Skogsröjning

Röja i branta slänter?

21 inlägg 5348 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja i branta slänter?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692001 Har kommit till en del av beståndet där det lutar ner mot en å. Höjdskillnaden är 20m på en sträcka av 40m (ungefär). Lite flackare bitvis uppe och brantare längst ner. Vissa av partierna går det inte att gå i utan att använda händerna, men små "hyllor" gör att det går att ta sig upp ned här och var.

Nedanför är en å med sank mark som dessutom, är grannens. Därifrån kan man inte komma med avverkningsmaskiner.

Är det ens någon mening att röja i detta? Går det att avverka? Det är hugget runt millennieskiftet och det finns stubbar kvar här och där i branterna. Kan de ha fällt "uppåt" manuellt och stått ovanpå med skördare?Ser inte några direkt spår efter maskiner i slänten.

Vad jag funderar på är om det någonsin kommer bli gallrat i detta eller ens slutavverkat. Ett alternativ är ju att lämna det för naturvård...



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röja i branta slänter?

Torbjörn Johnsen  
#692002 Skulle vara intressant att se någon bild men jag vet att det är svårt att se hur det verkligen ser ut bara med någon bild. Ett videosvep?

Ska man spara någon del av sin fastighet för naturvård så är det här väl en lämpligt område i så fall? Nära vattnet och dessutom besvärligt att sköta. Vill man göra något går det ju alltid att röja/fälla med motorsåg med något syfte. Antingen att gynna lövträd/naturvård om det finns eller också för att gynna barrträd och mer produktionsinriktning. Vad växer där idag?

Avatar Fallback

Re: Röja i branta slänter?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692003 Idag växer det björk och gran och någon stackars tall. Tror det är planterat ganska flitigt i slänten, och förra gången jag var där och röjde (2007...), så tror jag att jag röjde igenom det mesta då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja i branta slänter?

isteskog  
#692031 Låter som ett bra ställe att idka gallringsfritt!

Avatar Fallback

Re: Röja i branta slänter?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692034 I första hand sätter man av sådant till NO för att uppfylla certifieringskraven. Är man ocertifierad så hade jag röjt för gallringsfritt skogsbruk.
Är slänten 40m lång så bör det vara möjligt att manuellfälla uppåt och ha en maskin där som drar upp till väg.
Fördelen med sådana slänter är att det kan växa något alldeles oerhört, rörligt markvatten och näring från ovanliggande mark sätter fart på det mesta. Har en sådan brant på morsans skog och den var väl över 30m hög när den togs ner för 10 år sedan. Svärfar i västergötland brukar prata om skogarna på Billingens sluttningar där det viss också ska växa något vansinnigt.

Användarvisningsbild

Re: Röja i branta slänter?

Fredrik Reuter  
#692038 Tolkar jag det rätt att slänten är 40 m lång och 20 m i höjdskillnad?
Det borde bli en lutning på 30 grader? ( (sin-1(20/40)) ) eller 58%.
Det är ju inom GYL 4,4,4 och hade du kunnat erbjuda körning i slutet av branten hade det inte varit några problem med skogsmaskiner.

Ovanstående hjälper inte dig direkt Mangan men det kan finnas de som läser tråden som kan vara behjälpta av det.

Jag hade personligen inte satt av en sådan brant till NO (såvida det inte funnits något annat).

Avatar Fallback

Re: Röja i branta slänter?

masyngel  
#692052 Ursäkta, kanske tänker fel, men 20 h, 40 l borde väl bli 22.5 grader eller 50 %?
(40l x 40 h torde vara 45 grader eller 100 %.)

Sådan terräng där jag mest jobbat (ca10- 20 grader, 45 grader är ungefär det brantaste medialutningen jag åkt skidor på när Jag var ung och snygg 😁🐑).

Användarvisningsbild

Re: Röja i branta slänter?

Vedproducent  
#692055
masyngel skrev:Ursäkta, kanske tänker fel, men 20 h, 40 l borde väl bli 22.5 grader eller 50 %?
(40l x 40 h torde vara 45 grader eller 100 %.)

Sådan terräng där jag mest jobbat (ca10- 20 grader, 45 grader är ungefär det brantaste medialutningen jag åkt skidor på när Jag var ung och snygg 😁🐑).

