Skogsröjning

När ska björken röjas?

36 inlägg 12087 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

När ska björken röjas?

jessica80  
#771153 En vanlig fråga om självföryngrad björk är när det är lämpligaste tidpunkten att göra första röjningen. Nedan beskrivs den optimala tidpunkten såväl höjdmässigt som tidsmässigt under året.
Observera att nedanstående erfarenheter helt avser när björken betraktas som ett produktionsträdslag - och inte enbart avsedd att lämnas kvar som någon sorts eftergift åt naturvården (vilket fortfarande är vanligt...)
De bilder som publiceras nedan utgör en tidsdokumentation över vegetationsutvecklingen och etableringen av självsådd björk och i viss mån al på en fuktig ståndort inom ett tre hektar stort objekt, slutavverkat för 17 år sedan. Kronobergs län, Småland.
Observera att varken skyddsdikning, markberedning eller någon som helst form av plantering utförts. Naturen har helt fått styra trädslagsval och röjsågen har skapat en helt lövdominerad, välsluten ungskog med hög löpande tillväxt.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: När ska björken röjas?

Knagge  
#771156 Bra sammanfattning av björkröjning.
Jag har nog alltid röjt ner de största björkarna och gett barrträden fördel och lämnat småbjörkar i luckor.
Nu när björken är eftertraktad skall man kanske tänka om iallafall på marker där björken kommer bra och barrträden står och stampar.

Användarvisningsbild

Re: När ska björken röjas?

jessica80  
#771159 Ja, så gör många skogsbolag än idag. Då förnekar man det faktum att björken är ett pionjärträdslag. Att lämna eftersatta björkar i det behärskade höjdskiktet är helt meningslöst. Det går inte att röja björk som man röjer gran...

   TS
Avatar Fallback

Re: När ska björken röjas?

ujja  
#771168 Vilken omloppstid räknar du på i studien och hur ser den beräknade ekonomin ut för omloppstiden? Skulle vara intressant att jämföra med gran/tall.

Användarvisningsbild

Re: När ska björken röjas?

jessica80  
#771174 Runt 40 år och då har två gallringar genomförts. Vid det laget erhålls Riga Wood-kubb, d v s virke för plywoodtillverkning (18 cm+). Med tanke på dagens vedpriser kan inget virke säljas som massaved, då det snart är dubbla priset för brasved (omräknat baklänges till m3fub). Med tanke på att föryngringen varit helt gratis så är lönsamheten oslagbar mot konventionell etablering.
Allt som är gratis glädjer självklart en sann smålänning...!

   TS
Användarvisningsbild

Re: När ska björken röjas?

Älgfoderodlare  
#771178 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: När ska björken röjas?

jessica80  
#771361 Du kör tydligen överkursen med stamkvistning också - på elitnivå. Grattis!

   TS
Användarvisningsbild

Re: När ska björken röjas?

Älgfoderodlare  
#771365 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: När ska björken röjas?

morco  
#771376 Fann denna tråd och det Jessica80 (som tydligen är kedjeröjarens fader??) så inspirerande att jag tog semester i fredags och röjde självföryngrad björk, tätt som vass men hittar en hel del vita stammar att ställs ut.

Blev dock abrupt avbruten när jag hamnade i ett jordgetingbo, jäklar vad sura de är! 7-8 stick i nacke och runt handleder. Ändå fann jag mig snabbt och släppte nödhaken på röjselen men de var efter en bra bit….

Någon som vet när på hösten/ vintern de lugnat ner sig???

Användarvisningsbild

Re: När ska björken röjas?

Iskog  
#771383 Förstår tanken att björken ska få diameterskikta sig något, men i praktiken så glöms ju röjningen tills sista stund och då står man där med en dyr röjning jämfört med att "riskera" att göra åtgärden något år för tidigt.

Användarvisningsbild

Re: När ska björken röjas?

Knagge  
#771392 Vad jag har förstått är tanken gratis föryngring bra tillväxt och kvalitet .
Genom ett röj program med 2-3 röjningar tvingas björken bli rak och välväxt.
Genom att ha täta förband när björken är under 5 m undviks förödande viltskador.
Man måste alltså vara med när hygget är ca 5-20 år för då skall det röjas med rätt täta intervall.
Det liknar väldigt mycket naturlig föryngring av tall det kräver också rätt åtgärder i rätt tid för att bli bra. 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: När ska björken röjas?

Sjögården  
#771394 Det är en utmaning för de som har vanan av att sköta granbestånd.Det krävs att man är aktiv och gör röjningarna och gallringarna i rätt tid och gärna lite före för att få ett bra och stabilt bestånd.
Är man inte självverksam är det lätt att tycka det blir för dyrt och då kommer man snart efter… 😉

Användarvisningsbild

Re: När ska björken röjas?

Knagge  
#771396 Fast både naturlig föryngring av Björk och tall kan man sätta schema på första åtgärd efter ca 5-7år.
Sen återkomma med ca 3-7 års intervall beroende på bonitet tills skogen är slutröjd. Sedan en första gallring när skogen är ca 10 m+ .
Men visst är man van vid gran är det en stor skillnad .
Där räcker det och bara gynna det man planterat vid röjning. 🤔

Användarvisningsbild

Re: När ska björken röjas?

Sjögården  
#771401 Har visst hittat en meningsfrände. Det skall alltid vara röjnings/gallringsavfall på backen på väg att brytas ner i björk och tallskog upp till 40 årsåldern enligt min tumregel och det innebär som du skriver en åtgärd inom 3-7 år sedan den förra.
Ser tyvärr många som inte inser skillnaden mellan hur man sköter grandominerad ungskog och björk och talldominerade ungskogar.
En eller två röjningar, sedan är det klart,hör jag ofta.. 😉

Användarvisningsbild

Re: När ska björken röjas?

Knagge  
#771404 Det är kul och lösa problem.
Lyckas man sover man gott i flera veckor efteråt 😀 😀 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).