Skogsröjning

Tips kring lövröjning i barrbestånd

14 inlägg 6632 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips kring lövröjning i barrbestånd

Rytter  
#737823 Har funderingar kring hur man ska tänka runt den första lövröjningen i följande bestånd.

Har ett bestånd som är avverkat 2017 (vintern), markberedning 2018 (hösten), plantering 2019 (våren). Beståndet ligger i en sluttning och är väldigt bördigt för området troligen G26-G28. Har blandat tall och gran, gran på de bördiga partierna och i de långa sluttningarna samt tall på höjderna där det är lite magrare, skulle gissa att det är totalt ca 80% gran och 20% tall.

Har inventerat planteringen år för år och överlevnaden är bra, och plantorna har utvecklats fint under dessa tre tillväxtsäsonger.

Nu till mitt dilemma, då det är bördigt så är det ju mycket lövuppslag på vissa partier speciellt där det är planterat gran, främst uppslag av Al och Asp. De längsta lövet måste nog vara uppe på en 2,5-3m och på vissa områden ganska tätt, men finns gran under dessa som klarat sig bra.

Hur tycker ni man tänka med förstaröjningen här, är det värt att gå in och röja ner löv direkt nu eller ska man vänta tills plantorna växt till sig ytterligare?

Går man in och röjer nu är väl risken att man får göra om samma sak efter ca 3 år då barrplantorna knappast kommer kunna hålla undan lövet.

Är det någon risk när man går in och röjer tidigt, hur klarar sig plantorna när det kommer ligga löv kors och tvärs. Är det risk att man trycker ner och dödar många av dem?

Ska man vänta och släppa upp tall och gran mer innan man går in och gör en lövröjning? Fördelen är väl att barrplantorna är större och borde inte ha samma risk att bli nedtryckta samt att de får ett bättre chans att hålla undan lövet. Nackdelen är väl att då är lövet ännu tätare/längre och blir en besvärligare röjning.

Har som många andra för mycket röjning i förhållande till tid så försöker prioritera och behöver lite hjälp med tankar/idéer för att kunna lägga in detta bestånd i rätt prio.

Hur tänker ni andra här? Vilka risker ser ni om man röjer nu eller om man väntar?
När går ni och och gör en första lövröjning och vad styr ni efter?
Ska man fokusera på enbart de täta områdena och låta de som är lite mer normala stå ett tag till?



   TS
Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Tips kring lövröjning i barrbestånd

ananders  
#737832 Hämmar lövet granen och tallen så ska det bort och allt ska bort är min filosofi. Rönn och ek kan jag göra undantag för då jag tycker deras växtsätt inte inverkar så mycket på granen och dessutom betas de hårt. Blir det stora luckor nu gör inte så mycket då jag tycker att det blir bättre om man sparar lite löv vid en andra röjning.

Det kan kanske vara lite besvärligt att hålla undan det nerröjda riset från plantorna men det lär inte bli lättare om man väntar, tro mig.

Avatar Fallback

Re: Tips kring lövröjning i barrbestånd

isteskog  
#737834 Jag skulle nog brunnsröja där det är gran och lövsanera där det är tall!

Avatar Fallback

Re: Tips kring lövröjning i barrbestånd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737861 Mindre jobb att röja fler gånger.

Avatar Fallback

Re: Tips kring lövröjning i barrbestånd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737872 Gör en liten insats där det är som värst och fortsätt så varje år. Vänta inte tills det växer över huvudet på dig.

Användarvisningsbild

Re: Tips kring lövröjning i barrbestånd

BMkarlsson  
#737928 Jag gör alltid så här,röjer bort allt löv utom rönn.Löv blir ju avverkningsbart tidigare än barr så det gäller att barrträden får ett försprång. Nästa gång du ska röja har en del plantor dött eller blivit betade och där sparas löv. Gjort så här i många år och det fungerar fint i Småland

