Skogsröjning

Ordning på priserna!

20 inlägg 11846 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ordning på priserna!

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48219 Jag får ochså ta o plåta några bilder o lägga in om man hittar kabeln till datorn.

Fast nu ser det inte lika tätt ut när det inte är några löv. Ah ja får se :lol:

Till sommaren kanske man hittat kabeln :lol:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Ordning på priserna!

TigercatH18  
#51323 Grabben min är intresserad av att röja kraftledningsgata här i Småland och undrar hur man ska lägga sitt anbud då dom vill ha det i fast pris för hela objektet. Det handlar om 2 st högspänningslinjer som är ett par kilometer vardera samt 5 lågspänningsområden. Han jobbar ju med vanlig röjning normalt sett och debiterar då timpeng ibland men oftast pris per hektar. Här är han och även jag osäker på vad som är vanligast men förstår att uppdragsgivaren vill ha ett fast pris för de områden han lägger anbud på. Här har ni nämnt att man kan röja från mellan 0,25 upp till 1,5 hektar per dag, och förstår att när det gäller kraftledningsgata så beror det helt och hållet på hur det ser ut, men att det bör vara bra mycket mindre att röja än i vanlig skog och att man bör hinna med större ytor på kortare tid. Sen tillkommer kantklippning samt även fällning i vissa fall. Hur ska man räkna sina kostnader här enklast anser ni, pris per timme eller per hektar? Vore tacksam för lite input.

Användarvisningsbild

Re: Ordning på priserna!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51368 Jag har linjeröjt för nåt år sedan, jag räknade för lågt så jag fick jobben, inte så kul, men så är det ju.
Det kan skilja enormt beroende på marken, är det myr eller tallhed så går man och visslar, men är det tungröjt
så kan det bli ansträngande.
De vill ju att man röjer allt utom det som traktorn kommer efter och tar, så det är bara att veva ner skiten.
Jag skulle därför vilja gå igenom varenda meter innan jag lämnar pris, en fördel med att få in en fot hos elbolaget
är att man kan få småjobb på löpande timtaxa och det är kanonbra betalt så det kan man trösta sig med om man
räknar för lågt på de första objekten.
Man kan behöva vara två pers vid en del kantarbeten så tänk på det när priset ges.

Användarvisningsbild

Re: Ordning på priserna!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51622 Behöver man gå nån säkerhetskurs för att få röja kraftledningsgator?
När jag var mek på Banverket så lära man gå säk-kurser innan man fick vistas på bangården.

Användarvisningsbild

Re: Ordning på priserna!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57462 Jo man behöver gå kurs för att röja i ledningsgator, brukar vara som åt banverket skulle jag tro, typ en halvdag med lite film osv.

Problemet med linjeröjning då jag försökte lämna in anbud på en del sträckor i år var ju att dom ville att man hade liknade erfarenheter sen tidigare och det är ju ganska knepigt då man inte hållit på med någon linjeröjning innan, Knepigt å lämna in anbudspriser då man har dålig koll hur långt tid det tar med kvistning osv efter lågspänningsgator osv. De större där dom kör maskinellt bör ju bli ett lägre hektarspris, men vilket pris man ska sätta är knepigt :/

Slurfi vad angav du för hektarpris/pris per km?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).