Skogsröjning

"Röjningsstubbar"?

18 inlägg 9302 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "Röjningsstubbar"?

hfab  
#715927
dotcom skrev:När jag jobbade med röjsågen som professionell 80-95 så var det under nedersta grenvarvet på gran, löv så lågt som möjlig (kommer alltid upp igen) och tall på valfri höjd relaterat sågningshinder. Jag tror det är en bra tumregel än, men jag kan ha fel, rätta mig gärna.

Jag är beredd att rätta dig där!
Då det gäller tall och gran är jag helt enig.

Löv ska däremot kapas i knähöjd. Gärna högre än så.
Men som jag tidigare skrev, under nedersta grönkvist!

Du får då en hög stubbe som i vissa fall bildar vattskott, och överlever i upp til tre år.
Men sedan börjar stubben att ruttna.
Senast redigerad av hfab lör 12 jun 2021, 09:30, redigerad totalt 1 gång.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: "Röjningsstubbar"?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715929
hfab skrev:
dotcom skrev:När jag jobbade med röjsågen som professionell 80-95 så var det under nedersta grenvarvet på gran, löv så lågt som möjlig (kommer alltid upp igen) och tall på valfri höjd relaterat sågningshinder. Jag tror det är en bra tumregel än, men jag kan ha fel, rätta mig gärna.

Jag är beredd att rätta dig där!
Då det gäller tall och gran är jag helt enig.
Löv ska däremot kapas i knähöjd. Gärna högre än så.
Du får då en hög stubbe som i vissa fall bildar vattskott, och överlever i upp til tre år.
Men sedan börjar stubben att ruttna.


Nu var ju syftet här viltfoder. Även om det inte smakade.

Så växer det på bra efter fyra år.
Vedmaskin - Röjningar på egen mark

Användarvisningsbild

Re: "Röjningsstubbar"?

Iskog  
#715938 Säkert kan man kapa alla röjstammar längst med marken om någon vill det, men frågan är vem som vill betala för den extratiden det tar när man stensågat för andra gången på en förmiddag?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).