Skogsröjning

Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

28 inlägg 10965 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678329
svampbob skrev:
Mettämies skrev:Glömde skriva, det är röjt med Hva 345 FXT med 225 klinga.

Gjorde en fil till, bara förröjning i denna. Blir tydligt varför man alltid vill ha förröjningen per timme, det skiljer väldigt mycket mellan objekten.


Jag tog mig friheten och räknade om lite och du hade förbrukat 634 tankar på 235 ha vilket ger snitt räknat över alla ha på 2,7 tankar/ha


Ja just det, mitt snitt blir ju fel i summeringen. Men det stämmer på beståndsnivå. Du får gärna räkna om den första också 🤭

ananders skrev:Tredje objektet nerifrån i första filen måste varit riktigt dj*****t. Eller har kommatecknet hamnat fel på arealen?


Kommat är på rätt plats, var en sen röjning med otroligt lövuppslag. Kommer ihåg exakt vart den är, måste ha varit traumatiskt att röja den!

alias skrev:Hur såg "normalobjektet" ut gällande höjd och stamantal?

MVH
Alias


150-300m höjd över havet. T24-26 vanligast med G30 på lägre mark, med lågört.
Vanligaste objektet var tall, röjt en gång tidigare ca 4m högt och max 10000 stammar/ha. Ibland rätt grov diameter och dessa tog lång tid att röja trots lågt stamantal från början.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678337 Kollade lite på röjningar åt privatkunder, underlaget är ännu mindre så det kan vara lite skevt. Det blev iallafall 6,9 tank/ha i snitt över 63 ha röjning. Så ungefär 1,5 tank mer per hektar, 2-2,5 timmar mer i tid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

hfab  
#678339
vinterrojarn skrev:Skiljer mellan olika sågar...

Då jag har läst intentionen bakom trådstarten. Samt rubrik med efterföljande text, trodde jag att det var uppenbart att frågan handlade om trådstartarens redovisade siffror.

Avatar Fallback

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Avslutat-02  
#678349
hfab skrev:
vinterrojarn skrev:Skiljer mellan olika sågar...

Då jag har läst intentionen bakom trådstarten. Samt rubrik med efterföljande text, trodde jag att det var uppenbart att frågan handlade om trådstartarens redovisade siffror.



Nu var det ett svar på "hur stor är en tank?".
Det skiljer som skrivet..
TS hade då inte skrivit ut att det var en Hva 345fxt det gällde och Skogsola refererade över Hva 252rx och stihl 480.
När flera sågar ska nämnas så valde jag senare att lägg upp hur pass dessa tankar var i storlek.

Nu står det tydligt hur pass dessa sågars tankar är.. Men jag beblandar mig inte i mer än så.
Då jag ej kan läsa informationen från TS, pdf vill inte fungera för mig, måste använda dator...

Ursäkta mina inlägg.

Användarvisningsbild

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678372
vinterrojarn skrev:
hfab skrev:
vinterrojarn skrev:Skiljer mellan olika sågar...

Då jag har läst intentionen bakom trådstarten. Samt rubrik med efterföljande text, trodde jag att det var uppenbart att frågan handlade om trådstartarens redovisade siffror.



Nu var det ett svar på "hur stor är en tank?".
Det skiljer som skrivet..
TS hade då inte skrivit ut att det var en Hva 345fxt det gällde och Skogsola refererade över Hva 252rx och stihl 480.
När flera sågar ska nämnas så valde jag senare att lägg upp hur pass dessa tankar var i storlek.

Nu står det tydligt hur pass dessa sågars tankar är.. Men jag beblandar mig inte i mer än så.
Då jag ej kan läsa informationen från TS, pdf vill inte fungera för mig, måste använda dator...

Ursäkta mina inlägg.


Om du har gmail så logga in på det och öppna filen så öppnar den med googles pdf-läsare.

Skulle vara intressant att få höra din syn på siffrorna, du har ju röjt länge och har erfarenhet. Om du har röjt mest mot timersättning vore det kul att se hur det ser ut över en säsong tex. Jag har tyvärr dålig koll på tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Avslutat-02  
#678381 Tack för det ska prova.
Det är mycket intresserant detta.

Annars tar jag datorn ikväll när jag är i Härjedalen igen..
Är hemma över helgen..
Återkommer när jag läst..
👍 👍 👍

Avatar Fallback

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Avslutat-02  
#678464 Jag har ingen sådan här statistik att se tillbaka emot..
men jag kan ju tycka att det verkar vara rätt trevliga röjningar du hållit på med..

jag som i stort sett enbart kört och kör per timme, tycker att vissa mängder tankar per ha är låga..
men det skiljer nog på vart i sverige man kört också.
jag är mest van vid bonnskog...oskött skog som röjts första gången vid ca 4-5 meters höjd och enormt med stam per ha..

vanlig ungskogsröjning ca 6 tankar om dagen, ca 8 tim, 0,5-0,7 ha per dag..

Användarvisningsbild

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678475 Ja, det är grym skillnad i tidsåtgång om höjden är 5m istället för 4 om det samtidigt är stamtätt. Säkert 30% långsammare.

Terrängen påverkar väldigt mycket också, jag jobbar närmare kusten nu och det är otroligt mycket sten jämfört med där jag röjde, jag har helt klart varit verksam på rätt plats!

Men det är ändå siffror från verkligheten i tabellerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Avslutat-02  
#678502 ja det verkar så.
och tur är ju det, för man kan tappa orken fort i bonnskogar där inget händer...
förens skogen skall gallras, då ska den vara värd mer än guld......

