Skogsröjning

Att röja en ojämn/skiktad 20 årig föryngring

3 inlägg 2889 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Att röja en ojämn/skiktad 20 årig föryngring

Mellberg  
#763870 Ibland går det inte som planerat med föryngringen av ett hygge. Vi befinner oss på 63e breddgraden och 300 möh och fågelvägen är det ca 2 mil från kusten. Här kommer vintern tidigt och snödjupet ligger mellan 1 till 1,5 meter. Lokalt kallas detta fjällskog. Skogen avvittrades 1835 till byn från en sockenallmänning och här bedrevs fäbodbruk fram till 1935.

Beståndet, nästan ren gran, ca 15 ha avverkades 2003 och markbereddes. Plantering av gran i etapper, de sista delarna ca 2010 . Svåra angrepp av sork och stor plantavgång. Ingen hjälpplantering skedde.

Idag har jag påbörjat en första genomröjning av området och gynnar då i första hand dugliga granar. Här finns det mesta, även om de inte är så många, som självföryngrad tall, gran och björk, men även asp, rönn och sälg. Äldre granar, enstaka eller i grupper, samt en del planterad gran. Ett fåtal frötallar finns, samt några riktiga åldringar mot en kortare hyggeskant (inte där ännu).

Tog några bilder, så ni får en liten uppfattning.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Att röja en ojämn/skiktad 20 årig föryngring

Mellberg  
#763925 Några bilder från dagens röjarpass. 12 grader och mulet, perfekt väder. :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att röja en ojämn/skiktad 20 årig föryngring

HannuRöj  
#763934 👍 Utmanande, men utan tveka kommer det bli en bra skog till sist. Höjden och åldern får variera ganska mycket, det har varierat i alla skogarna förran man började aktivt hyggesrensa och markberedda. Gallring gör man bara helt annorlunda sätt, men som självverksam är det ingen problem.
Om tio år kan man inte tro det är samma skog 💪 .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).