Användarvisningsbild

Re: Tips kring lövröjning i barrbestånd

Rytter  
#737937
BMkarlsson skrev:Jag gör alltid så här,röjer bort allt löv utom rönn.Löv blir ju avverkningsbart tidigare än barr så det gäller att barrträden får ett försprång. Nästa gång du ska röja har en del plantor dött eller blivit betade och där sparas löv. Gjort så här i många år och det fungerar fint i Småland


Ja det var så jag tänkt göra med. Men min fundering var mer när jag skulle starta med röjningen i detta bestånd, nu när beståndet är 3år eller vänta något år för att få det att växa till sig mer, var mest rädd för hur plantorna skulle klara att det ligger löv kors och tvärs och trycker ner dessa när de är ganska små. Har inte mätt men gissar att granen är väl i snitt mellan 30cm-40cm, tallen något längre i snitt, problemet är ju mer att lövet har skjutit så förbannat och de längsta av Al och Asp måste nog vara 2.5-3m. Normalt på våra marker kan man ju sätta igång med röjningen senare och då är barnplantorna betydligt stadigare, men väldigt bördigt i denna sluttning.

När brukar du sätta igång med lövröjningen? Förutom tätheten låter du längden på barret eller längden på lövet styra?

Hur är det med gran, den gillar ju stå lite mer i skugga och komma under. Lövet här är ju så långt redan så det riskerar ju inte att piska topparna på granen som det är nu. Men är det dåligt för dess utveckling att stå så och komma under lövet innan man röjer bort det? Blir det för mycket skugga?

De delar som vi planerat tall på lär man ju vara in tidigare i och röja löv så de får stå fritt.

Tack ni andra för bra tips.

Brunnsröjning har jag ingen erfarenhet av, funkar det bra? Tycker spontant det ska bli mycket löv kvar som är ännu jävligare att hantera nästa gång man går in och röjer beståndet. Men fördelen är väl att man städar av större areal på samma arbetsinsats.

Nej blir nog att prioritera om och lägga röjningen på detta bestånd högre i prio. Å andra sidan blir det roligare att röja ett bestånd man själv planterat än att gå i en eftersatt röjning som tidigare ägare inte brytt sig om pga. lathet och snålhet. Blir kanske att röja detta bestånd själv först och sedan anlita för de eftersatta bestånden som man inte hinner med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips kring lövröjning i barrbestånd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737950 Är det småplantorna du är rädd om så klarar de överfällning bättre desto mindre de är. Hellre tre lätta röjningar på samma ställe än en eftersatt.

Användarvisningsbild

Re: Tips kring lövröjning i barrbestånd

Rytter  
#737955
Skogsola skrev:Är det småplantorna du är rädd om så klarar de överfällning bättre desto mindre de är. Hellre tre lätta röjningar på samma ställe än en eftersatt.


Jo det var ju det jag främst var rädd för genom att gå in för tidigt. Normalt brukar barrplantorna vara betydligt rejälare i vårt område innan det behövs en första lövröjning.

Håller helt med dig om att hellre röja tidigt och behöva göra det 2-3 gånger än att vänta tills det är som en djungel. Har ett sådant bestånd jag börjat med och man hinner inte mycket och det är jävligt tungt, sedan kommer inte skogen bli den bästa heller då många barrträd har blivit helt utkonkurrerade av lövet och andelen barrträd är rätt låg.

Lutar åt att jag sätter denna röjning högst och ser till att rädda den medan det går och är lättare så det inte blir samma eftersatta skit som i andra bestånd. Den röjningen kan man anlita någon för istället och ta det som är enklare själv, speciellt när man har begränsning i tid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips kring lövröjning i barrbestånd

BMkarlsson  
#737968 Tycker du tänker helt rätt! Röj nu! Längre fram blir det bara mer problem. Plantorna klarar sig bättre än du tror men det är ju inte dumt att hålla lite koll när du röjer förbi nästa runda. Många gånger kan det räcka med att sparka till med foten på grenarna så tittar plantorna upp men oftast klarar naturen det själv Har själv ett hygge planterat 2017 där jag röjde bort allt sly förra vintern.I år blev årsskotten c.a 60cm på granarna när de inte behövde konkurrera om utrymmet Senare kommer jag satsa på gen ll löv Gjorde samma sak på ett hygge planterat 2000 och i mars ska det förstagallras Ju mer och oftare du röjer ju mer växer din skog

Avatar Fallback

Re: Tips kring lövröjning i barrbestånd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738072
Rytter skrev:
Skogsola skrev:Är det småplantorna du är rädd om så klarar de överfällning bättre desto mindre de är. Hellre tre lätta röjningar på samma ställe än en eftersatt.