Användarvisningsbild

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Ackeiskogen  
#723326 Hej TS
Intressant tråd men Pdf:en som det hänvisas till hittar jag inte.
Är den borttagen eller vad har hänt?

Användarvisningsbild

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Vesuri  
#746620
Mettämies skrev:Har samlat på mig en del data från tiden när jag drev röjfirma, hade tyvärr bara några år inskrivet i excel (resten på papper) så den här datan är tagen från ganska få trakter.

Jag hade en fil där jag städat bort allt utom sånt som jag kan visa, annars strider det säkert mot GDPR eller nån annan regel. Jag har alltså haft för vana att skriva upp antal tankar varje dag så att jag har kunnat följa hur jag ligger till i pris, har röjt mot fast pris i stort sett jämt.
Tiden är "effektiv tid" räknat med 1,5 gånger antalet tankar, det stämmer inte alltid på traktnivå eftersom en tank tar olika lång tid att köra upp beroende på hur beståndet ser ut men utslaget på hela säsongen så blir det ganska bra. Det går ju också tid till att hämta dunken, fila klingan och pusta ut lite innan man kör igång igen. Blir ca 6 timmar om dagen med flyttar mellan objekt och andra tidstjuvar borträknade.

Hej Mettämies. Kan du skicka mig pdf , kunde inte hitta den. Mvh. Vesuri

Det här kanske kan hjälpa någon som funderar på att starta upp röjfirma, man brukar ha en del funderingar om tidsåtgång/fakturering osv. Jag brukade räkna på ca 0,7 ha/dag när jag räknade på priset vid normalröjning.

Nuförtiden jobbar jag med planering och bara mot löpande timersättning, då har jag räknat lite på hur många tillgängliga arbetsdagar det finns på ett år (stopp för snö tex?) och sen räknat bort semester och andra tidstjuvar som besök hos revisor, fortbildning, hämtning/inköp av materiel, sjukdagar osv. Landar på ca 1500 timmar som jag kan debitera och som ska ge mig en årsinkomst. Då får man fram en summa att presentera för uppdragsgivare, de kan vara lite svåra att diskutera med om mitt pris skiljer sig för mycket från de andra men jag tycker att man ska utgå från sin egen situation och förhandla efter det.

Alla trakter är på bolagsmark i norra Gästrikland, bra terräng och oftast lättröjt, det syns tydligt även i tabellen :)
Om jag orkar kan jag försöka göra en separat fil med röjning åt privatkunder, eller åtminstone räkna lite grovt på dessa, blir nog några timmar till per hektar pga att man ofta blivit utkallad i senaste laget.

Slutröjning snitt.pdf

Användarvisningsbild

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Vesuri  
#746621
Mettämies skrev:Har samlat på mig en del data från tiden när jag drev röjfirma, hade tyvärr bara några år inskrivet i excel (resten på papper) så den här datan är tagen från ganska få trakter.

Jag hade en fil där jag städat bort allt utom sånt som jag kan visa, annars strider det säkert mot GDPR eller nån annan regel. Jag har alltså haft för vana att skriva upp antal tankar varje dag så att jag har kunnat följa hur jag ligger till i pris, har röjt mot fast pris i stort sett jämt.
Tiden är "effektiv tid" räknat med 1,5 gånger antalet tankar, det stämmer inte alltid på traktnivå eftersom en tank tar olika lång tid att köra upp beroende på hur beståndet ser ut men utslaget på hela säsongen så blir det ganska bra. Det går ju också tid till att hämta dunken, fila klingan och pusta ut lite innan man kör igång igen. Blir ca 6 timmar om dagen med flyttar mellan objekt och andra tidstjuvar borträknade.

Det här kanske kan hjälpa någon som funderar på att starta upp röjfirma, man brukar ha en del funderingar om tidsåtgång/fakturering osv. Jag brukade räkna på ca 0,7 ha/dag när jag räknade på priset vid normalröjning.

Nuförtiden jobbar jag med planering och bara mot löpande timersättning, då har jag räknat lite på hur många tillgängliga arbetsdagar det finns på ett år (stopp för snö tex?) och sen räknat bort semester och andra tidstjuvar som besök hos revisor, fortbildning, hämtning/inköp av materiel, sjukdagar osv. Landar på ca 1500 timmar som jag kan debitera och som ska ge mig en årsinkomst. Då får man fram en summa att presentera för uppdragsgivare, de kan vara lite svåra att diskutera med om mitt pris skiljer sig för mycket från de andra men jag tycker att man ska utgå från sin egen situation och förhandla efter det.

Alla trakter är på bolagsmark i norra Gästrikland, bra terräng och oftast lättröjt, det syns tydligt även i tabellen :)
Om jag orkar kan jag försöka göra en separat fil med röjning åt privatkunder, eller åtminstone räkna lite grovt på dessa, blir nog några timmar till per hektar pga att man ofta blivit utkallad i senaste laget.

Slutröjning snitt.pdf



Hej Mettämies. Kan du skicka mig pdf. Mvh. Vesuri

Avatar Fallback

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

hfab  
#746637
Vesuri skrev:
Hej Mettämies. Kan du skicka mig pdf. Mvh. Vesuri


Tyvärr har han inte varit på SFO sedan15 mar '21, 17:20
Senaste besöket.

Men testa med @Mettämies

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).