Skogsröjning

toppbrott pga bristande röjning

38 inlägg 4612 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: toppbrott pga bristande röjning

Älgfoderodlare  
lerbo skrev:Jag hänger inte med på vad du skriver, vilken podd? Jag tänkte volym kvar vid slutavverkning! Dugligt byggnadsvirke, vill du ha högre kvallitet får du gå längre norr ut, netto vid gallring är ju ett plus

SFo's egen podd, "Skogsforum Podcast - Skogsfredag", avsnitt 104. Har du missat den ? Finns under rubriken "Allmänt" i kat. "Skogsnyheter".
Det jag har o får i tätare, mer långsamtväxande Tallbestånd, är just högre volym / areal ( se Urban Nilsson's försöksresultat ) ! Den ökande efterfrågan på dugligt byggnadsvirke inom specialsortiment o dimensioner, finns i dessa bestånd. Kvaliteten kommer eller skapas inte via breddgrad, det är skötselmetod o trädslag.
Lyssna på dagens Podd först o återkom sen med påståendet / frågan ang. netto vid gallring kontra intäkt via Taxonomin.
Om man enl. det som sägs i Podden, kan få 24.000 :- / år för 3 ha i 30 år, för att hålla sin skog i tillväxt o kvar utan ingrepp som minskar den tot. volymen, inom Taxonomin. Om du under samma tid kan göra EN andra / tredje gallring o jämföra det nettot av åtg. på 3 ha r.t. ersättningen via Taxonomin. I vilket ex. tror du att det blir mest plus ?
Efter de 30 åren, är du dessutom fri att göra vad du vill med din skog. Du har alltså både ätit kakan o har den kvar !
De som idag "skänker" bort sitt virke till industrin i sina första gallringar, ska kanske tänka till en stund. Om vi sen kan få till att ers. via Taxonomin, blir exponentiell i samma förhållande som tillväxten i ett bestånd under en avtalstid. Då träd oftast växer som mest i ung o medelålders perioderna. Då har vi vunnit än mer !
Tänk om o börja tänk rätt med vad ni gör med era skogar !
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 12 mar 2022, 00:30, redigerad totalt 1 gång.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

dotcom  
lerbo skrev:
dotcom skrev:Men skogsindustrin motverkar ju aktivt din vision! Jag törs inte tro på en marknad där råvaran betalas sitt rätta värde inom överskådlig tid. Men jag tycker ändå du gör rätt, tror du på din idé ska du arbeta utifrån den, jag är inget orakel och i mångfalden finns framtida vinnare. Skogsindustrin vill som all industri ha billig helst kostnadsfri råvara, hela det svenska konceptet är uppbyggt utifrån trygg råvaruförsörjning till industrin. Det kan vi utläsa i historiken. Vi är mer eller mindre alla skolade att skogsnäringen är en basindustri som genererar enorma exportintäkter till Sverige, ingen ska ifrågasätta hur och till vilka, Sverige låter bra.
Om, jag skriver om. Alla höll på råvaran ett år (ingen betydelse i skogens mångåriga kretslopp vad gäller ekonomi) skulle det knappast ge någon större effekt på virkespriset, snarare på lagstiftningen. Vi har haft avverkningsplikt förr, det är kapitalet som styr.

Var det här ett svar på mitt inlägg?
nä, men bra du frågade. syftade på älgfoderodlare.

Användarvisningsbild

dotcom  
#752040 "Kvaliteten kommer eller skapas inte via breddgrad, det är skötselmetod o trädslag" Kan vara sant, men resten du skrev, det jag förstod, tillåt mig tvivla. Verkar bra i resonemanget, mycket som ska klaffa dock, Verkar bra gör att kissa i byxorna när man fryser också, men det värmer inte i längden. Nä satsa på volym, det är vad sågverken vill ha, grova stockar. Jävlas med industrin ( i alla fall ni som vi här får betala för förstagallringen) genom att röja bort första gallringe, så får vi se om lagstiftningen snart förbjuder det via någon omskrivning.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
dotcom skrev:"Kvaliteten kommer eller skapas inte via breddgrad, det är skötselmetod o trädslag" Kan vara sant, men resten du skrev, det jag förstod, tillåt mig tvivla. Verkar bra i resonemanget, mycket som ska klaffa dock, Verkar bra gör att kissa i byxorna när man fryser också, men det värmer inte i längden. Nä satsa på volym, det är vad sågverken vill ha, grova stockar. Jävlas med industrin ( i alla fall ni som vi här får betala för förstagallringen) genom att röja bort första gallringe, så får vi se om lagstiftningen snart förbjuder det via någon omskrivning.

Fast nu är det ju flera "nya" saker" vi ska förhålla oss till. En annorlunda syn på skötselformer samt en förändrad skogspolitik, mest på ett internationellt plan via EU, varav Taxonomin är en del av det.
För slutar man som idag, med att "skänka" bort sin råvara vid första gallring, ev. har överseende alt. utesluter ett litet netto vid andra / tredje gallring, o sen jämför det med tot. volym man BORDE kunna ha vid slutavverkning. Som dessutom under hela den överhållna tiden betalats via Taxonomin för HELA VOLYMEN / areal som man sen kan utnyttja som man vill. Då bör vi ha ett klart mycket bättre avtals o förhandlingsläge med industrin än vad som är brukligt idag. Vissa kommer att fatta galoppen, för andra blir BAU.
Utbud o efterfrågan är nyckelord !
Man väljer själv den bädd man ligger i ! Min har jag inte ens börjat kolla efter ram till ens.
Att jag kommer att ligga skönt i vad jag väljer, är det inget tvivel om !

