Skogsröjning

Starta egen röjfirma

3 inlägg 3120 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Starta egen röjfirma

Tazken92  
#689810 Hej!
Jag har länge gått i tankarna att börja köra eget med röjning vid sidan av mitt vanliga arbete.
Jag gick skogsbruksgymnaise och gick ut -11, hade jobb redan innan på ett mindre företag med ca 10 anställda där vi var 2 som jobbade manuellt. Jag höll på i 5 år med att röja, plantera, kapa vindfällen och hugga övergrovt tills jag tröttnade och bytte till industri, idag jobbar jag som asbestsanerare och byggservice men längtar tillbaka till skogen som bara den.

Mina funderingar är:
Fa-skatt eller AB?

Måste jag förnya mina utbildningar jag fick i gymnasiet och av jobbet på den tiden? Jag tänker främst på motorsågskort och grönt körkort?

Krävs det röjsågskort idag? Det fanns det inte på "min tid" så att säga.

Vilken röjsåg rekommenderas? Läst mkt positivt om stihl, när jag jobbade i skogen körde vi bara Husqvarna, men minns att det var mkt strul med kopplingar som gick och ljuddämpare som lossnade pga av vibrationer osv.

Hur resonerar man kring prissättning? Vad är rimligt att begära? Timpris eller ha-pris?

Kartprogram?

Som sagt, jag vill hålla på med det här efter ordinarie arbete och på lediga dagar till att börja med. Jag vet att man inte blir rik av att jobba i skogen, jag ser det mer som en hobby som man kan tjäna sig en liten hacka på.
Varenda gång jag kör förbi en tät ungskog som aldrig någonsin blivit röjd så klias det rejält i fingrarna.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Starta egen röjfirma

hardman  
#689830 Hej. Här får du en liten sammanfattning om hur ja tycker och har gjort i min firma.
Jag har enskild firma.röjjer åt bolag och privat personer.
Kör stihl 490 med Husqvarna sele. Aldrig krånglat.
Sen måste du uppdatera de gröna kortet var 5e år. Motorsågkort ABC är att föredra. Röjsågskörkort är bara en rekommendation inget som PEFC kräver. Sen måste du bli certifierade enligt PEFC speciellt om du kör åt bolag. Själv går ja alltid på timmdebitering.
Lite info om hur ja gjort, hoppas de va till nån hjälp.

Avatar Fallback

Re: Starta egen röjfirma

Axl  
#689837 Ska du ha det som en hobby skulle jag hålla det så enkelt som möjligt. Skaffa FA-skatt och en försäkring och satsa på att röja direkt åt skogsägare. Ger du ett hektarspris kan du ju komma och gå lite mer som du vill utan att skogsägaren behöver bry sig om det bara blir någon timme då och då.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).