Skogsröjning

Lära sej röja med handverktyg som verktyg?

4 inlägg 2637 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lära sej röja med handverktyg som verktyg?

skogsmats  
#666314 Ny vinkling på gång.
Är i startgroparna att leda ett projekt med integrationion och hjälp att hitta eventuella jobb och framtid.
Deltagarna kommer med olika förutsättningar men med ingen eller liten kunskap att använda verktyg och maskiner. Många har liten eller ingen skogsvana.
Planen är att första kontakten med skog och skogsröjning sker med hjälp av röjkniv/röjyxa och buskryck samt effektiv handsåg.
Teori som varför vi ska röja, kunskap om olika träslag, trädval och grundläggande kunskaper kommer ske med hjälp av utomstående skogsfolk som jobbar som inspektor, inköp av skogsvård eller skogsägare av olika sort. Framtida arbetsgivare eller uppdragsgivare mm.

Finns det några som vill ge input kring upplägget? Risker och fallgropar?
Finns det något som jag missat i alla tankegångar?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Lära sej röja med handverktyg som verktyg?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666331 Trevligt. Kan vara ok att göra i tallsådder och liknande. Vi gjorde sånt första dagarna på skogsskolan för typ 100 år sedan. Skicka dem inte i för grovt för då tröttnar de fort när de kommer på att det finns sågar. Ska du inte sätta dem i plantering istället? Kortare inlärningstid innan de kommer i jobb.

Avatar Fallback

Re: Lära sej röja med handverktyg som verktyg?

skogsmats  
#666422 Tack.
Har ingen lust eller intresse att bli arbetsgivare. Det är ett projekt om går i lås
gäller 2020. Funkar det och nöjd huvudman kommer det finnas möjlighet till fortsättning och gå eventuellt gå vidare med röjsågen.
Detta är tänkt som "grundkurs" i skogsröjning. Träslag, hur och varför stammval mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lära sej röja med handverktyg som verktyg?

RHalvars