Skogsröjning

Stamkvistning sitkagran

14 inlägg 3444 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stamkvistning sitkagran

ÅsaNisse  
#731939 Här finns många trådar och ideer om stamkvistning på gran, tall och björk men jag hittar inget om Sitkagran.
Ska man hantera dom som gran och lämna en stump eller som tall som man går ända intill grenkudden då man kvistar?
Jag har ett litet bestånd i en blåsig västsluttning som jag håller på att röja nu och de breder ut sig så det är nästan omöjligt att ta sig fram utan att kvista och vill inte riskera röta för att man är dum och gör fel.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning sitkagran

Vedproducent  
#731941 Granen ska aldrig lämnas med en stump. Det förstör ju hela stocken då kvisten aldrig vallas in.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning sitkagran

axwell  
#731945
Vedproducent skrev:Granen ska aldrig lämnas med en stump. Det förstör ju hela stocken då kvisten aldrig vallas in.


Jodå, man kan lämna en stump under förutsättning att man återvänder nästa år och kapar bort den torra stumpen.
Extrajobb men mindre risk för röta.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning sitkagran

Vedproducent  
#731948
axwell skrev:
Vedproducent skrev:Granen ska aldrig lämnas med en stump. Det förstör ju hela stocken då kvisten aldrig vallas in.


Jodå, man kan lämna en stump under förutsättning att man återvänder nästa år och kapar bort den torra stumpen.
Extrajobb men mindre risk för röta.

Sant men jag skrev också att granen aldrig ska LÄMNAS med en stump. Så återkommer du nästa år så lämnar du den ju inte 😉

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning sitkagran

HannuRöj  
#731957 😀 Presis så har äldre gubbarna lärt mig också.
Jag har stamkvistat med motorsåg och gör ca 10 cm stumpar. Blir det en barkskada sprutar jag direkt tjärasprej på den. Vet inte effekten, men har försökt ändo.
Tanken är att jag vid nästa vända om ett par-tre år ska snyggjöra torrstumparna och fortsätta kvistning ett par meter högre.
Dom kallas torrstumpar för tjäratapp för att i brädan sitter en krympat stump och mycket tjära som självklart är ett kvalitefel. Biten kan även vara lös så gör den en hål i brädan vid sågning.

Men hur är det med sitka vet jag inte. Det kanske går att låta stumparna vara om de är tillräktligt långa, 20-30 cm. Oftast är ju sitkavirke kvistigt så det kanske inte räcknas som låg kvalite.

Kolla om det finns något om detta på Forestry.com 🤔

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning sitkagran

Älgfoderodlare  
#731961 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning sitkagran

Vedproducent  
#731962
Älgfoderodlare skrev:Här kanske vänner från Norge som har klart mer Sitka i sina skogar, vet mer. Av det jag sett när det gäller Sitka, är deras förmåga att sätta vattskott när de blir stamkvistade. Har passerat täta planteringar där viss kvistning gjorts o då kommer ju inte vattskott i samma utsträckning. Så att röja först o kvista sen, kan kanske innebära samma typ av jobb som när man får stubbskott av för tidigt röjd Björk. Mer jobb senare.

Jo vattskott även utan kvistning.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning sitkagran

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731963 Trur ikkje dei er så utsatt for råte så sant dei ikkje er planta på tørr mark eller der dei ikkje trives, akkurat det med stammekvisting er eg ikkje sikker på, men generelt lite råte på sitka men dei har lett for og setta vannris når dei blir oppkvista.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning sitkagran

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731964 Dei sitkagranene der var det veldig lite og små greiner på.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning sitkagran

Älgfoderodlare  
#731973 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning sitkagran

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731978 @JensSkoog kan du vera litt tolk her, eg forstår ikkje heilt spørsmålet.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning sitkagran

Älgfoderodlare  
#731983 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning sitkagran

JensSkoog  
#732012
can skrev:@JensSkoog kan du vera litt tolk her, eg forstår ikkje heilt spørsmålet.
Älgfoderodlare skrev:
can skrev:Dei sitkagranene der var det veldig lite og små greiner på.


En fråga "can"; Jag har sett Sitkaplanteringar ute på öar i Norge, med förband på strax över 1 m. I dessa har det som oftast varit kvistrensat till rel. hög höjd på träden. Nu är väl det lite extrema förhållanden med hög fuktighet o bra tillväxt för just Sitka. Men är det ofta som ni har tätt i dessa planteringar, oavsett läge ?

Det han lurer på, @can, er om det er vanlig med planteavstand på bare en meter, sånn han har sett det på øyer i nord Norge.

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning sitkagran

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732024 Det eg har sett er helst litt meir når det er sluthogst iverfall er aldri tynna, men nokre plassar trur eg det er planta litt for tett pga at innimellom dei skikkelige trea står det sånne tynne daude. Men eg har aldri planta sitka sjølv, veit ikkje om det er lov og planta sitka lengre men ser ikkje ut som det er eit problem sitka frør seg sjølv som berre juling.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).