Skogsröjning

Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

24 inlägg 2759 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
svampbob skrev:
Mettämies skrev:Glömde skriva, det är röjt med Hva 345 FXT med 225 klinga.

Gjorde en fil till, bara förröjning i denna. Blir tydligt varför man alltid vill ha förröjningen per timme, det skiljer väldigt mycket mellan objekten.

Jag tog mig friheten och räknade om lite och du hade förbrukat 634 tankar på 235 ha vilket ger snitt räknat över alla ha på 2,7 tankar/ha

Ja just det, mitt snitt blir ju fel i summeringen. Men det stämmer på beståndsnivå. Du får gärna räkna om den första också 🤭

ananders skrev:Tredje objektet nerifrån i första filen måste varit riktigt dj*****t. Eller har kommatecknet hamnat fel på arealen?

Kommat är på rätt plats, var en sen röjning med otroligt lövuppslag. Kommer ihåg exakt vart den är, måste ha varit traumatiskt att röja den!

alias skrev:Hur såg "normalobjektet" ut gällande höjd och stamantal?

MVH
Alias

150-300m höjd över havet. T24-26 vanligast med G30 på lägre mark, med lågört.
Vanligaste objektet var tall, röjt en gång tidigare ca 4m högt och max 10000 stammar/ha. Ibland rätt grov diameter och dessa tog lång tid att röja trots lågt stamantal från början.

TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

#678337 Kollade lite på röjningar åt privatkunder, underlaget är ännu mindre så det kan vara lite skevt. Det blev iallafall 6,9 tank/ha i snitt över 63 ha röjning. Så ungefär 1,5 tank mer per hektar, 2-2,5 timmar mer i tid.

TS

hfab  
vinterrojarn skrev:Skiljer mellan olika sågar...

Då jag har läst intentionen bakom trådstarten. Samt rubrik med efterföljande text, trodde jag att det var uppenbart att frågan handlade om trådstartarens redovisade siffror.

Avslutat-02  
hfab skrev:

Då jag har läst intentionen bakom trådstarten. Samt rubrik med efterföljande text, trodde jag att det var uppenbart att frågan handlade om trådstartarens redovisade siffror.

Nu var det ett svar på "hur stor är en tank?".
Det skiljer som skrivet..
TS hade då inte skrivit ut att det var en Hva 345fxt det gällde och Skogsola refererade över Hva 252rx och stihl 480.
När flera sågar ska nämnas så valde jag senare att lägg upp hur pass dessa tankar var i storlek.

Nu står det tydligt hur pass dessa sågars tankar är.. Men jag beblandar mig inte i mer än så.
Då jag ej kan läsa informationen från TS, pdf vill inte fungera för mig, måste använda dator...

Ursäkta mina inlägg.

Användarvisningsbild

vinterrojarn skrev:
hfab skrev:

Nu var det ett svar på "hur stor är en tank?".
Det skiljer som skrivet..
TS hade då inte skrivit ut att det var en Hva 345fxt det gällde och Skogsola refererade över Hva 252rx och stihl 480.
När flera sågar ska nämnas så valde jag senare att lägg upp hur pass dessa tankar var i storlek.

Nu står det tydligt hur pass dessa sågars tankar är.. Men jag beblandar mig inte i mer än så.
Då jag ej kan läsa informationen från TS, pdf vill inte fungera för mig, måste använda dator...

Ursäkta mina inlägg.

Om du har gmail så logga in på det och öppna filen så öppnar den med googles pdf-läsare.

Skulle vara intressant att få höra din syn på siffrorna, du har ju röjt länge och har erfarenhet. Om du har röjt mest mot timersättning vore det kul att se hur det ser ut över en säsong tex. Jag har tyvärr dålig koll på tiden.

TS

Avslutat-02  
#678381 Tack för det ska prova.
Det är mycket intresserant detta.

Annars tar jag datorn ikväll när jag är i Härjedalen igen..
Är hemma över helgen..
Återkommer när jag läst..
👍 👍 👍

Avslutat-02  
#678464 Jag har ingen sådan här statistik att se tillbaka emot..
men jag kan ju tycka att det verkar vara rätt trevliga röjningar du hållit på med..

jag som i stort sett enbart kört och kör per timme, tycker att vissa mängder tankar per ha är låga..
men det skiljer nog på vart i sverige man kört också.
jag är mest van vid bonnskog...oskött skog som röjts första gången vid ca 4-5 meters höjd och enormt med stam per ha..

vanlig ungskogsröjning ca 6 tankar om dagen, ca 8 tim, 0,5-0,7 ha per dag..

Användarvisningsbild

#678475 Ja, det är grym skillnad i tidsåtgång om höjden är 5m istället för 4 om det samtidigt är stamtätt. Säkert 30% långsammare.

Terrängen påverkar väldigt mycket också, jag jobbar närmare kusten nu och det är otroligt mycket sten jämfört med där jag röjde, jag har helt klart varit verksam på rätt plats!

Men det är ändå siffror från verkligheten i tabellerna.

TS

Avslutat-02  
#678502 ja det verkar så.
och tur är ju det, för man kan tappa orken fort i bonnskogar där inget händer...
förens skogen skall gallras, då ska den vara värd mer än guld......

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).