Skogsröjning

HVA 545 FXT autotune eller HVA 555 FXT?

10 inlägg 4774 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HVA 545 FXT autotune eller HVA 555 FXT?

edlundp  
#736352 Hej,

Har prercis köpt mitt första skogsskifte i Höga Kusten.
80ha, ganska backig terräng 70/30 gran/löv och mesta dels R2/G1 skog.
20ha av dessa är eftersatt röjning och nu tänker jag köpa in lite utrustning för att kunna göra delar av det själv. En del tänker jag lägga ut.

Val av röjsåg, hur tänker man? Värt med så mycket effekt som möjligt eller hur mycket behövs? Vissa avdelningar liknade mest lövdjungel.

Tack på förhand!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 545 FXT autotune eller HVA 555 FXT?

edlundp  
#736353 Lägger upp lite bilder för nöjesskull :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 545 FXT autotune eller HVA 555 FXT?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736354 Är det mycket eftersatt, kan du även titta på en kedjeröjare, typ 535 FBx eller den batteridrivna 530i PX.

Enligt egen erfarenhet kommer kedjeröjaren till sin rätt när det är eftersatt, grovt och djungelartat med mycket lumpning. En traditionell klingröjsåg passar bättre i det klen och normalröjning.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: HVA 545 FXT autotune eller HVA 555 FXT?

edlundp  
#736356
Niking skrev:Är det mycket eftersatt, kan du även titta på en kedjeröjare, typ 535 FBx eller den batteridrivna 530i PX.

Enligt egen erfarenhet kommer kedjeröjaren till sin rätt när det är eftersatt, grovt och djungelartat med mycket lumpning. En traditionell klingröjsåg passar bättre i det klen och normalröjning.
/Niklas


Ja jag har kikat in på kedjeröjare med. Ser det som steg 2 i maskinparken. Tänker att man hursom iallafall behöver en röjsåg så att starta med en sån och ev till våren fundera på om det även blir en kedjeröjare. Tror som sagt inte att jag klarar mig utan röjsåg i vilket fall som helst.

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 545 FXT autotune eller HVA 555 FXT?

MrOlsson  
#736357 Hej, jag har en 555 från 2014 och farsan köpte ifjol en ny 545 autotune.
Skulle jag köpa ny röjsåg köper jag en 545 autotune. Dom går fullt tillräckligt och tanken räcker längre. Dessutom är dom lite lättare och det gör sitt när man röjer långa pass.

Jag rekommenderar 545fx autotune med eller utan t (värme) som är en smaksak.

Mvh.Fredrik

Användarvisningsbild

Re: HVA 545 FXT autotune eller HVA 555 FXT?

edlundp  
#736358
MrOlsson skrev:Hej, jag har en 555 från 2014 och farsan köpte ifjol en ny 545 autotune.
Skulle jag köpa ny röjsåg köper jag en 545 autotune. Dom går fullt tillräckligt och tanken räcker längre. Dessutom är dom lite lättare och det gör sitt när man röjer långa pass.

Jag rekommenderar 545fx autotune med eller utan t (värme) som är en smaksak.

Mvh.Fredrik


Tack för input!

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 545 FXT autotune eller HVA 555 FXT?

paan14  
#736359 Du vill ha stora klingan 225 i eftersatt röjning så 555 är klart att rekommendera. Eller en 545 kombinerat med att ha en 535 kedjeröjare. Jag har alla tre. 545 till vanlig röjning, 555 till underväxt- och eftersatt röjning, 535 i kraftigt eftersatt röjning.

Användarvisningsbild

Re: HVA 545 FXT autotune eller HVA 555 FXT?

edlundp  
#736360
paan14 skrev:Du vill ha stora klingan 225 i eftersatt röjning så 555 är klart att rekommendera. Eller en 545 kombinerat med att ha en 535 kedjeröjare. Jag har alla tre. 545 till vanlig röjning, 555 till underväxt- och eftersatt röjning, 535 i kraftigt eftersatt röjning.


Enligt vad jag sett så finns 545an med 225 klinga, är det då fortfarande mer värt med en 555a då klingstorleken är densamma?

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 545 FXT autotune eller HVA 555 FXT?

jannee  
#736366 Spelar vikten mindre roll avgörs hur duktig du är på att förhandla om priset.
545 duger säkert gott för de flesta, tror att klingan (märket och filningen) många gånger spelar minst lika stor roll.
Röjer du mestadels grovt kan nog 555 vara att föredra annars duger säkert 545 mer än väl.
Maskinklippet säljer 555 fxt för 9,2 tkr

Avatar Fallback

Re: HVA 545 FXT autotune eller HVA 555 FXT?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736430 Gillar större såg med 225, men med ålder och krämpor kör jag längre med en mindre.
Vikt och vibrationer spelar roll.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).