lerbo skrev:Jag hänger inte med på vad du skriver, vilken podd? Jag tänkte volym kvar vid slutavverkning! Dugligt byggnadsvirke, vill du ha högre kvallitet får du gå längre norr ut, netto vid gallring är ju ett plus
SFo's egen podd, "Skogsforum Podcast - Skogsfredag", avsnitt 104. Har du missat den ? Finns under rubriken "Allmänt" i kat. "Skogsnyheter".
Det jag har o får i tätare, mer långsamtväxande Tallbestånd, är just högre volym / areal ( se Urban Nilsson's försöksresultat ) ! Den ökande efterfrågan på dugligt byggnadsvirke inom specialsortiment o dimensioner, finns i dessa bestånd. Kvaliteten kommer eller skapas inte via breddgrad, det är skötselmetod o trädslag.
Lyssna på dagens Podd först o återkom sen med påståendet / frågan ang. netto vid gallring kontra intäkt via Taxonomin.
Om man enl. det som sägs i Podden, kan få 24.000 :- / år för 3 ha i 30 år, för att hålla sin skog i tillväxt o kvar utan ingrepp som minskar den tot. volymen, inom Taxonomin. Om du under samma tid kan göra EN andra / tredje gallring o jämföra det nettot av åtg. på 3 ha r.t. ersättningen via Taxonomin. I vilket ex. tror du att det blir mest plus ?
Efter de 30 åren, är du dessutom fri att göra vad du vill med din skog. Du har alltså både ätit kakan o har den kvar !
De som idag "skänker" bort sitt virke till industrin i sina första gallringar, ska kanske tänka till en stund. Om vi sen kan få till att ers. via Taxonomin, blir exponentiell i samma förhållande som tillväxten i ett bestånd under en avtalstid. Då träd oftast växer som mest i ung o medelålders perioderna. Då har vi vunnit än mer !
Tänk om o börja tänk rätt med vad ni gör med era skogar !