Skogsröjning

toppbrott pga bristande röjning

38 inlägg 9832 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: toppbrott pga bristande röjning

Sommar  
#752368 Kön för att få ersättning är för närvarande tio år, Länsstyrelsen har mer än tredubblat antalet hektar för naturreservat. Så det hjälper inte i det här fallet.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: toppbrott pga bristande röjning

Robbie  
#752369 Ja det är otroligt. Man tappar förtroendet lite faktiskt, om det nu är som du säger. Vart har du fått reda på detta?

Avatar Fallback

Re: toppbrott pga bristande röjning

Sommar  
#752370 Jag har jobbat som journalist i trettio år, har kollat bakvägen på Länsstyrelsen. Brukar klara av att ta mig fram, men i detta fall vet jag inte om det går. Har aldrig hört så mycket dumheter på så kort tid som nu när jag hamnat i detta. Är lite chockad faktiskt.

   TS
Avatar Fallback

Re: toppbrott pga bristande röjning

Robbie  
#752381 Det förstår jag verkligen. Om vi leker med tanken att du skulle få ersättning mer eller mindre direkt, tror du att du skulle vara nöjd eller känns de ändå jävligt?

Avatar Fallback

Re: toppbrott pga bristande röjning

Robbie  
#752382 Hänvisa till denna är mitt förslag, s 4-7. Där står att röjning ger motståndskraftigare träd, ökar beståndets stabilitet mm.

https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... ojning.pdf

Avatar Fallback

Re: toppbrott pga bristande röjning

Amatörhuggare 62  
#752557 Mitt glömda hörn.
Klarat sig bra, av blötsnön. Kanske stödde varann.
Men efter vindfällen snöbrott och Gbb.
Så får man, ta sig i kragen. Å fräsa igenom även detta.
Så det stabiliserar sig.
Till nästa blötsnö.

Avatar Fallback

Re: toppbrott pga bristande röjning

jannee  
#752562 Även jag har en "del" toppbrott. verkar som att det drabbar de träd som redan från början är klenare, smal stam men med stor grönmassa.
Min hypotes, kanske totalt felaktig, är att de förädlade sorterna drabbas hårdare än gran typ Emmaboda.
Jag misstänker eller är i alla fall rädd för att t.ex Södras turboplanta kommer att få problem när den kommer i ungskogsfasen.
Redan nu kan man se plantor med extremt långa toppskott som viker sig under blötsnön.
En annan sak jag lagt märke till är att det är betydligt mindre eller inga alls toppbrott där granen står tillsammans med stor andel björk.

Avatar Fallback

Re: toppbrott pga bristande röjning

Amatörhuggare 62  
#752690 Här ett hektar drygt.
Som är röjt, och gallrat, en gång. Mycket toppbrott.
Ja har en teori, att det ligger i en "blåststråta" för i början mycket vindfälle.
Finns ju såna,stråk. Är ju dom vindkraften vill hitta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).