Skogsröjning

Skogs lie

10 inlägg 3268 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogs lie

Pålle82  
#764742 Hej… funderar på att införskaffa en skogs lie för riktig stening mark o på vissa ställen där det är en djungel. Är detta en bra idé o har ni några andra tips på vad man ska tänka på?
Mvh/pålle



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Skogs lie

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764757 Varför inte bara kapa knähögt och ovan sten med röjsåg ? Eller missuppfattade jag, finns de som fortfarande röjer med röjkniv/röjyxa. Och då blir stubbarna därefter, i knä och midjehöjd. Men är det röjt så i rätt tid så är stubbarna borta när det ska gallras.
Senast redigerad av bengt.a sön 24 jul 2022, 16:38, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogs lie

jannee  
#764758 När jag var ung röjde jag med en 010:a (Stihl).
Stubbarna blev "ganska" höga, kanske 50 till 70 cm = såg mer eller mindre ut som f*n gått fram.
T.o.m. morfar tyckte att jag varit slarvig, för att inte säga LAT.
Men när området sedan gallrades flera år senare syntes inget av mitt s.k. slarv, alla spår - stubbar var helt borta - eller nästan alla, någon hade troligtvis växt om men de var i så fall väldigt lätträknade.

Användarvisningsbild

Re: Skogs lie

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764760 Är det en sådan här lie du avser? https://skogma.se/lie-komplett-kraftig- ... =723003795
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogs lie

Pålle82  
#764772 Ja Niklas, den har jag titta på även Hylte-lantmännen har en annan modell.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogs lie

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764786 Ok! Jag har Skogmas variant och den funkar till att slå bärris och segt gräs, men knappast till något grövre än så.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogs lie

Pålle82  
#764794 Niklas, tycker du att det är en vettig investering eller klarna man sig med röjsåg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogs lie

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764821 Tja, ska du primärt röja sly och buskar i skogen, så skulle jag definitivt gå för en röjsåg och möjligtvis komplettera med en handsåg, grensax eller dyligt.

Lien kan funka för typ blåbärsris och dylikt, men inte grövre.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogs lie

axwell  
#764837 Kan inte hålla med om att den bara duger till blåbärsris, snarare att den är dålig för klent gräs och mjukt ris.

Kan bero på att det är omöjligt att få lika skarp egg som på en vanlig lie.

Bra på brännässlor och annat halvt vedartat. 💪

Användarvisningsbild

Re: Skogs lie

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764843 Skogmas liar ska väl knackas + brynas, snarare än slipas.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).