tor 10 feb 2022, 12:22#747851Hej!
Fick avverkat vid fel årstid (trots att vi avtalat om att det skulle var torrt) så att marken nu är HELT täckt med gagnvirke och grot. Vad gör man med detta eftersom det är sådana mängder att det är helt omöjligt göra en meningsfull plantering?
Samtidigt som man röjer upp detta så måste man också laga körskador.
Vad behöver man för maskin(er) till detta?
Förstår att det är svårt att säga något om kostnaden (per hektar) men om det är någon som kan göra en höftning vore jag tacksam.
Skogsröjning
HUR STÄLLA I ORDNING MARK INFÖR PLANTERING?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tor 10 feb 2022, 13:48#747862Stora barrot direkt i grönriset är ett beprövat recept
Snickare som fuskar i skogen ungefär 5 månader om året.
fre 11 feb 2022, 00:09#747936När jag manuellavverkade 1,5 Ha tycke jag det blev för jobbigt att klampa runt i riset och plantera, så jag körde ut riset med traktor och griplastarvagn.
Skulle tro att jag ägnande ca 15 timmar på att köra ut ris, men då hade jag redan lagt en hel del av riset i högar när jag skotade ut virket.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Skulle tro att jag ägnande ca 15 timmar på att köra ut ris, men då hade jag redan lagt en hel del av riset i högar när jag skotade ut virket.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
fre 11 feb 2022, 01:04#747937Som sundelius säger, Grönrisplantering, inte lätt, inte kul, men funkar!
Valmet 901/945 Husqvarna550xpg Röjsåg 535fbx 545fxt 535rxt
fre 11 feb 2022, 10:07#747963
Intressant!
jl skrev:När jag manuellavverkade 1,5 Ha tycke jag det blev för jobbigt att klampa runt i riset och plantera, så jag körde ut riset med traktor och griplastarvagn.
Intressant!
TS
tis 15 feb 2022, 07:00#748570"Bahco Grönrisborr Planteringsborr | Skogma" https://skogma.se/bahco-gronrisborr-pla ... 718001001/
💪
💪
tis 15 feb 2022, 16:09#748607I början av min "karriär" var jag inte lite stressad och planterade halvstora snytbaggebehandlade (permetrin) plantor i grönriset = två månader efter avverkningen.
Jobbigt att plantera men år TVÅ kom snytbaggen och käkade upp 90 % av plantorna.
Markberedde då på hösten hela hygget, planterade nästa vår täckrotsplantor, även dessa behandlade och detta har gått bra.
Sedan dess markbereder jag ALLA hyggen, planterar omväxlande barrot och täckrot.
Min åsikt är att en markberedning är billig i jämförelse med plantorna och deras eventuella bortgång.
Jobbigt att plantera men år TVÅ kom snytbaggen och käkade upp 90 % av plantorna.
Markberedde då på hösten hela hygget, planterade nästa vår täckrotsplantor, även dessa behandlade och detta har gått bra.
Sedan dess markbereder jag ALLA hyggen, planterar omväxlande barrot och täckrot.
Min åsikt är att en markberedning är billig i jämförelse med plantorna och deras eventuella bortgång.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).