Skogsröjning

Problem med en Husqvarna 555 FXT!

10 inlägg 4704 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med en Husqvarna 555 FXT!

Tideman  
#716331 Hejsan!

Var ute och röjde igår med vår 555 FXT och råkade fastna i ett fårnät så huvudet trasslade in sig rejält.
Efter detta så går sågen på 50-100% gas direkt från start.

Har skruvat upp handtaget, vilket jag läste i en annan tråd här är ett h*lvete att få ihop igen, vilket jag kan glatt skriva upp på. Får fasen inte ihop det, hur än jag försöker lägga elkablarna och vajern korrekt. Fjädern har jag däremot lyckats få dit till sist utan att den sprättar iväg för en! 💪

Problemet som jag försöker utröna nu är, om det är problem med soppan som jag tankade, köpte en dunk Alkylate 2-takt på Cirkle K och ser nu att förgasaren inte går tillbaka korrekt. Om det bara är en uppsmörjning av fjäder och allt som behövs?

Men, sågen gick helt annorlunda med denna soppa än med Aspen 2 som vi kör med på jobbet, och där jag går med en 545 FXT. Helt annat varv och tomgång med Aspen 2 än med denna soppa från Cirkle K.

Lite smått panik med tanke på att jag är mitt uppe i röjningen hemma på gården och vill ha det klart innan midsommar.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Problem med en Husqvarna 555 FXT!

Amatörhuggare 62  
#716334 Är det något med startgas / chokereglaget.
Är ju två grejer som skall kugga ur. När man ger gas.
Efter start.
Vi får verkligen hoppas, att det är rätt bränsle i dunken.
Och inte raketbensin.
Ja handtagen är inte roliga alls, har du sprängskiss ?
Hur allt ska sitta, underlättar,

Avatar Fallback

Re: Problem med en Husqvarna 555 FXT!

jannee  
#716335 Om det bara var huvudet som trasslade in sig i fårnätet ska det INTE påverka motorns gång.
Är nog i stället bränslerelaterat.

Avatar Fallback

Re: Problem med en Husqvarna 555 FXT!

hfab  
#716382 Hur gick sågen innan fårstängslet?
Jag misstänker att @Tideman har lyckats sträcka ytterhöljet till gaswiren.
Sträcks höljet blir själva wiren för kort med förhöjd gas som följd.

Tämligen vanligt problem då nybörjare kör fast i diverse hinder....

Avatar Fallback

Re: Problem med en Husqvarna 555 FXT!

Hilux  
#716393 Jag skulle också kolla höljet till gasvajern. T,ex vid smörjnippeln e den delad å kan glida isär med gaspåslag som följd.

Användarvisningsbild

Re: Problem med en Husqvarna 555 FXT!

Tideman  
#716484 Tog med röjen igår till chefen som jobbat inom skogen i drygt 20 år, men innan han hann titta på röjen så passade jag på att hälla ut dyngan från Cirkle K och hälla i Aspen 2! Gick igång DIREKT och låg och puttrade på normalt på tomgången.

Varvade upp ett par gånger och den gick tillbaka till tomgång istället för att ligga på drygt 100% som den gjorde med Cirkle K's soppa.

Nu är det bara att montera ihop handtaget... 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med en Husqvarna 555 FXT!

Tideman  
#716501 Men hur fasen ska fjädern sitta som? 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med en Husqvarna 555 FXT!

masyngel  
#716526 Det som blir över, kastar man...

Avatar Fallback

Re: Problem med en Husqvarna 555 FXT!

Amatörhuggare 62  
#716531 Dom där handtagen, kan göra en tokig.
Men det ska gå.
Ta ut en sprängskiss, från maskinklippet eller dylik firma.
Och begrunda den. Det gjorde jag.

Avatar Fallback

Re: Problem med en Husqvarna 555 FXT!

alias  
#716537
Tideman skrev:Men hur fasen ska fjädern sitta som? 🤔


Visst är det flärpen till tumgasen som är fotad ur en udda vinkel?

Rev och återmonterade handtaget till en 545:a för något år sedan.

Lite luddigt minne, men den bör antingen verka på själva på en del som påverkar själva gasviren, eller ska den träs in så den ligger emot fasta delar av handtagskonstruktionen och hjälper gasflärpen att fjädra tillbaka när man flyttar väck tummen.
Har för mig att det var lite pyssel att få alla rörliga delar rätt och sedan att få ihop halvorna som omsluter dem.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).