Skogsröjning

Tipps på liten motorsåg för röjning

22 inlägg 7662 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789638
JensSkoog skrev:
Sti L skrev:Jens Skoog- Kjører 1,3- 3/8 på den. Har 1,1 mm på en annen liten sag men for meg er dette ubrukelig. Kjedet tåler veldig lite stryk og er vanskelig å file, jeg KAN mangle en del teknikk selv da. 1,3- 3/8 er jeg meget tilfreds med.

Har tänkt byta över till det själv på min, med 12" svärd.
1,1mm,1/4" kedjorna som den kom med är mycket känsliga och
svåra att fila så de blir bra. Senn kostar de rent för mycket.
Skön liten såg som man kan bära med sig i bakfickan, med
mera krut än man skulle tänka sig :-bd


Jag har kört Husqvarnas H00-kedja (1,3 mm 1/4") på mina stångsågar och det har varit en trevlig bekantskap.
/Niklas

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

djkj  
#789666 En liten batterisåg med 12" svärd är helt suverän i eftersatt / sen röjning.
Har en liten Stihl som är favorit och som alltid ligger i packlådan på ATV,n

Användarvisningsbild

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

svampbob  
#789685 Jag trodde en gång i tiden att jag behövde en liten motorsåg för eftersatt röjning och köpte en Stihl 201.
Jag insåg väldigt snabbt att röjsågen är väldigt mycket bättre. Visst det finns moment och stunder då en motorsåg är bättre och bekvämare men i längden är röjsågen överlägsen oavsett hur eftersatt och besvärligt det är.
Jag är kanske inte riktigt representativ då jag alltid är ute efter att prestera 100% när jag är i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

JörgenO  
#789686
svampbob skrev:Jag trodde en gång i tiden att jag behövde en liten motorsåg för eftersatt röjning och köpte en Stihl 201.
Jag insåg väldigt snabbt att röjsågen är väldigt mycket bättre. Visst det finns moment och stunder då en motorsåg är bättre och bekvämare men i längden är röjsågen överlägsen oavsett hur eftersatt och besvärligt det är.
Jag är kanske inte riktigt representativ då jag alltid är ute efter att prestera 100% när jag är i skogen.


Håller med (förutom att mitt mål är 50% :-) ) I våras fick jag för mig att röja lite större träd med min Stihl192 först, o sen gå med röjsågen. Resultatet var ont i ryggen och en massa träd i vägen när jag väl kom med röjsågen. Samt att röjsågens motor får ju jobba mest hela tiden medan motorsågen fick puttra på tomgång rätt mycket när jag gick o bar den mellan träden, den blev lite grinig o extra bluddrig/sur av denna behandling.

Avatar Fallback

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789695 Det enda användningsområde jag kan se för en batterisåg. Att gå och efterröja enstaka träd som är grova åt röjsågen.

Användarvisningsbild

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789700 He he, Skogsola! Finns gott om övriga tillfällen, då en batterisåg också funkar bra.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 23 jan 2023, 22:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tipps på liten motorsåg för röjning

stackenas  
#789741 Kan varmt rekommendera Husqvarnas elektriska kedjeröjsåg till grövre röjning. Har kört min i två säsonger nu och är väldigt nöjd. Förutom fin ergonomi går det att nå högt upp på kvarvarande träd för att åtgärda diverse kvalitetsfel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).