hur som helst så blev svaret att en ensamarbetande entreprenör precis likt den ensamarbetande skogsägaren inte behöver skaffa något motorsågskörkort.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

anersimyra  
#799194 https://sakerskog.se/2562-2/ Säker skog tycks forfarande vara en smula ambivalenta kring regelverket.. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).