Skogsröjning

Reservdel 536 Lrix röjsåg/trimmet

22 inlägg 4583 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Reservdel 536 Lrix röjsåg/trimmet

Williamm  
#770782 I detta fall. Är det en del där felsökningen redan är gjord. Och det är en lätt och billig del att byta. Men hva väljer att göra så att man behöver byta hela motorn. Delen i sig är lika lätt bytt som ett kedjedrev eller startsnöre.

Det är dåligt. Att det sedan råkar vara batteri är inte så viktigt.

Om jag har en röjsåg som behöver samma det på vinkelväxeln. Så är det en hundring. Hur går det ihop att jämföra med kovlbyte?

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Reservdel 536 Lrix röjsåg/trimmet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770783 Att det finns dyra reparationer på bensinsågar också. Å ett kolvbyte på verkstad kostar väl i samma härad som det aktuella motorbytet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Reservdel 536 Lrix röjsåg/trimmet

Williamm  
#770786
Niking skrev:Att det finns dyra reparationer på bensinsågar också. Å ett kolvbyte på verkstad kostar väl i samma härad som det aktuella motorbytet.
/Niklas

Jo. Där håller jag med. Om motorn hade varit trasig.

Men motorn på aktuell maskin funkar fortfarande, och hade kunnat fortsätta användas om hva tillhandahållit en metallbricka med gummilist som inte kan kosta mer än någon hundring.

Hänger du med?

Användarvisningsbild

Re: Reservdel 536 Lrix röjsåg/trimmet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770790
Williamm skrev:
Niking skrev:Att det finns dyra reparationer på bensinsågar också. Å ett kolvbyte på verkstad kostar väl i samma härad som det aktuella motorbytet.
/Niklas

Jo. Där håller jag med. Om motorn hade varit trasig.

Men motorn på aktuell maskin funkar fortfarande, och hade kunnat fortsätta användas om hva tillhandahållit en metallbricka med gummilist som inte kan kosta mer än någon hundring.

Hänger du med?


Jo, och det är ju förvisso trist, även om modellen har några år på nacken nu.

Å varför HVA har valt just den varianten får du fråga dem.

Men jag är inte säker på att Stihl, Makita, Hikoki m.fl. agerar annorlunda.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Reservdel 536 Lrix röjsåg/trimmet

Hema  
#770846 Problemet är ju att tillverkarna ger fingret åt konsumenterna och så borde det inte få gå till, nu när vi ska vara miljövänliga och tänka på klimatet. Storföretagens miljöpolicy är ett rent o skärt skämt.

Användarvisningsbild

Re: Reservdel 536 Lrix röjsåg/trimmet

anersimyra  
#770848 Priset, eller åtminstone ett stort sådant tar tillverkarna av kåpor till pickisar..😡 när en pundarjävel bröt sönder en kolv på sidoluckan tvingades jag köpa tre nya låskolvar inklusive HELA skiten ner till minsta skruv som ingår i låssystemet..🤬🤬🤬
PS: en bricka med en gummiring låter ju som en standardiserad tätbricka i ett hydraulsystem..🙂

Användarvisningsbild

Re: Reservdel 536 Lrix röjsåg/trimmet

anersimyra  
#770850 Försök för övrigt att beställa en spännrulle till multiremmen till en Ford Ranger. Sådana finns på nätet för en dryg hundring men Ford säljer förstås endast hela spännmekanismen för det facila priset av 1800:- kronor och den mekanismen kräver ett specialverktyg för att lossa så hela rasket kostar nära 5000:- att byta..🤑🤑🤑🤑🤑

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).