Skogsröjning

Underväxtröjning är bristande skogsvård

61 inlägg 15998 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Erre  
#657242 Man ska kunna lämna sin mark vind för våg utan att andra ska ha åsikter enligt min mening.

Skiter man i allt så har man ju gjort som många vill.
Röjer man har man gjort som många vill.

Så det får vara upp till var och en. Dvs markägaren.
Övriga med åsikt får lösa det genom att köpa mark å göra som dom vill.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Avslutat-02  
#657244 Jag gnäller inte alls på dessa röjningar, de ger mat på bordet och betalda räkningar..
Så varför gnälla?

Jag röjer dem gärna, hellre detta än att jaga en slybuske vart 50:e meter....... 👎

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

hfab  
#657251
Erre skrev:Man ska kunna lämna sin mark vind för våg utan att andra ska ha åsikter enligt min mening.

Skiter man i allt så har man ju gjort som många vill.
Röjer man har man gjort som många vill.

Så det får vara upp till var och en. Dvs markägaren.
Övriga med åsikt får lösa det genom att köpa mark å göra som dom vill.



Har inte alla rätt till en åsikt?

Jag har massor med åsikter som ingen kan ta ifrån mig.
Däremot kanske jag inte alltid vräker ur mig mina åsikter

Användarvisningsbild

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Erre  
#657262 Alla har rätt till sin åsikt.
Men det kanske är skillnad på din åsikt å vad folk i ställning att omvandla din mark från vad du tyckte var produktiv skogsmark till något annat bara för att du inte hunnit röja undan vissa löv osv.

Användarvisningsbild

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Erre  
#657264 Jag gillar idéen med frihet under ansvar.
Men då ska man inte straffas för att man skapar skogar med stor mångfald.

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Avslutat-02  
#657266 Det blir ju kontra produktiv isåfall...
Att bita någon för att denna gör som man sagt...
Bara dumt...

Användarvisningsbild

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657268
isteskog skrev:
Tåndemåla skrev:Det är ju så ledsamt.
Folk gnäller att skogen tars ifrån de. Men det de har själva inte klarat av att ta hand om sin ungskog utan gjort en djungel.
Inte för att jag tror att just denna markägaren gjort så. Men detta är kontentan av mitt budskap. Gnäll inte att de har åsikter om din skog när du ändå inte ens gjort något med den.

Röj i tid så kan man gallra när det är läge för gallring. Har gjort 4000 ha skogsbruksplan i Skåne. Det fanns inte en enda hektar med underröjning där. Och de har koll på när det ska röjas och gallra.

Nu är det väl inte ungskog som myndigheterna lägger rabarber på vad jag vet! sen kan det ju finnas många skäl att en skog ser ut så där! Det kan vara ett inköp, ett arv eller liknande och då kan man inte lastas för förre ägarens oförmåga.
Sen är Sverige liiite större än Skåne! Vidgade vyer gör att man ser underröjningar fastän det är röjt tidigare. Och maskinförarna brukar uppskatta att det är underröjt även om det inte är mycket man behöver röja ....... 😉



Du vet vad jag menar om du tänker efter. Jag säger inte att skogsägare i Skåne är bättre än resten utan har man ett tänk från början blir det inte en massa underväxt röjning.

Men jag kan Provocera lite om jag säger att de som ondgör och verkligen fått sin skog under restriktioner när de anmält för avverkning är mindre än 90%. Och de som har risken med att få sin skog anmärkt vid avverkning har dålig eller ingen skogsvård senaste planperioden oavsett om man ägt den i 100 år eller en vecka. Detta byggt på de anmärkningar vårt företag har. Hälften av södra Sveriges skogsareal.
Underröjning gör vi hela tiden och i 30% av fallen behövs den inte. Jag jobbar med detta så jag har sett mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Avslutat-02  
#657272 Kört en hel del maskin...och jo då visst ska det vara röjt. Både i tid och innan maskinerna ska dit, helst ca 1 år före...

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657275 Vad är skog i Skåne? Några remsor emellan åkerlapparna som är för steniga för att köra skördetröskan på? Dessutom med skyhög bonitet som ger tillbaka på investeringar. Kan inte riktigt jämföras med taigan i norr som sträcker sig från Dalsland till Kamtjatkahalvön med djupa myrar, höga fjäll och allt däremellan.