Jo det var ju det jag främst var rädd för genom att gå in för tidigt. Normalt brukar barrplantorna vara betydligt rejälare i vårt område innan det behövs en första lövröjning.

Håller helt med dig om att hellre röja tidigt och behöva göra det 2-3 gånger än att vänta tills det är som en djungel. Har ett sådant bestånd jag börjat med och man hinner inte mycket och det är jävligt tungt, sedan kommer inte skogen bli den bästa heller då många barrträd har blivit helt utkonkurrerade av lövet och andelen barrträd är rätt låg.

Lutar åt att jag sätter denna röjning högst och ser till att rädda den medan det går och är lättare så det inte blir samma eftersatta skit som i andra bestånd. Den röjningen kan man anlita någon för istället och ta det som är enklare själv, speciellt när man har begränsning i tid.

Eller så sliter man själv med skiten och lejer bort det enkla som blir billigast.

Användarvisningsbild

Re: Tips kring lövröjning i barrbestånd

Rytter  
#738114
bengt.a skrev:
Rytter skrev:
Skogsola skrev:Är det småplantorna du är rädd om så klarar de överfällning bättre desto mindre de är. Hellre tre lätta röjningar på samma ställe än en eftersatt.


Jo det var ju det jag främst var rädd för genom att gå in för tidigt. Normalt brukar barrplantorna vara betydligt rejälare i vårt område innan det behövs en första lövröjning.

Håller helt med dig om att hellre röja tidigt och behöva göra det 2-3 gånger än att vänta tills det är som en djungel. Har ett sådant bestånd jag börjat med och man hinner inte mycket och det är jävligt tungt, sedan kommer inte skogen bli den bästa heller då många barrträd har blivit helt utkonkurrerade av lövet och andelen barrträd är rätt låg.

Lutar åt att jag sätter denna röjning högst och ser till att rädda den medan det går och är lättare så det inte blir samma eftersatta skit som i andra bestånd. Den röjningen kan man anlita någon för istället och ta det som är enklare själv, speciellt när man har begränsning i tid.

Eller så sliter man själv med skiten och lejer bort det enkla som blir billigast.


Fast känner jag mig själv rätt är det bättre att faktiskt göra tvärtom för mig, ta det enkla själv och leja det dryga. Ska jag gå där man knappt producerar nått och nästan står på samma plats en dag så kommer jag tycka att det är drygt och tråkigt. Bättre att fokusera sin egen tid på de områden där jag faktiskt kan göra större areal och känna mig lite stolt vilken yta jag gått över, trots att det är en enklare röjning och mindre jobbig.

Skulle gissa att det skiljer ännu mer i prestation mellan en proffsröjare och amatör i en eftersatt röjning, så visst det blir dyrare i kronor och leja, men kanske billigare totalt om man sätter ett fiktivt timpris på sin egen tid.

Men visst eftersatta röjningar har sin charm med, speciellt när man ser slutresultatet och vilken skillnad det blir, men vägen dig är lång och dryg och risken är nog att jag tappar suget på vägen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips kring lövröjning i barrbestånd

isteskog  
#738121 Helt riktigt resonerat, Rytter! En proffsröjare gör mer nytta i ett eftersatt bestånd. 👍

Användarvisningsbild

Re: Tips kring lövröjning i barrbestånd

Mellberg  
#762598
1656761935_dscf1733.jpg
Brunnsröjer just nu en ca 12 år gammal granplantering. Tar bort allt löv som hämmar granarna, men röjer normalt inte i lövet. Räknar med att återkomma om 4 - 6 år och då röja igenom och ställa ut björken. Kör nu med en 201a, men nästa gång blir det röjsåg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).