Du tänker rätt men det blir 26,57 grader

Användarvisningsbild

Re: Röja i branta slänter?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692074 Jag skulle definitivt ha röjt igenom det. NO brukar bara bli elände med tiden, enligt min erfarenhet. NS är bättre, då du kan gå in och styra upp det vid behov. Dessutom brukar skött skog se betydligt vackrare ut än oskött skog, även när målet är naturvård.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röja i branta slänter?

80-90  
#692078 In å röj å röj hårt !!!!

Avatar Fallback

Re: Röja i branta slänter?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692080 Tack för alla tips! Att få någon maskin som gallrar där blir nog stört omöjligt, och manuellgallring av skogsägaren är svårt med terrängtransporten. I alla fall med nuvarande maskiner/drivningsförhållande. 🙃

Så gallringsfritt blir det 👍

För att komma åt måste jag gå nerifrån och antagligen blir det med batterimotorsågen, lite oländigt att kravla omkring med röjsåg.

Angående NO. Jag har den här ån som rinner dryga km genom markerna, och med branter 10-30m höga på stor del av den. I min gamla plan stod det NO på några smala områden längs hälften kanske. De är borta nu, har för mig att han sa att man inte får ha NO på det viset, utan det skulle gå som generell hänsyn vid vatten.

Och nu när jag tänker på det, så på några ställe har jag faktiskt gallrat och vinschat där det var ungefär lika brant (men jämnare botten), och vill minnas att det var ett jäkla bök. Bara att kvista var svårt, sen skulle man lägga upp det i högar utan att det gled iväg... 😢

Är dubbelcertifieread.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja i branta slänter?

Vedproducent  
#692082
Mangan skrev:Tack för alla tips! Att få någon maskin som gallrar där blir nog stört omöjligt, och manuellgallring av skogsägaren är svårt med terrängtransporten. I alla fall med nuvarande maskiner/drivningsförhållande. 🙃

Så gallringsfritt blir det 👍

För att komma åt måste jag gå nerifrån och antagligen blir det med batterimotorsågen, lite oländigt att kravla omkring med röjsåg.

Angående NO. Jag har den här ån som rinner dryga km genom markerna, och med branter 10-30m höga på stor del av den. I min gamla plan stod det NO på några smala områden längs hälften kanske. De är borta nu, har för mig att han sa att man inte får ha NO på det viset, utan det skulle gå som generell hänsyn vid vatten.

Och nu när jag tänker på det, så på några ställe har jag faktiskt gallrat och vinschat där det var ungefär lika brant (men jämnare botten), och vill minnas att det var ett jäkla bök. Bara att kvista var svårt, sen skulle man lägga upp det i högar utan att det gled iväg... 😢

Är dubbelcertifieread.

Går ju fint om man vill gallra med Kranman P25. Bara det går att få ett stråk längst upp så får du allt virke högst upp.

Avatar Fallback

Re: Röja i branta slänter?

Tralsmo  
#692088
Niking skrev:Jag skulle definitivt ha röjt igenom det. NO brukar bara bli elände med tiden, enligt min erfarenhet. NS är bättre, då du kan gå in och styra upp det vid behov. Dessutom brukar skött skog se betydligt vackrare ut än oskött skog, även när målet är naturvård.
/Niklas




Ja håller me Niking.

Gör det till ns , då då har du utrymme för å göra va du vill i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Röja i branta slänter?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692552 Fick tummen ur och tog några bilder idag.
1610042632_img_20210107_093234786.jpg
1610042633_img_20210107_093308333.jpg
1610042632_img_20210107_093228708.jpg
1610042633_img_20210107_093311076.jpg
1610042633_img_20210107_095003905.jpg


Jag stod förresten ut två timmar sen var jag dyngsur. 😤 En minusgrad och halt i skogen och snö från träden...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja i branta slänter?

Badbollen  
#692593
Mangan skrev:Jag stod förresten ut två timmar sen var jag dyngsur. 😤 En minusgrad och halt i skogen och snö från träden...

Låter som himmelriket.

Slänter kan erbjuda utmaningar, men även mycket goda växtförhållanden. Näring- och vattentransporten är ofta god och lutningen förbättrar kampen om solljus mellan träden. Träden kan bli mycket höga i slänter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).