Användarvisningsbild

lerbo  
#752044 Tillväxten beror ju visst på breddgrader/markförhållande, politiker å industrin kan säga vad dom vill

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
lerbo skrev:Tillväxten beror ju visst på breddgrader/markförhållande, politiker å industrin kan säga vad dom vill

- Nja, nu var det ju in tillväxt vi pratade om, utan kvalitet. Att låg tillväxt / år, kan dana högre kvalitet av vissa trädarter, är inget nytt. Men där har både skötselmetod samt täthet i bestånden, en hel del med utvecklingen att göra, oavsett breddgrad. Eftersom jag ägt skog i både Uppland o Härjedalen samtidigt, så har jag noterat skillnaderna men även likheterna, beroende på trädslag o hur man brukar dom.

Användarvisningsbild

lerbo  
#752047 Ja men du sköter väl skogen efter mesta möjliga tillväxt till godtagbar kvallitet? Finns ju ingen anledning att göra nått annat!

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
lerbo skrev:Ja men du sköter väl skogen efter mesta möjliga tillväxt till godtagbar kvallitet? Finns ju ingen anledning att göra nått annat!

Det som jag tror har störst betydelse, är ju vad jag HAR i stående volym / areal, vid slutavverkning, än många andra. Det avgör även kvaliteten på det som står där ! Kvantitet - volym / träd, skapar som oftast inte kvalitet. För att nå det, så är tid o skötsel av stor vikt. Skog har inte bråttom. Varför kan vi tro att vi kan gena genom tiden o nå samma resultat ?
Inget kan få mig att ändra min uppfattning om hur skog skall brukas. Det har jag både råd o tid till, för skogens bästa !

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#752052 Nu är vi ju dessutom rätt mycket OT. Tar ämnet i andra trådar. Sorry !

Användarvisningsbild

lerbo  
#752053 Ja där är ju ägande rätten viktig, så man kan sköta sin skog efter eget tänk 👍

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
lerbo skrev:Ja där är ju ägande rätten viktig, så man kan sköta sin skog efter eget tänk 👍

Frågan är ju vilket mål man har ? Att gynna industrin, eller sig själv ? Det finns helt klart fler alternativa input att se till sig själv först, via fler nytillkomna möjligheter till eko. utveckling. Än att gå i samma "GAMLA TOFFLOR" !
Jag lagar inte gamla tofflor, jag köper nya !

hfab  
#752066 Återgår gärna till ämnet
Sommar skrev:Kan jag skriva att toppbrott är en typ av skador som sker om man inte röjer och skapar stabila träd? Om det kommer mycket tung snö, alltså. Jag håller på att skriva ett mail till Skogsstyrelsen och vill undvika att sitta med knasluvan.

Vad handlar skrivelsen om?

Användarvisningsbild

Sjögården  
#752118 Jo det stämmer.
Röjer man ungskogen i tid och till rätt stamantal minskar risken för toppbrott.
Att få balans mellan stam och krona och mellan rot och träd når man bäst genom att skapa utrymme för varje träd.
Men låter man det stå till självgallring blir det heller inga toppbrott.Då får man heller ingen dimensionsutveckling men mycket volym av klent virke, vilket räcker för en del.
Tyvärr händer det att blötsnönvräker ner och då blir det toppbrott oavsett hur skogen är skött.
Är bara att tugga i sig… 😉

Sommar  
hfab skrev:Återgår gärna till ämnet
Sommar skrev:Kan jag skriva att toppbrott är en typ av skador som sker om man inte röjer och skapar stabila träd? Om det kommer mycket tung snö, alltså. Jag håller på att skriva ett mail till Skogsstyrelsen och vill undvika att sitta med knasluvan.

Vad handlar skrivelsen om?

Jag har blivit uppringd av en konsulent på Skogsstyrelsen som sa att de skickat över ett område på min fastighet till Länsstyrelsen för naturreservat. Dessa avdelningar består av 95 % av den skog som är avverkningsmogen, samtidigt som jag akut behöver röja 110 hektar för att få till växande stabila träd. Jag försöker nu med alla medel motivera för Skogsstyrelsen varför en skog måste skötas. Konsulenten som ringde upp skrattade och sa; "det bryr väl inte vi oss om", när jag sa att jag behövde avverka för att sköta skogen. Lite chockad blev jag av det bristande intresset för växande hållbar skog och det ensidiga intresset för naturreservat. Det finns heller inga hotade arter på avdelningarna i det här fallet och skogen är mellan 80-100 år.
På röjnings/gallringsavdelningarna finns toppbrott, som kanske inte uppstått om träden varit grövre, det var därför jag frågade.

TS

Robbie  
#752360 Du ska väl få en intrångsersättning så den borde finansiera din röjning lika väl som en avverkning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).