Skogsröjning

Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

32 inlägg 11065 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

plax  
#732948 Tack Lars för din förklaring varifrån "vargarna "har kommit.
Visst är det så att vargträd är ett luddigt begrepp.
Bilderna här är på hur jag tar hand om "vargträd " i min egen skog
1635086705_20211011_140820.jpg
1635086706_20211011_141215.jpg

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732974 Lite så har jag också gjort tidigare, men det gick fortare än man(jag) tror att få barrkrona upp i piskhöjd.

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

plax  
#732975 Jo att det går snabbt vet jag och det är bara roligt. Nästa åtgärd på denna figur blir stammkvistning av björk där det behövs för att gynna tall och gran. ( om ca 3 år)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

Sjögården  
#732986
nisse skrev:Lite så har jag också gjort tidigare, men det gick fortare än man(jag) tror att få barrkrona upp i piskhöjd.

Året efter.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

Lars Lundqvist SLU  
#732987 Håll isär tall och gran.
Gran har inga problem med att växa upp under en björkskärm men det har ofta tall.

Det finns studier från 1990-talet som visar att för att skapa blandbestånd av björk och tall, där träden på sikt skapar ett gemensamt krontak, måste tallarna ha ett tydligt försprång när de är 2-3 m höga. Björkarna har mycket snabbare höjdtillväxt i den fasen och om de får ett försprång riskerar de att skada tallarna på sikt.

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

Sjögården  
#732990 Har lite svårt att betrakta björken som varg, snarare som lågskärm av björk som väldigt fort förstör tallen.Brukar nog ta dem senast i andraröjningen.
I granskog kan de stå kvar till förstagallringen utan problem.
Vargar för mig är nog tall och granplantor som snabbt drar iväg och breder ut sig med stora kronor, ibland kvarstående från förra bestånd, ibland planterade granar i fin självföryngring av tall.
Tar dem i sistaröjningen eller senast i förstagallringen.
Kan kännas som stora luckor men efter ett par år märks det inte,
Alternativet är naturligtvis att stamkvista dem men hitills har jag aldrig ångrat de jag tagit bort men ångrar alltid de jag har kvar.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

Älgfoderodlare  
#733010 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

plax  
#733027 hur hög del av stamhöjden har du kvistat ?

Björken på bilden är ca 5 meter och kvistad på 2 (vad som gick med röjsåg).

Hur länge o hur tätt har du Björken, respektive kvar o antal / ha i så fall ?

Beror helt på avdelningen. En björk försvinner när den hindrar gran/tall och det inte går att undvika med hjälp av kvistning. Vill hålla så många stammar som möjligt genom hela omloppstiden. Genom stamkvistningen går det att säkra kvaliteten på tall/gran och höja kubikuttaget under omloppstiden.
Det är mina ledord hur jag sköter min skog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

alias  
#733034
plax skrev:Har funderat en del på detta med vargträd.
Det allmänna arbetssättet och det som lärs ut på kurser är ju att kronskiktet ska jämnas upp vid röjning.
D.v.s först åker vargträden i backen, (ofta längre än medelstammen) sen ställer man ut förbandet och gladeligen använder medelstam- - 25% längd som huvudbestånd.
Är det jag som är född på fel sida stammen eller, som inte förstår.
Varför inte ta tillvara på den snabbare tillväxten som vargen har?

Har tyvärr inga bilder att förklara med nu men kommer att lägga in senare. Ordet är fritt.


I min definition är "vargen" i normalfallet inte bara större än omkringvarande stammar utan är även skadlig för deras utveckling nu direkt eller innan nästa skogliga åtgärd. En förväxande trädindivid som står nära andra träd kan pressa dessa i sidled och orsaka asymmetriska kronor och långkrök hos dem.

Om man kan gynna 3-5 stammar genom att offra en förväxande så ryker den förväxande alla dar i veckan här!

Bara mina fem ören...

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tis 26 okt 2021, 07:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

Ove Lindberg  
#733039 Röj inifrån grupper av ungskogarna.
Med vänliga hösthälsningar

Avatar Fallback

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733046
plax skrev:hur hög del av stamhöjden har du kvistat ?

Björken på bilden är ca 5 meter och kvistad på 2 (vad som gick med röjsåg).

Hur länge o hur tätt har du Björken, respektive kvar o antal / ha i så fall ?

Beror helt på avdelningen. En björk försvinner när den hindrar gran/tall och det inte går att undvika med hjälp av kvistning. Vill hålla så många stammar som möjligt genom hela omloppstiden. Genom stamkvistningen går det att säkra kvaliteten på tall/gran och höja kubikuttaget under omloppstiden.
Det är mina ledord hur jag sköter min skog.


Vad händer med dina bestånd om du får en period i livet där du inte hinner med stamvistning, björkplockning mm?
Bara en tanke jag själv borde tänkt oftare för sisådär 15 år sedan...

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

Älgfoderodlare  
#733050 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

Älgfoderodlare  
#733052 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 09:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

Sjögården  
#733169
nisse skrev:
plax skrev:hur hög del av stamhöjden har du kvistat ?

Björken på bilden är ca 5 meter och kvistad på 2 (vad som gick med röjsåg).

Hur länge o hur tätt har du Björken, respektive kvar o antal / ha i så fall ?

Beror helt på avdelningen. En björk försvinner när den hindrar gran/tall och det inte går att undvika med hjälp av kvistning. Vill hålla så många stammar som möjligt genom hela omloppstiden. Genom stamkvistningen går det att säkra kvaliteten på tall/gran och höja kubikuttaget under omloppstiden.
Det är mina ledord hur jag sköter min skog.


Vad händer med dina bestånd om du får en period i livet där du inte hinner med stamvistning, björkplockning mm?
Bara en tanke jag själv borde tänkt oftare för sisådär 15 år sedan...

Har funderat en hel del på det både i skötseln av ungskogen och hur jag stället fröträden.
Hur blir skogen möjlig att sköta på ett lönsamt sätt av näste skogsägare?
Har sett väldigt många exempel där äldre skogsägare håller extremt täta planteringar och är säkra på att de kommer tillbaka och röjer och gallrar inom ett par år .
Nästa generation kanske inte kommer dit på tio år och då är det nästan omöjligt att få ordning på det och kostar gör det.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Vargen, dömd att röjas omedelbart? Eller inte??

plax  
#733192 [/quote]Vad händer med dina bestånd om du får en period i livet där du inte hinner med stamvistning, björkplockning mm?
Bara en tanke jag själv borde tänkt oftare för sisådär 15 år sedan...[/quote]

I en ålder av 43 år tänker man inte i de banorna 🤣
Skämt å sido, ungskogen som jag har att sköta om är inte så stor areal och med de aktiva år som jag har kvar hinner jag forma skogen.
Förbrukar ca 130 fliskubik/år själv så skötseln måste rulla på.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).