Skogsröjning

När är det rimligt att ungar får börja röja?

14 inlägg 5009 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När är det rimligt att ungar får börja röja?

Ekman  
#715395 Jag vill gärna bistå bekanta och släktingars ungdomar med sommarjobb om jag kan.

Grejen är att det enda mer ”riktiga” jobb jag kan komma på när rödfärgningen är färdig och veden är travad, är röjning.

Vore det mina egna barn skulle de få köra tillsammans med mig, tätt inpå, från rätt tidig ålder. Men hur tänker ni andra?

Ju yngre de är desto större chans att de tycker att det är roligt är min inställning. När hänger ni på ungarna en såg?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: När är det rimligt att ungar får börja röja?

Kallkällene  
#715401 Jag är tänkt att prova nu i sommar lite med sonen som blir 16, det är först nu han visat eget intresse för röjsågen, motorsåg började han med vid 12 år ålder, försiktig med full utrustad med sågskydd

Användarvisningsbild

Re: När är det rimligt att ungar får börja röja?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715402 Lyfte frågan idag. Men fick inget gehör...

Hon är 13 år. Så det inte aktuellt än på några år.

Har inget minne av att jag fick ha klinga innan gymnasiet. Men grästrimmer fick man köra. Så jag tänker att det får bli träning med det först.

Användarvisningsbild

Re: När är det rimligt att ungar får börja röja?

JohannesG  
#715411 Det är väldigt individuellt. Jag jobbar ideellt med tonåringar inom kyrkan och ser en oerhörd skillnad på mognaden hos barn av samma ålder.
Men kanske ca 15år, som för moppe om det ska vara en klinga med i bilden. Att känna personen är dock viktigast. Kan de känna ansvar? Vill de leka eller arbeta, bedömt av deras agerande inte enbart deras tal.
Finns många vuxna jag inte skulle vilja sätta en såg i händerna på.

Är ju vanligt med gymnasieungdomar som hjälper till på gårdar i vallskörden m.m. Jättebra och viktigt att de får det. Men det gäller att ha ett extra öga på dom. 🙂

Avatar Fallback

Re: När är det rimligt att ungar får börja röja?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715443 Eftersom det inte är egna barn eller barnbarn så blir du arbetsgivare i lagens mening och då gäller afsarna från arbetsmiljöverket.

När jag kollar så hittar jag inte att det skulle vara förbjudet men det finns en del begränsningar som att minderåriga inte får jobba ensamma med riskfyllda arbeten.

https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... 2012-3.pdf
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrifter/anvandning-av-motorkedjesagar-och-rojsagar-foreskrifter-afs2012-1.pdf

Avatar Fallback

Re: När är det rimligt att ungar får börja röja?

Ekman  
#715447 Ja jag har tänkt på det där med regler kring farliga arbeten osv. Man kan ju konstatera att väldigt mycket faller bort för ungdomar där.
Principen får väl bli att egna ungarna får börja tidigt, och andras ungar får vara för gamla för att egentligen tycka det är häftigt med vuxensaker, och känna stolthet över förtroendet.

Mina föräldrar var inte särskilt släpphänta, ändå tycker jag det är svårt att se att mina egna barn ska få göra samma saker som jag själv fick 😁

   TS
Avatar Fallback

Re: När är det rimligt att ungar får börja röja?

r93  
#715486 Svårt med andras barn, mina egna får hjälpa till när dom orkar bära verktygen, grabben är åtta, han har gjort ett hästjobb i vinter, med bågsåg och yxa så har han huggit 1 kubik travad klen björk som vi klöv i helgen till öppna spisen, han vill ju köra motorsåg men det får han inte, dock funderar jag på att köpa en tigersåg med batteri till vintern, tror ni det skulle funka för björk upp till 10 cm?

Minns som igår när jag som tioåring fick ratta hem grannens tröska nästan en kilometer, själv i hytten, på allmän väg.... en av mina stoltaste dagar i livet, jag växte flera meter

Avatar Fallback

Re: När är det rimligt att ungar får börja röja?

r93  
#715487
r93 skrev:Svårt med andras barn, mina egna får hjälpa till när dom orkar bära verktygen, grabben är åtta, han har gjort ett hästjobb i vinter, med bågsåg och yxa så har han huggit 1 kubik travad klen björk som vi klöv i helgen till öppna spisen, han vill ju köra motorsåg men det får han inte, dock funderar jag på att köpa en tigersåg med batteri till vintern, tror ni det skulle funka för björk upp till 10 cm?

Minns som igår när jag som tioåring fick ratta hem grannens tröska nästan en kilometer, själv i hytten, på allmän väg.... en av mina stoltaste dagar i livet, jag växte flera meter


Till din fråga så är det nog hur relationen med föräldrarna är, är alla införstådda med att det är ett "halvfarligt" jobb så bara kör!

Avatar Fallback

Re: När är det rimligt att ungar får börja röja?

masyngel  
#715508 Själv har jag hanterat kniv, såg och hammare sedan jag var sex. Yxa något år senare.
Jag tror att små barn ska jobba med handverktyg.

En tigersåg, skulle jag inte ge ett barn för detta arbete.

Känner en tokig fan här som uppfostrar sin nioåring till att köra lastbil i bergen, köra motorsåg, sladda med quad etc, för att göra karl av ungen...
Fyfan när ungen utan hjälm påhejad av farsan lägger upp en sladd, en till och kör rakt in i ett murat elskåp, lyckades att inte krossa skallen.

Avatar Fallback

Re: När är det rimligt att ungar får börja röja?

r93  
#715520 En bra bågsåg??
Blött virke kan ju nypa ganska bra…. Så det är mer för att han inte ska tröttna på det som jag tänkte motorisera arbetet.

Avatar Fallback

Re: När är det rimligt att ungar får börja röja?

tallen100  
#715522 Det är betydligt roligare om det brummar, gäller både små och vuxna barn 😉
Så en tigersåg är nog bra, innan det Så småningom kanske är dax för en liten motorsåg...
Bra att börja i tid om intresset finns där👍

Användarvisningsbild

Re: När är det rimligt att ungar får börja röja?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715525 En stångsåg på ett kvastaskaft o stamkvista. Kunde ju vara nåt o börja med.

Avatar Fallback

Re: När är det rimligt att ungar får börja röja?

r93  
#715539
tallen100 skrev:Det är betydligt roligare om det brummar, gäller både små och vuxna barn 😉
Så en tigersåg är nog bra, innan det Så småningom kanske är dax för en liten motorsåg...
Bra att börja i tid om intresset finns där👍


Japp, barnen har så otroligt många alternativ idag, och tyvärr så är det datorspelen som drar mest, inte så konstigt i sig, dom pratar ju och spelar tillsammans med flera stycken samtidigt så det blir ju väldigt socialt på sitt sätt, Coronan har ju sabbat barnidrotten med, två tredjedelar av grabbens fotbollslag slutade i höstas när det blev nya restriktioner och smittan började gå ner bland barn.

Så när dom hittar ett intresse som inte innehåller en skärm så vill jag stötta det till 100%

Att bygga vagn till lilla fyrhjulingen är bland det bästa jag gjort!

- kör och hämta det och det
-åk till skogen och släng det och det etc…

Yngsta dottern som är fem rattar numera 90 kubiks polaris utan problem!

Växer hornen i pannan på dom så åker nyckeln bort, det vet dom.

Allt ovanstående är totala fantasier och ingen behöver orosanmäla til soc.

Avatar Fallback

Re: När är det rimligt att ungar får börja röja?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715577 Skulle nog hålla på 16 år med röjsågen

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).