Skogsröjning

HJÄLP! Kostnadsförslag röjning

2 inlägg 2854 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HJÄLP! Kostnadsförslag röjning

Pinner  
#750897 Hej!

Jag studerar skogsbruk. Nu har jag fått en uppgift där jag ska ge markägaren ett kostnadsförslag för röjning. Uppgiften ger väldigt bristfällig information angående beståndet.
Uppgiften går ut på att jag ska göra en kalkyl med den information som anges i uppgiften, och jag ska då ta hjälp av ett kalkyl verktyg samt även en tabell.

Men jag vill lära mig att göra en egen kalkyl, utan hjälp av verktyget. Så till min fråga, är det någon här som skulle kunna ge mig ett exempel på en kalkyl ? Är det något som är viktigt att beakta när man ska ge en markägare ett kostnadsförslag för röjning ?

Tack på förhand! :-)



   TS
Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Kostnadsförslag röjning

Vildmark  
#750906 Jag har ingen kalkyl men det finns väl grejer att tänka på.
Terrängen/kuperat stenigt eller plant?
Beståndet ren gran eller blandat som ska sparas. Och finns det högt gräs? ormbunkar och hallonris som försvårar arbetet.
Finns det väg fram till området?
Beståndets höjd och täthet?
Brunnsröjning eller eller hel röjning?
En granplantering med plantor i 3-4 meters höjd på plan mark där allt löv röjs ca 3000kr per Ha.
En eftersatt röjning bland 6-10 meter höga träd ca 8000kr per Ha. Att röja ett konfliktbestånd tar tid och det är inte lätt att veta vad man ska spara. Finns säkert mer att tänka på men här är lite iallafall.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).