Skogsröjning

Slipmaskin till röjsågsklinga

33 inlägg 16674 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

HannuRöj  
#679416 👍 Den är ju nästan färdig!

På början räcker en justerbart spår för klingaxeln och ett eller två hål i vänsterbalken. Mäta avståndet av hålet 100 mm för 200 mm klinga 112 för 225.
Jag har slipat boda v och h tänderna på samma ställ, dock blir då ryggen vinkelrätt.
Rätta ställ för Strand/HP våre några grader uppåt jiggen, och den lilla stöd framför slipsten, för den ena sidan och lika mycket neråt för den andra. Det är fyrkantsrör mellan skiva och jigg för.

😀 Jag har inte hunnit få mycket erfarenheter om jiggen ännu men utväckling fortsätter.
Det är kul att få och dela tipsar här i Forumet.

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

forest.  
#679430
HannuRöj skrev:👍 Den är ju nästan färdig!

På början räcker en justerbart spår för klingaxeln och ett eller två hål i vänsterbalken. Mäta avståndet av hålet 100 mm för 200 mm klinga 112 för 225.
Jag har slipat boda v och h tänderna på samma ställ, dock blir då ryggen vinkelrätt.
Rätta ställ för Strand/HP våre några grader uppåt jiggen, och den lilla stöd framför slipsten, för den ena sidan och lika mycket neråt för den andra. Det är fyrkantsrör mellan skiva och jigg för.

😀 Jag har inte hunnit få mycket erfarenheter om jiggen ännu men utväckling fortsätter.
Det är kul att få och dela tipsar här i Forumet.


inte färdig ännu alla bitarna ligger löst, ska ryggen på tanden luta åt sidan när klingan hålls vågrätt?

Avatar Fallback

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

Trolle_T  
#695502
Avslutat-02 skrev:Spännande... Jag blev inte imponerad av den jag köpte, men alltid kul att läsa om andras åsikter och upplevelser


Köpte du Skogmas eller puuilo:s?
Har du ändrat uppfattning sedan sist du skrev då du sa att du inte var imponerad? Vad är det som är "fel"?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).