Skogsröjning

Stihl 490 vs Husqvarna 555fxt

6 inlägg 3977 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl 490 vs Husqvarna 555fxt

Gran-Harry  
#740249 Hej jag har en fråga till er som kört dessa två modeller angående hållbarhet. jobbar själv som yrkesröjare och kör Husqvarnas 555fxt. Röjsågen i sig är jag nöjd med men den håller inte, har gjort ett flertal verkstadsbesök. Nu till frågan vad ni som kört bägge modeller, vilken föredrar ni?



   TS
Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Stihl 490 vs Husqvarna 555fxt

jannee  
#740250 En enkel fråga.
Hur många timmar har eller hade du kört innan problemen började med 555an?
Obs har ingen erfarenhet av Stihl, bara nyfiken på hur 555an betett sig.
Har en nu gammal 555, ( en av de första) fick problem med förgasaren, bytte där något, gick på garantin, sedan har den gått som en klocka - OBS är absolut inget proffs.

Avatar Fallback

Re: Stihl 490 vs Husqvarna 555fxt

utgård  
#740253 Jag kör uteslutande 490 . Har provat 555:an, men kommer inte riktigt överens med den . Bättre fart i stihlen. Krånglar nästan aldrig. Jag ser till att börja säsongen med nya sågar och och använder den gamla som reserv såg. Sen säljer jag bort dom.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 490 vs Husqvarna 555fxt

Gran-Harry  
#740254 jag har haft problem med gasvajrar x antal, gasreglage xxx, bulten till styret har gått 2 gånger, även haft en hel del problem förgasare. svårstartad emellanåt.
Senast redigerad av Gran-Harry ons 22 dec 2021, 23:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 490 vs Husqvarna 555fxt

Gran-Harry  
#740255 sågen är inköpt i slutet av sommarn

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 490 vs Husqvarna 555fxt

Lindveden  
#742390 Har erfarenhet av både 555:an o 490, hade fruktansvärt mycke krångel med 555 så ja bytte bort den för ca 1 års sen mot en 545autotune. Har även en 490 o den e ja helnöjd me,den bara går o går,dock kan den krångla lite med gasreglaget när det blir kallt ute. Gasen hänger lätt pga att den fryser men för övrigt e ja nöjd. Har haft väldiga problem me 545 nu oxå sen ja köpte den, det som krånglar där är att fjädrarna till kopplingen inte håller länge. Har nog haft inne den på verkstad 5-6 gånger under snart 1 års tid pga fjäder o kopplingsbyte. Annars går 545 väldigt bra skulle ja säga. Väldigt bränsle snål jämfört med den gamle 555

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).