Skogsröjning

Igenväxande inägor

10 inlägg 3235 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Igenväxande inägor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708475 Har en inäga där det kommer upp en del björk, men också mycket asp. Se bild. En del viltskador...

Hur röjer jag detta? Eller väntar jag? 2-4 meter.

1617711658_img_20210406_140638437.jpg
1617711581_img_20210406_140631171.jpg




   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Igenväxande inägor

jannee  
#708483 Aspen kommer att ta överhand om du inte röjer bort den, upp till dig vilket du vill ha.

Användarvisningsbild

Re: Igenväxande inägor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708484 Du kan gott vänta några år till med röjningen, för att minimera risken för viltbetningsskador (givet att du nu vill ha lövskog där).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Igenväxande inägor

isteskog  
#708487 Jag skulle nog gå in och ställa ut lövet på 1m iaf!

Avatar Fallback

Re: Igenväxande inägor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708493 Kan vara ek också, lite osäker faktiskt. 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Igenväxande inägor

Badbollen  
#708499 Jag skulle glesat ur. Genomför röjningen som topp- eller midjeröjning, vilket innebär att du kapar eller bryter röjstammarna på cirka 1 meters höjd. Det innebär en viss förenkling och kan ge tillskott av viltfoder, men kräver normalt en röjning till.

Bild

Avatar Fallback

Re: Igenväxande inägor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708506 Sådär fint ser det tyvärr inte ut, utan mer såhär.

1617722334_img_20210406_170200217.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Igenväxande inägor

Badbollen  
#708509 Där har du en framtida huvudstam! Eller en trevlig gottepåse för viltet sedan ett par år tillbaka. Spara i vilket fall som helst 😀 Bakom den där aspen (?) däremot, verkar du ha en ridå med obetad asp (?) som du kan dona med? Verkar ha klarat sig från viltbete. Ser tätt ut.

Avatar Fallback

Re: Igenväxande inägor

alias  
#708518
Badbollen skrev:Där har du en framtida huvudstam! Eller en trevlig gottepåse för viltet sedan ett par år tillbaka. Spara i vilket fall som helst 😀 Bakom den där aspen (?) däremot, verkar du ha en ridå med obetad asp (?) som du kan dona med? Verkar ha klarat sig från viltbete. Ser tätt ut.


Jag hade velat kalla det närmast kameran för någon salix-/videart. I så fall bör den ju sparas till nytta för humlor och bin m.m.

Oaktat vilket så hade jag nog fegat och avvaktat med röjningen ett par säsonger med att ställa ut det till produktionsförband. Om jag skulle gjort något i dagsläget så hade jag nog valt att endast gå in och ta det klenaste och krokigaste och enkelställt de tätaste grupperna.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Igenväxande inägor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708553 Detsom är ganska rakt i bakgrunden är lite björk, men i de första bilderna ser det ut som den här busken. Skall man spara det som är betat, eller är salix, behöver jag alltså inte göra någonting. 👍

Tror jag låter det här buskaget vara, och nöjer mig med att glesa lite bland björkbuketterna.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).