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

isteskog  
#657277 Att de som får nyckelbiotoper eller liknande tvångsavsättningar skulle ha oskött ungskog tror jag inte ett dugg på! Men du får gärna överbevisa mig om du har fakta på det, Tändemåla!
När det gäller underröjningar är Sverige avlångt så det skiljer sig nog ganska mycket i de olika landsändarna.
Men du vet väl att halva Sverige ligger i Ångetrakten ........ 😉 Och därifrån är det långt till Södraland! 😉

Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Håkan A  
#657285 Underröjning och behovet av underröjning kan variera beroende på vem man diskuterar behovet med.

Följande beskriver vad två olika, fullt professionella, skogliga aktörer i södra Sverige uttryckte kring ett förstagallringsbestånd hos mig inför gallringen.

Aktör 1: Vi gallrar gärna denna avdelning åt dig, men innan vi kan skriva ett kontrakt på ett avverkningsuppdrag måste vi skicka hit ett röjningslag och underröja ordentligt. Medelstammen är för låg och det är för mycket björk i avdelningen utan föregående underröjning.

Aktör 2: Vi gallrar gärna denna avdelning åt dig. Min motfråga blev då om avdelningen behövde underröjas innan och får till svar "Om du underröjer i denna avdelning finns det inget att gallra de kommande 10 åren! Om våra genomsnittliga gallringar var så här väl underröjda så hade det varit jättebra".

Jag tycker att ovanstående exempel väl visar att behov och resultat är knutet till betraktarens öga. Därför är det bra med nuvarande skogspolitik med frihet under ansvar!
Jag kan så här efteråt säga att jag är mycket nöjd med det biologiska resultatet av första gallringen från den aktör jag valde för uppdraget!

Användarvisningsbild

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657286
isteskog skrev:Att de som får nyckelbiotoper eller liknande tvångsavsättningar skulle ha oskött ungskog tror jag inte ett dugg på! Men du får gärna överbevisa mig om du har fakta på det, Tändemåla!
När det gäller underröjningar är Sverige avlångt så det skiljer sig nog ganska mycket i de olika landsändarna.
Men du vet väl att halva Sverige ligger i Ångetrakten ........ 😉 Och därifrån är det långt till Södraland! 😉

Jepp vet att Sverige är större än Götaland. Jag vet också att det är inte nyckelbiotoper som är problemet utan att skogen blir gammal utan att den har sköttsel. Det är inga problem med 150 årig skog om den är skött men det kan vara problem med 125 årig skog när den inte är skött.

Och det som finns av skog i Skåne har vi i hela södra Sverige så Nog om detta.
Här kommer en bild som kunde vara från Skåne men är från 350 m höjd i södra Sverige.

   TS
Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Avslutat-02  
#657287 Nog vill jag hävda att det inte spelar någon roll om skogen är 125 år eller 150 år, skött eller oskött...
Det är ändå detta som miljöhysterin vill spara och letar med blåslampa efter...

Har den skogen inga direkta värden i sig, så gör åldern att skogen ska beslagtas..

Användarvisningsbild

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657290
vinterrojarn skrev:Nog vill jag hävda att det inte spelar någon roll om skogen är 125 år eller 150 år, skött eller oskött...
Det är ändå detta som miljöhysterin vill spara och letar med blåslampa efter...

Har den skogen inga direkta värden i sig, så gör åldern att skogen ska beslagtas..

Du får ha den åsikten men den är inte rätt här ner Och som tidigare kan jag bara svara för södra Sverige. Då jag inte har kunskapen längre norr ut. Men här är inga problem att få hugga en 150 skött tallskog med vanlig generell hänsyn. Men det är få fall med osött skog som fått huggas även något fall där markägaren huggt bort mycket av värdena.

   TS
Avatar Fallback

Re: Underväxtröjning är bristande skogsvård

isteskog  
#657296 Enligt källa på Skogsstyrelsen i Jämtland så blir 150-årig skött tallskog nyckelbiotop pga av hög ålder! Har sett det med egna ögon men vill inte lämna ut personen som sagt det på Skogsstyrelsen.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).