Skogsröjning

Balansera tretandad slyklinga.

14 inlägg 4518 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Balansera tretandad slyklinga.

Blaserr93@  
#717473 Hej alla kunniga, nybörjaren behöver hjälp.

Var ute och premiär körde en tretandad slyklinga.
Försökte röja bort gräs, ormbunkar och busk vid en parkering vid svärfars skifte, som på sikt får en ny ägare, 😎.
Efter en liten stund när självförtroendet är på topp och man tycker att det flyter på så dyker givetvis en sten upp och slyklingan är inte längre sig lik. Försökt att fila men får inte till det, rejäl obalans blir resultatet även efter filningen.

Är det någon som vet hur man kan balansera slyklingan på ett enkelt men funktionellt vis?



   TS
Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Balansera tretandad slyklinga.

Elmhult  
#717484 Kört en del slyklinga och kört i sten med så det sjunger om det men aldrig lyckats med det du beskriver. Skaffa en ny. Eller, sitter den fast på rätt sätt förresten?

Användarvisningsbild

Re: Balansera tretandad slyklinga.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717487 Med tanke på att TS beskriver sig som nybörjare:
Är det rätt håldiameter på treudden? Finns ju både 20 och 25 mm hål att välja på...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Balansera tretandad slyklinga.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717494 Skogsverktyg har ett verktyg för att balansera gräsklipparknivar, kolla med Sven om det funkar på treudd.

Avatar Fallback

Re: Balansera tretandad slyklinga.

masyngel  
#717501 Hej, jag tror nog att du ska kontrollera att klingan sitter rätt.

Jag har nog krockat med 100 000 stenar. Det blir inte obalans av detta, om du inte är en övertänkande ingenjör...

Jag kör ibland en kompostklinga, när gräset kladdar fast, känner man på en gång att det skakar.
Slipar mina klingor med vinkelslipen och fil.
Har aldrig haft problem.

Användarvisningsbild

Re: Balansera tretandad slyklinga.

JensSkoog  
#717515 Undrar som andra här om din klinga har slagit sig loss och inte sitter riktigt.
Skruva loss den, och montera igen.
Annars har Stihl en mall för sliping av slyklinga som jag
använder när jag slipar. När jag använder den och
vinkelslip blir bra så det funkar.
https://www.stihl.no/STIHL-produkter/Tr ... tkniv.aspx

Användarvisningsbild

Re: Balansera tretandad slyklinga.

Blaserr93@  
#717520 Hej alla.
Tack för svar.

Klingan sitter som den skall och jag har inte blandat ihop den med 20 mm då det är ett 1" hål till FS 131:an.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Balansera tretandad slyklinga.

Blaserr93@  
#717523 Hej igen.

Gick ner i källaren efter filningen och återmonterade "treudden" testade och nu vibrerar riggröret eller vad det nu heter, endast kort under uppvarvning till fullgas läget. Är det ok eller riskerar jag att göra den lokala stihl försäljaren glad med köp av reservdelar?
Treudden är av fabrikat Oregon, 300 mm. Kvalitet eller skall den till metallåtervinningen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Balansera tretandad slyklinga.

JensSkoog  
#717531 Det vibrerar alltid lite under varvning, men om det ger sig, går det bra.
Jag värderar det så att på FS130, så är Strand Totalklingan bättre.
Den är mycket mera effektiv än Stihl-treudden, och lättare.

Användarvisningsbild

Re: Balansera tretandad slyklinga.

Blaserr93@  
#717536 Tackar för svaret.
Lägger till Strand total klingan på "att köpa listan"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Balansera tretandad slyklinga.

Blaserr93@  
#717540 Kollar även på skogsverktyg balanseringskonen. Har man tur så kanske det funkar.

Tack alla för hjälpen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Balansera tretandad slyklinga.

jannee  
#717583 Sätt den i skruvstädet hängande på ett rör med grovlek 21 eller 24 mm. Snurra på klingan och den del som sedan hänger nedåt är tyngst.
Kommer samma del av klingan nedåt vid varje försök, fila då bort lite på den delen.
För övrigt är spelar lite obalans ingen roll.
Det är först när klingan spricker, riktiga vibrationer ger sig till känna.

Användarvisningsbild

Re: Balansera tretandad slyklinga.

Blaserr93@  
#717621 Hej och tack för svaret.
Jag letar på en rörstump på jobbet och testar, tror mig veta att det finns lite skrot av rosttröga rörstumpar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Balansera tretandad slyklinga.

Blaserr93@  
#717883 Hej igen. Kontaktade Sven på skogsverktyg och det skall fungera enligt honom. Håller på att göra en beställning.

Än en gång tack alla för hjälpen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).